علت وجود دانه‌های قرمز روی پوست نوزادان چیست؟


علت وجود دانه‌های قرمز روی پوست نوزادان چیست؟

وجود دانه های قرمز روی پوست نوزادان کاملاً طبیعی است که با کمی صبر و معمولاً بعد از 3 تا 7 روز از بین می روند. در این مقاله درباره علت ایجاد این دانه های قرمز روی پوست کودکان و روش های درمان آن بحث شده است.

پوست کودک و نوزادان بسیار حساس و لطیف است. لطیف بودن پوست نوزادان به اندازه ایی است که اکثر افراد دوست دارند پوست نوزادان را نوازش کنند. اما دست کشیدن بر روی پوست نوزادان باعث خرابی پوست و ایجاد مشکلات پوستی نوزاد می شود. اکثر والدین هنگامی که پوست نوزاد خود را قرمز و پر از کهیر می بینند هراسان می شوند و نوزاد خود را سریعاً به پزشک نشان می دهند.

والدین دوست ندارند دانه های قرمز روی پوست کودک خود مشاهده کنند. اما نگران نباشید و فقط کافی است کمی صبر کنید تا نوزاد خود به وضعیت قبلی خود باز گردد و پوست نوزاد شما مانند قبل لطیف و زیبا شود. بهتر است قبل از اینکه دانه ‌های قرمز روی پوست نوزاد شما مشاهده شود این مطالب را به طور دقیق مطالعه نمایید تا هیچ گونه عارضه ایی برای نوزاد شما ایجاد نشود.

علت وجود دانه‌های قرمز روی پوست نوزادان چیست؟

آیا وجود دانه های قرمز روی پوست نوزادان جدی است؟

یکی از فوق تخصصان نوزادان بیان می کند: پس از مدت کوتاهی که نوزاد متولد می شود این ضایعات پوستی بر روی بدن یا صورت نوزاد نمایان می شود که این دانه های قرمز رنگ کوچک پس از گذشت مدتی به تدریج بزرگ تر خواهند شد.

این پزشک اطفال بیان می کند: این ضایعات پوستی، بیشتر روی تنه و اندام های سر و گردن ایجاد می شوند و در هفته اول خود را نشان می دهند. دانه های قرمز روی پوست نوزاد ایجاد تب نمی کنند اگر وضعیت عمومی و تغذیه نوزادان بسیار خوب بوده و دفع ادرار و مدفوع نوزاد بسیار طبیعی و متناسب با سن آن ها باشد.

آیا وجود دانه های قرمز روی پوست کودکان نیاز به درمان دارد؟

یکی از اعضا هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نقل می کند: این نکته را باید در نظر داشت که برخی از این عارضه های پوستی در نوزادان، ناشی از برخی بیماری های خطرناک نظیر عفونت استافیلوکوکی یا ویروس هرپس هستند که در این دوره ی سنی ظاهر می شوند و این ضایعات معمولاً سیر آرامی را طی کرده و در طی هفته های اول زندگی از بین می روند.

البته برخی از این عارضه های پوستی نیاز به هیچ گونه درمانی ندارند و خود به خود خوب خواهند شد. در ضمن بهتر است که در صورت مشاهده دانه ‌های قرمز بر پوست نوزاد خود، به دلیل اینکه نوزاد شما سن کمی دارد او را به یک پزشک نشان دهید تا از بی خطر بودن ضایعات پوستی مطمئن شوید.

این پزشک متخصص نوزادان و عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان سخنان خود اضافه می کند: بهتر است، پس از اینکه نوزاد خود را به پزشک متخصص نشان دادید و تمامی نگرانی هایی که بابت دانه های قرمز روی پوست کودک، بر طرف شد مراقبت های معمول از فرزند را ادامه داده و نوزاد خود را مرتباً با شیر مادر تغذیه کنید. اکثر دانه های قرمز روی پوست نوزادان 1 تا 3 روزه، معمولا 3 تا 7 روز بعد از زمان تولد از بین می روند.

علت وجود دانه‌های قرمز روی پوست نوزادان چیست؟

چه دلایلی باعث بروز دانه ‌های قرمز روی پوست کودکان می شود؟

سلولیت: نوعی عفونت است که پوسترا درگیر می‌کند. در این بیماری یک ناحیهٔ قرمز رنگ روی پوست ایجاد می شود، که ظرف چند روز وسیع‌تر می‌شود. اطراف این محدودهٔ قرمز رنگ عموماً دارای لبه نیست و ممکن است پوست ورم کند. آبله مرغان: در آبله مرغان ابتدا دانه های کوچک و قرمز به سرعت بزرگ می شود و مایعی درون آن پر می شود. با پیشرفت و گسترش آبله ها، خارش های پوست نیز شروع می شود. اگزما: پوست قرمز ضخیم و خشک می شود که ممکن است پوسته پوسته شود و خارش زیادی دارد. اریتم مولتی‌فرم: قرمز شدگی چند شکل که یک بیماری حاد پوستی است. بیماری دست، پا و دهان: زخم هایی در دهان، کف دست ها و پاها و باسن ایجاد می شود. بثورات به صورت نقاط کوچک و صاف قرمز شورع می شود که ممکن است به دسته های خوشه ای تبدیل شود. زرد زخم: دانه های قرمز کوچک که نیمه پر هستند و کم کم به رنگ زرد مایل به قهوه ای تبدیل می شوند. کراتوز پیلاریس: یا پوست مرغی که پوست ظاهری خشن و خشک دارد. سرخک: بثوراتی به صورت دانه های صاف قرمز رنگ ولی در نهایت به صورت برآمدگی در می آیند و ممکن است خارش داشته باشند. مولوسکوم کانتوژیوزوم: زگیل آبکی که نوعی عفونت ویروسی است. پیتیریازیس روزه‌آ: جوش های پولکی عرق‌سوز شدن صدفک: نوعی بیماری پوستی خود ایمنی است. قارچ پوستی گال: دانه های قرمز پراکنده که معمولاً خارش دارند. مخملک: بیماری عفونی مسری ناشی از باکتری است که باعث ایجاد ضایعات پوستی می شود. سندرم گونه سیلی خورده: یا بیماری پنجم که پوست سرخی عفونی هم نامیده می شود. کهیر: لکه های قرمز روی پوست که با خارش همراه است. نیش حشره

معرفی همه مشکلات پوستی نوزادان (راهنمای تصویری)

نشانه های دانه ‌های قرمز روی پوست نوزادان چیست؟

قرمزی لکه‌هایی روی پوست پوسته پوسته شدن پوست خارش برآمدگی‌های روی پوست تاول جوشدانه

پس از بروز دانه ‌های قرمز روی پوست نوزاد، چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

زمانی که تب نوزاد بالاتر از حد نرمال باشد. در صورتی که به نظر پدر و مادر، کودک بیمار به نظر برسد. دانه های کوچک قرمز رنگی وجود داشته باشند که هنگام تماس با دست، قابل احساس نیستند و هنگام فشردن، دانه ناپدید نمی ‌شوند. زمانی که کبودی ‌های غیر مرتبط با آسیب دیدگی وجود داشته باشد. بعد از یک هفته بهبودی حاصل نشود. دست ‌ها و پاها بطور غیر عادی سرد باشند. نوزاد به طور بی اختیار می ‌لرزد. کودک دچار گرفتگی گردن باشد. کودک در اثر نور اذیت می‌ شود.

گروه مادر و کودک ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا