اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری


سفالکسین که در اشکال دارویی کپسول، آمپول و سوسپانسیون موجود می باشد یک آنتی بیوتیک برای رفع و درمان عفونتهای متفاوتی در بدن انسان است که مصرف کپسول سفالکسین و دیگر اشکال دارویی آن باید در بارداری مورد بررسی واقع شود. ما در مقاله های قبلی از این سایت از انواع آنتی بیوتیک ها مانند قرص سفکسیم، آموکسی...

اشتراک گذاری در Facebook اشتراک گذاری در Twitter اشتراک گذاری در Google+ اشتراک گذاری در Reddit اشتراک گذاری در Pinterest اشتراک گذاری در Linkedin

کپسول سفالکسین نوعی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های مختلف در بدن می باشد که ما در این مقاله به مصرف این دارو در بارداری اشاره کرده ایم.

سفالکسین که در اشکال دارویی کپسول، آمپول و سوسپانسیون موجود می باشد یک آنتی بیوتیک برای رفع و درمان عفونتهای متفاوتی در بدن انسان است که مصرف کپسول سفالکسین و دیگر اشکال دارویی آن باید در بارداری مورد بررسی واقع شود.

ما در مقاله های قبلی از این سایت از انواع آنتی بیوتیک ها مانند قرص سفکسیم، آموکسی سیلین در بارداری و دیگر دارو ها اطلاعات جامع دارویی گردآوری کرده و به اشتراک گذاشته ایم.



اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری

اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری


سفالکسین چیست؟

داروی سفالکسین به خانواده داروهای آنتی بیوتیک سفالوسپورین تعلق دارد و از این دارو در درمان انواع عفونت ها از جمله عفونت های باکتریایی به مانند عفونت ریه، عفونت گوش، عفونت استخوان، عفونت پوست و عفونت دستگاه تناسلی-ادراری مورد استفاده واقع می شود. برای پیشگیری از عفونت زخم های جراحی نیز از این دارو استفاده می گردد.

نحوه مصرف سفالکسین:

داروی سفالکسین را معمولا برای یک هفته تا ده روز و هر شش ساعت تا هشت الی دوازده ساعت تجویز می کنند. قرص و کپسول سفالکسین را به همراه یک لیوان آب میل کنید و قبل از مصرف سوسپانسیون آن را به خوبی تکان دهید. مصرف سفالکسین در بزرگسالان ۲۵۰ میلی گرم تا حداکثر ۱ گرم از دارو هر شش ساعت یک بار به شکل خوراکی و در کودکان ۶ تا ۱۲ میلی گرم بر هر وزن کودک هر شش ساعت یک بار به شکل خوراکی مصرف می گردد.

منع مصرف دارو:

مصرف سفالکسین در افراد مبتلا به حساسیت به انواع سفالکسین، پنی سیلین، سالفوسپورین، پنی سیلامین و افرادی که مبتلا به پورفیری که یک نوع بیماری خونی است، ممنوع می باشد و منع مصرف دارد.

اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری

مصرف دارو در بارداری و شیر دهی:

استفاده از سفالکسین در بارداری هیچ خطری ندارد و با توجه به نظر قطعی متخصصین در این رابطه بانوان باردار می توانند با تجویز پزشک برای درمان عفونت های خود از این دارو مصرف کنند و چون این دارو در شیر ترشح می شود مصرف آن در شیردهی باید تحت نظر پزشک باشد.

عوارض جانبی دارو:

هر چند این دارو عارضه های جدی ای را به همراه ندارد اما اگر دچار هر یک از این مشکلات شدید و این علائم ادامه پیدا کردند حتما با پزشک خود این ماجرا را در میان بگذارید:

حالت تهوع
استفراغ ناراحتی های معده اسهالاطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری

همچنین اگر در مصرف این دارو به موارد زیر مبتلا شدید، مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه نمایید:

کهیر
خارش بثورات پوستی زردی پوست و چشم و یا یکی از این ها ورم زبان، گلو یا صورت تب بالا ایجاد مشکل تنفسی و یا بلعیدن زخم شدن دهان و گلو ایجاد برفک در دهان اسهال خونی و شدید خونریزی و یا کبود شدن غیر طبیعی عفونت واژن

تداخلات دارویی سفالکسین:

از مصرف همزمان کپسول سفالکسین و دیگر اشکال دارویی آن با وانکومایسین و جنتامایسین ها بپرهیزید زیرا احتمال آسیب کلیوی را افزایش می دهد و همچنین این دارو اثر ضد انعقادی وارفارین ها را افزایش می دهد.

اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری

موارد احتیاط و هشدارها در رابطه با مصرف این دارو:

قبل و در هنگام استفاده از این دارو نکات توصیه ای زیر را رعایت فرمایید:

اگر مصرف یک دوز از دارو را در مدت معین از خاطر بردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر این زمان فراموش شده نزدیک به زمان بعدی استفاده از دارو باشد نیازی به مصرف و دو برابر کردن دارو نیست و از این زمان مصرف منظم دارو را بر طبق برنامه خود در پیش بگیرید. این دارو احتمال ایجاد ناراحتی معده را در مصرف به همراه دارد، پس بهتر است که به همراه غذا و یا با یک لیوان شیر استفاده شود. اگر داروی دیگری مصرف می کنید مخصوصا آنتی بیوتیک ها، قبل از شروع به مصرف سفالکسین به پزشک خود اطلاع دهید. حتی اگر این دارو ها ویتامین ها و یا پروبنسید ها باشند. اگر به بیماری های کبد و کلیه و روده و معده و مخصوصا کولیت مبتلا هستید. اگر به مصرف الکل اعتیاد دارید قبل از مصرف این دارو این مورد را به پزشک خود بگویید. اگر در شرف انجام عمل جراحی اعم از دندان پزشکی هستید.

اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری

شرایط نگهداری دارو:

دارو را در بسته آن به دور از دسترس کودکان و نور و حرارت و رطوبت مستقیم قرار دهید. سوسپانسیون را درون یخچال نگهداری کنید اما از انجماد آن جلوگیری به عمل آورید و در نظر داشته باشید که بعد از تهیه کردن سوسپانسیون تنها ۱۴ روز حق استفاده از آن را دارید و بعد به علت گذشتن تاریخ مصرف باید آن را دور بیندازید.

اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین و مصرف آن در بارداری

نکات ذکر شده در این متن را قبل از شروع مصرف کپسول سفالکسین و یا اشکال دیگر دارویی آن مد نظر قرار دهید. در ضمن این دارو از طریق کلیه ها و ادرار دفعه می گردد و نیمه عمر آن ۰.۵ تا ۱.۲ ساعت می باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است