تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟


نوشته تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟ اولین بار در تالاب پدیدار شد. ایمنی خودروهای داخلی ایمنی مهم ترین بخش اتومبیل می‌باشد که در خودرو های داخلی ایران کمتر به آن پرداخته شده و همین باعث بروز حوادث وخیم فراوان و آمار بالای تلفات در کشور شده است . خودرو های ایمن در کشور جمهوری اسلامی ایران کدامند ؟ متأسفانه...

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

ایمنی خودروهای داخلی

ایمنی مهم ترین بخش اتومبیل می‌باشد که در خودرو های داخلی ایران کمتر به آن پرداخته شده و همین باعث بروز حوادث وخیم فراوان و آمار بالای تلفات در کشور شده است . خودرو های ایمن در کشور جمهوری اسلامی ایران کدامند ؟ متأسفانه در ایران هیچ مؤسسه اختصاصی برای رتبه بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و ازسویی آمارهای منتشر شده هم آن چنان موثق نیستند و نمی‌توان با خاطرجمعی کامل به آن ها رجوع کرد.

با اینحال دو راه پیش روی خریداران قرار می‌گیرد؛ یکی اعتماد به تجارب شخصی سایر رانندگان است و دیگری توجه به امتیازات کسب شده ازسوی خودروها در مؤسسات معتبر تست ایمنی که به خودروها داده میشود.

به گزارش تالاب در ادامه ایمنی خودرو های ساخت داخل بهخصوص خودرو های تولید مشترک در قراردادهای جدید صنعت خودروسازی کشور مورد بررسی قرار می گیرد .شایان ذکر است که حداقل امتیاز یک ستاره و حداکثر 5 ستاره است. امتیاز کمتر از سه ستاره بیانگر این است که ایمنی ماشین بسیار مناسب نیست .

پراید

در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه‌های کشور آمریکا، اتومبیل پراید بدترین اتومبیل سواری شناخته شده که می تواند جان سرنشینانش رابه طرز وحشتناکی به خطر بیاندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می شود.کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در اتومبیل باز میشود و داشبورد هم آسیب شدید به پای راننده می زند. جلوی اتومبیل به شکلی جمع می شود که تعداد زیادی از قطعات کاپوت مانندموتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز 2 ستاره از 5 ستاره رابه خود اختصاص می دهد.

پژو 206

اتومبیل پژو 206 از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسهEuroNCAP را گرفته است. ازجمله ویژگی های ایمنی پژو 206 این است که در هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت ماشین، جابجایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین «پایین» جابه‌جا میشود ودر نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمیکند.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

سمند

تست تصادف ماشین داخلی سمند بهدلیل بومی بودن آن، توسط مؤسسات معتبر اروپایی و آمریکایی انجام نگرفته است. با توجه به این‌که پلت فرم این اتومبیل شبیه پژو 405 است، احتمالاً در صورتی که مورد تست مؤسسه EuroNCAP قرار گیرد، به سختی حائز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده ودر این تست، سقف سمند تاخورده «خمیدگی به داخل اتاق» و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر این‌که وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف عقب، ماشین بلند نمی شود. سالم ماندن ستونها، خرد شدن شیشه‌های جلو، موجب شده سمند ازسوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

تیبا

تیبا که ترکیبی از ریو و پراید است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است. فیلم تست تصادف این اتومبیل نشان میدهد که در اتومبیل هنگام تست، باز می شود و ستونهای سقف هم تاب بر می‌دارد که نشان می دهد وضعیت ایمنی اتومبیل مناسب نیست و احتمالاً به سختی بتواند دو ستاره ایمنی رابه دست آورد. درواقع سطح ایمنی این اتومبیل مناسب نیست.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

تندر90

سطح ایمنی تندر 90 در سطح مناسبی قرار دارد و توانسته است سه ستاره ایمنی را بهخود اختصاص دهد. قطعات داخلی تندر 90، طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده شود. همچنین از آنجایی که مخزن سوخت در کف اتومبیل و به دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ دهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجوددارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود میکند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که از پلیپرولین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش میدهد.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

پژو پارس

یکی از مهم‌ترین نقص‌هایی که اتومبیل پژو پارس دارد و میتواند راننده را مورد خطر جانی نیز قرار دهد، این است که در تصادف، میل فرمان و پدالها به داخل اتاق خودرووارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. البته قسمت‌های زیرین ماشین مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند ولی قسمت‌های بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و می تواند هنگام واژگونی اتومبیل به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این اتومبیل از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد. پژو پارس با توجه به پلت فرم مشابه با ماشین 405 احتمالاً به سختی میتواند حائز سه ستاره از مؤسسه EuroNCAP شود.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

