قلمه زدن کروتون و طریقه نگهداری آن در منزل


قلمه زدن کروتون و طریقه نگهداری آن در منزل

قلمه زدن کروتون مهمترین روش تکثیر این گیاه است. گیاه کروتون، به نور معمولی، درجه حرارت 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد، خاک همیشه مرطوب، رطوبت هوای 70 تا 90 درصد و کود دهی ماهانه، احتیاج دارد.

یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا و پرطرفدار کروتون است. این گیاه بسیار حساس‌ است و خشکی هوای منزل، حمل و نقل ناصحیح و تغییرات یک‌باره در شرایط زندگی گیاه، موجب ریزش برگهای آن و از بین رفتن این گل می‌شود. در این بخش از ستاره روش نگهداری و طریقه قلمه زدن کروتون را به شما آموزش میدهیم.


نحوه قلمه زدن کروتون

تکثیر کروتون به دو روش قلمه زدن و خواباندن هوایی صورت می‌گیرد. گیاه کروتون اغلب به‌صورت تک ساقه‌ای رشد می‌کند، بنابراین برای قلمه گرفتن از گیاه، باید اجازه دهید تا گیاه به‌اندازه کافی بزرگ شود و جوانه‌های فرعی تولید کند. برای تهیه قلمه می‌توان از شاخه‌های سبز (قلمه نرم) یا شاخه‌های چوبی (قلمه خشبی) استفاده کرد. مراحل قلمه زدن کروتون به شرح زیر هست:
یکی از شاخه‌های قوی و سالم گیاه را انتخاب و به طول 8 تا 15 سانتیمتر به‌صورت اریب و به‌وسیله یک چاقو یا قیچی باغبانی تیز جدا کنید.

قلمه زدن کروتون و طریقه نگهداری آن در منزل

برای ریشه‌زایی سریع‌تر و بهتر گیاه، انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه‌زایی فروکنید. گلدان کوچکی با دهانه 9 تا 11 سانتیمتر را انتخاب و داخل آن را با خاک قلمه یا کمپوست گلدانی و ماسه پرکنید. برگهای پایینی موجود بر روی قلمه را جدا کنید و تنها 2 تا 3 برگ بالایی را باقی بگذارید. قلمه‌های برگ‌دار را به‌طور مورب در بستر کاشت بکارید. توجه داشته باشید، آن را طوری در خاک بگذارید که‌برگ‌ها از خاک دور باشند. بهتر است، روی قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه‌ای برای رشد گیاه فراهم شود. بر روی پلاستیک را چند سوراخ ایجاد کنید تا تهویه هوا بهتر صورت گیرد. گلدان را به دمای 24 درجه سانتی‌گراد و نور مناسب انتقال دهید.

قلمه زدن کروتون و طریقه نگهداری آن در منزل

توجه داشته باشید، در طول این مدت بستر کاشت همواره مرطوب نگه‌داشته شود. بعد از گذشت 2 تا 3 ماه قلمه‌ها ریشه‌دار می‌شوند. برای تشخیص اینکه آیا گیاه ریشه داده است یا خیر، سه هفته بعد از کاشت قلمه، ساقه آن را گرفته و به‌آرامی بکشید. اگر ساقه کمی گیر کند نشان می‌دهد که ریشه داده است. از این زمان می‌توانید گیاه را به گلدان اصلی انتقال دهید. هر ساقه را در گلدان مجزایی بکارید و چند هفته دیگر صبر کنید تا ریشه‌های جدید و قوی بدهد. بهترین زمان قلمه زدن کروتون اواخر بهار تا اوایل تابستان است.

قلمه زدن کروتون و طریقه نگهداری آن در منزل

گیاه‌شناسی کروتون

گیاه کروتون، دارای 15 گونه مختلف از نوع درختچه‌های همیشه‌سبز است. کروتون معمولی، کروتون گورخری، رشته‌ای و پنجه مرغی از گونه‌های این گیاه برای نگهداری در منزل هستند. اکثر گونه‌های این گیاه، در گلدان تا ارتفاع 60 سانتی‌متر و گسترش آنها به 30 تا 40 سانتیمتر میرسد. جالب است بدانید، در خارج از گلدان و در طبیعت، ارتفاع این گیاه از 3 متر نیز تجاوز می‌کند. برگهای کروتون معمولاً مخلوطی از سبز، سفید ، زرد، قرمز، صورتی، سیاه و نارنجی و شکل برگ‌ها متنوع از خطی تا تخم‌مرغی است.


قلمه زدن کروتون و طریقه نگهداری آن در منزل

شرایط محیطی موردنیاز کروتون

شرایط محیطی برای نگهداری کروتون در محیط منزل به شرح زیر است:

خاک: خاک مناسب برای قلمه زدن کروتون، ماسه و کمپوست گلدانی است، اما برای گیاه بزرگ‌تر که ریشه‌دار شده است مخلوطی از خاک‌برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم مناسب است.

آبیاری: نیاز آبی گل کروتون بالا است و خاک گلدان همواره باید مرطوب و نه خیس باشد. در تابستان 2 تا 3 بار در هفته و در زمستان هر ۴ روز یک‌بار آبیاری برای گیاه کافی است، همچنین توصیه می‌شود در فصل زمستان آبیاری گیاه را با آب ولرم انجام دهید. جالب است بدانید در گلخانه‌های تولید گل و گیاه، کروتون را همواره در بستر گرم قرار می‌دهند تا گیاه رشد بهتر و کامل‌تری داشته باشد.

نور: کروتون به نور کافی و قوی خورشید نیاز دارد. لازم به ذکر است بعد از قلمه زدن کروتون تا دو سال گیاه را در مکان با نور کمتر و بعد از آن به محلی با نور زیاد انتقال دهید.

دما: درجه حرارت مناسب برای گیاه کروتون دمای بین 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. البته لازم به ذکر است گیاه در 20 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را خواهد داشت.

مه‌پاشی: گیاه کروتون به رطوبت هوای بالا نیاز دارد، بنابراین در تابستان به‌طور روزانه و در زمستان هفته‌ای یک‌بار برگهای گیاه را با اسپری مه‌پاشی کنید. همچنین توجه داشته باشید، در آفتاب مستقیم، مه‌پاشی انجام ندهید زیرا باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و سوخته روی برگهای گیاه می‌شود.

کوددهی: برای رشد بهتر گیاه کروتون گیاه را با کودهای مایع که در آب آبیاری حل نموده‌اید، هر دو هفته یک‌بار تغذیه کنید.

تمیز نمودن برگ‌ها: توصیه می‌شود، برگهای گیاه را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید، دقت کنید، مواد براق‌کننده شیمیایی روزنه‌ها را مسدود می‌نماید، بنابراین از آن‌ها استفاده نکنید.


در پایان توصیه می‌شود برای نگهداری کروتون مطمئن باشید که گلدان موردنظرتان، دارای زهکش مناسب باشد چراکه حالت غرقابی بستر کاشت به گیاه آسیب جدی وارد می‌کند. همچنین این گیاه به رطوبت زیاد محیط احتیاج دارد و در منازل، در نواحی خشک که رطوبت به‌اندازه کافی وجود ندارد، برگ‌ها شروع به ریزش نموده و به‌مرور گیاه از بین میرود.


منابع: سایت جامع گل و گیاه، نارگیل، بوستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق