اقتصاد زندگی » خرید از این سایتها علاوه بر مزایایی مانند صرفهجویی مالی، زمانی، افزایش سرعت و اطمینان خرید که مختص فروشگاههای بزرگ هستند، امکان مقایسه سریع و دقیق محصولات، آگاهی از نظر سایر مصرف کنندگان و … را میدهند اما با این حال سبب از بین رفتن برخی فروشگاههای کوچک میشوند. نظر رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در این زمینه را بخوانید.
درنگ : رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتوگو با درنگ در پاسخ به سوال اینکه با تغییر نظام اقتصادی کشور و افزایش فروشگاههای آنلاین چه بلایی بر سر فروشگاههای کوچک میآید گفت: «این بدیهی است که فروشگاههای کوچک در سراسر دنیا نه فقط ایران دیر یا زود از بین رفته و کم کم جای خود را به فروشگاههای بزرگ خواهند داد. برای مثال در نظر بگیرید که بقالی کوچک سر خیابان هزینه نگهداری و انبار محصولات، هزینه نگهداری ملک، هزینه کارمند و… را از شما میگیرد اما مردم به سمتی حرکت کردهاند که از ریال ریال پولشان میخواهند بهترین استفاده را بکنند بنابراین این بقالیهای کوچک باید جمع شده یا ادغام شوند و تبدیل به فروشگاههای بزرگتر و در نتیجه آنلاین شوند تا هزینهها به حداقل برسد و برای مشتری نیز امکان خرید به صرفهتری ایجاد شود.»
مسعود دانشمند افزود: «وقتی فروشگاههای آنلاین بدون توجه به فاصلهها میتوانند کالاها را از روشهای مختلف به دست مشتری برسانند طبیعی است که در آینده مالها نیز جای خود را به این فروشگاهها خواهند داد. برای مثال شما فروشگاه آمازون را در نظر بگیرید این فروشگاه برای کم کردن هزینههای ارسال و نیروی انسانی خود که در نتیجه منجر به فروش قیمت پایینتر محصولات خواهد شد؛ پهپاد در نظر گرفته است تا کالا از این طریق به دست مشتری برسد.»