زانتیا

زانتیا هم یکی از همان خودرو های پرطرفدار در ایران است که باوجود این‌که ظاهرش بهنظر کاملاً محکم بهنظر می آید؛ در آزمایش تصادف، تنها یک و نیم ستاره توانسته دریافت کند که به نسبت قیمت و اندازهاش اصلاً امتیاز خوبی محسوب نمی شود. باوجود این‌که وجود کیسه هوا دراین اتومبیل، میزان تلفات و خسارات را کاهش می دهد، اما با اینحال شاسی ماشین خم میشود و حتی ستون اتومبیل تاب بر می‌دارد. یکی از مهم ترین نقاط ضعف زانتیا تصادف از بغل است که اگر چنین اتفاقی بیافتد، بیشترین آسیب را هم به اتومبیل و هم به سرنشینها وارد خواهد کرد و بالاتنه و پاهای راننده حین تصادف بیشترین احتمال آسیب را خواهد داشت. این اتومبیل زمانی وارد بازار ایران شد که تولیدش در اروپا بعلت ضعف ایمنی آن، متوقف شده بود.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

رنو مگان

در تست تصادف، شاسی این اتومبیل انحرافی پیدا نکرد و ستونهایش دچار خمیدگیشدید نشده است. ترمزها هم از سیستم ضدقفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ بهره می‌برند که در مواقع اضطراری، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان میدهند. کیسه‌های هوا هم دراین اتومبیل نقش خود رابه‌خوبی بازی می کنند. رنو مگان دارای امتیاز ایمنی 4 از 5 می‌باشد.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

مزدا 3

مزدا 3 هم مانند مگان ایمنی خوبی دارد. کیسه‌های هوایی که برای راننده و سرنشینها و همچنین کیسه‌های جانبی تعبیه شده، یکی از مهم ترین علت‌های بالا رفتن امتیاز آن از نظر سطح ایمنی است. مزدا 3 توانسته است چهار ستاره ایمنی را بهخود اختصاص دهد.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

سوناتا

این ماشین توانسته از نظر سطح ایمنی چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. سوناتا نیز مهم ترین امتیازش به خاطر کیسه‌های هواست. احتمال آسیب ندیدن سر، گردن و قفسه سینه حین تصادف متوسط گزارش شده اما از نظر سطح ایمنی پا و زانو در سطح خوبی قرار دارد.

تست تصادف و ایمنی خودروهای داخلی ایرانی و خارجی چقدر میباشد ؟

پژو 208

این ماشین که در کلاس خودرو های سوپر مینی است، توانسته از نظر سطح ایمنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. این اتومبیل با داشتن ایربگهای جلو وایربگهای جانبی بالا تنه و جانبی سر، برای راننده سرنشین جلو بهترین عملکردرا در حفاظت از سرنشین بزرگسال داشته باشد. این اتومبیل از تجهیزات ایمنی هم چون نظارت پایداری الکتریکی برخوردار است، اما تجهیزاتی هم چون ترمز بحرانی در آن تعبیه نشده است.

پژو 208 ساخت برزیل در تست LatinNCAP عملکرد بسیار ضعیفی در تست جانبی داشته و از طرفی تنها توانسته سه ستاره برای حفاظت از خردسال و چهار ستاره برای حفاظت از بزرگسال کسب کند. براساس نتایج این تست، متوسط ستاره‌های کسب شده توسط محصولات پژو در آمریکای لاتین از سال 2010 میلادی تا کنون برای حفاظت از بزرگسالان و کودکان زیر سه ستاره بوده است.

پژو 2008

این اتومبیل بهلحاظ ساختار تقریبا با پژو 208 یکسان ودر کلاس خودرو های سوپر مینی است. این اتومبیل توانسته از نظر سطح ایمنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. با توجه به وجود ایربگهای جلو و ایربگهای جانبی بدن و سر برای راننده و سرنشین جلو، بهترین عملکرد را در حفاظت از سرنشین بزرگسال داشته است به‌گونه‌ای که در تصادف از روبه‌رو تنها ضربه بسیار اندکی به قفسه سینه و ساق پای راننده وارد شده است و همچنین در تصادف از عقب، ضربه کمی به گردن راننده وارد شده است. از طرفی دربخش حفاظت از عابر پیاده هم عملکرد مناسبی داشته بهگونه‌ای که تنها کناره و پایین شیشه جلوی اتومبیل عملکردنسبتاً پایینی داشته و بقیه قطعات با ایمنی بالا، در تست مورد نظر نمره قبولی گرفته‌اند.همچنین این ماشین با داشتن تجهیزات ایمنی هم چون بازرسی پایداری الکترونیکی توانسته همه ی پنج ستاره سطح ایمنی را کسب کند. البته از نقاط ضعف این ماشین این است که مجهز به ترمز بحرانی خودکار و سیستمهای کمک راننده در حفظ مسیر حرکت نیست.

پژو 301

این ماشین به‌لحاظ ساختار تقریبا با سیتروئن سی – الیزه یکسان است. این اتومبیل در کلاس خودرو های خانوادگی کوچک است. پژو 301 به لحاظ سطح ایمنی سه ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده است. این اتومبیل علیرغم دارا بودن ایربگهای جلو، جانبی بالا تنه و سر برای راننده و سرنشین جلو، نتوانسته در حفاظت از سرنشین بزرگسال، عملکردی در سطح پژو 2008 و 208 داشته باشد به گونه‌ای که در تصادف روبه‌رو به نواحی قفسه سینه و پایین تنه راننده به میزان کمی ضربه وارد میگردد همچنین در تصادف جانبی، ضربه شدیدی به بالاتنه «قفسه سینه» راننده وارد می گردد ودر تصادف از عقب به گردن سرنشین ردیف پشتی ماشین، به شدت ضربه وارد میگردد. از نقاط ضعف عمده این ماشین عملکرد بسیار پایین آن در تجهیزات ایمنی است.

رنوکوئید

رنو کوئید که بتازگی در سبد خودرو های ایرانی با عنوان رنوکوئیک جای گرفته است و قرار است جای پراید را بگیرد، از نظر ایمنی وضعیت چندان مطلوبی ندارد. درسال 2015، تست تصادف رنو کوئید ساخته شده برای هندوستان که شامل یک کیسه هوا برای راننده بود، در تست تصادف هیچ ستارهای را دریافت نکرد. پس از بهدست آمدن نتیجه تست، شرکت رنو این اتومبیل را تقویت و شاسی آنرا اصلاح نمود. در نسخه صادراتی رنوکوئید به برزیل، شاسی ماشین و تجهیزات ایمنی آن نسبت به هندوستان التیام یافته و پیش بینی میشود درصورت تست این اتومبیل با طراحی جدید، حداکثر بتواند یک ستاره ایمنی را کسب کند. دو نمونه ازآن مورد تست قرار گرفته؛ یکی با ایربگ و دیگری بدون ایربگ، که در هردو مورد تنها توانسته برای حفاظت از کودک دو ستاره دریافت کند اما برای حفاظت از بزرگسال موفق به دریافت هیچ ستاره‌ای نشده است. در نمونه بدون ایربگ ضربات شدیدی به سر و قفسه سینه راننده وارد می گردد و همچنین در نمونه با ایربگ نیز ضربات شدیدی به سینه و بالا تنه وارد میشود. درحال حاضر سؤال مهمی که درخصوص ایمنی این اتومبیل در داخل وجوددارد، این است که تولید داخل این ماشین از کدام نوع طراحی بهره میبرد. شایان ذکر است که با توجه به این‌که اختصاص حجم بالایی از خودرو های تولیدی سایپا توسط این ماشین جای گزین خواهد شد، لذا موضوع ایمنی آن محل ایراد اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سیتروئن C3

این ماشین در کلاس سوپر مینی است و از نظر سطح ایمنی، چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده است. این ماشین دارای ایربگ سر برای راننده و سرنشین‌های جلو و عقب و ایربگ جانبی بالاتنه برای راننده و سرنشین جلو است. دراین ماشین تجهیزات ایمنی هم چون یادآور کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان جلو و عقب و سیستم محدودکننده سرعت و سیستم کمک راننده برای حفظ مسیر حرکت ماشین وجوددارد. در تست تصادف از روبه‌رو، سرنشینان در سلامت باقیمانده‌اند. در تصادف با عرض کامل به مانع سخت از روبه‌رو حفاظت از قفسه سینه و گردن راننده و مسافر عقب، کافی بوده است. سیتروئن C3 بیشترین امتیاز را در تست تصادف جانبی به دست آورده که همه ی اعضای بحرانی بدن در سلامت مانده‌اند. این ماشین سیستم ترمز بحرانی خودکار ندارد.

سطح ایمنی خودرو های چینی

ام وی ام 110

در تست LatinNCAP خودروی« 110 MVM» نتوانسته هیچ ستاره‌ای را دریافت کند. در تست صورت گرفته مشخص شده علاوه بر این‌که سقف آن خم می شود، درهای آن باز شده و احتمال این‌که سرنشین‌ها به بیرون اتومبیل پرتاب شوند را افزایش می دهد.علاوه بر این، قطعات داخل جلوی اتومبیل، آسیب شدیدی به سرنشین‌ها خواهد زد؛ به‌طوری‌که آسیب وارد شده به آدمک تست راننده در ناحیه سر، گردن و بالاتنه در حد قرمز است که نمی تواند وضعیت خوبی باشد.

Geely Emgrand EC7

این اتومبیل در کلاس خودرو های خانوادگی بزرگ است. این ماشین تنها خودروی تست شده از برند Geely در EuroNCAP است و توانسته با عملکرد نسبتاً خوبی در حفاظت از بزرگسالان و کودکان و همچنین تجهیزات ایمنی، 4 ستاره ایمنی را کسب کند. اما این ماشین در قسمت ایمنی عابر پیاده عملکرد بسیار ضعیفی داشته است

MG 6

خودروی MG6 در کلاس خودرو های خانوادگی کوچک است ودر اروپا تنها در بریتانیا به فروش می‌رسد. این اتومبیل نیز در تست EuroNCAP با عملکرد نسبتاً مشابه با Geely EC7، اگر چه عملکرد اتومبیل MG6 در حفاظت از بزرگسالان، کودکان و تجهیزات ایمنی ضعیف‌تر از Geely EC7 بوده است، اما توانسته 4 ستاره ایمنی را کسب کند، در قسمت ایمنی عابر پیاده هردو این خودروها عملکرد ضعیف و مشابهی داشته‌اند.

JAC J3

این اتومبیل براساس تست مؤسسه LatinNCAP یک ستاره برای حفاظت از بزرگسالان و 2 ستاره برای حفاظت از کودکان کسب کرده است. در تست جلوی این اتومبیل، ضربات شدیدی به ران و مچ پاهای راننده و همچنین ضربات نسبتاً شدیدی به سینه و سر راننده وارد میگردد.

نتیجه‌گیری و پیشنهادها

آمارها نشان میدهد در جهان به ازای هر 10 هزار اتومبیل حدود 9 نفر کشته می شوند درحالی که در ایران به‌ازای این تعداد ماشین 37 نفر کشته میشوند. تعداد کشته‌ها به‌ازای هر 100 هزار وسیله نقلیه درسال 2015، در جهان 65 نفر است که در ایران حدود 55 نفر است. گرچه روند مرگ‌ومیر جاده‌ای و تصادفات در ایران کاهشی بوده است، اما ایران به‌عنوان کشوری با سطح درآمد متوسط، درسال 2015 میلادی، به‌طور مشترک با کشور رواندا، رتبه هشتم تعداد کشته شدگان جاده‌ای رابه‌خود اختصاص داده است.

بررسی‌ها نشان میدهد هیچکدام از خودرو های تولید داخل با قیمت زیر 50 میلیون تومان، دارای امنیت بالایی نیستند بالاتر از سه ستاره ایمنی به‌عنوان مثال خودرو های پژو 206، سمند با فرض پلتفرم یکسان با پژو 405، تندر 90 و پژو پارس از نظر ایمنی مؤسسه EuroNCAP می توانند در سطح سه ستاره قرار گیرند.

بتازگی، شرکت خودروسازی سایپا، رنو کوئید رابا عنوان رنوکوئیک که از نظر ایمنی وضعیت چندان مطلوبی ندارد در سبد خودرو های ایرانی بعنوان جای گزین پراید قرار داده است. درسال 2015، رنو کوئید تولید شده برای کشور هند که شامل یک کیسه هوا برای راننده بود، در تست تصادف هیچ ستارهای را دریافت نکرد. در نسخه صادراتی رنوکوئید به برزیل، شاسی ماشین و تجهیزات ایمنی آن نسبت به کشور هند التیام یافته و پیش‌بینی می شود درصورت تست این ماشین با طراحی جدید، حداکثر بتواند یک ستاره ایمنی را کسب کند. با توجه به این‌که حجم بالایی از خودرو های تولیدی سایپا توسط این ماشین جای گزین خواهد شد، لذا موضوع ایمنی آن محل ایراد اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تالاب از بین خودروهایی که قرار است طبق قراردادهای جدید شرکتهای ایران ماشین و سایپا با شرکت پژو سیتروئن، در داخل کشور تولید شوند، پژو 208 و 2008 از نظر ایمنی بالاترین سطح یعنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده‌اند.

شایان ذکر است که پژو 208 ساخت برزیل، عملکرد ضعیفی در تست جانبی داشته و توانسته سه ستاره را از مؤسسه LatinNCAP دریافت کند. براساس گزارش این مؤسسه، ستاره‌های کسب شده توسط محصولات پژو در آمریکای لاتین از سال 2010 تا 2015 میلادی برای حفاظت از بزرگسالان و کودکان بطور متوسط 2/3 ستاره بوده است.

پس از پژو 208 و 2008، خودروی سیتروئن C3 توانسته سطح ایمنی با چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. دو خودروی سیتروئن C-Elysee و پژو 301 با سه ستاره، پایین‌ترین سطح ایمنی را در بین خودرو های قراردادهای جدید ساخت مشترک به‌خود اختصاص داده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت