غربالگری همسرآزاری بین زنان متاهل بالای 15 سال با چالش های فرهنگی روبرو است


مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی اعتیاد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: مداخلات و غربالگری همسرآزاری بین زنان متاهل بالای 15 سال با برخی چالش ها از جمله مشکلات فرهنگی روبرو است. به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرنگار ایرنا ، احمد حاجبی روز دوشنبه در دومین روز از هشتمین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع همسرآزاری در تشریح سیاست ها و...

غربالگری همسرآزاری بین زنان متاهل بالای 15 سال با چالش های فرهنگی روبرو است

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی اعتیاد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: مداخلات و غربالگری همسرآزاری بین زنان متاهل بالای ۱۵ سال با برخی چالش ها از جمله مشکلات فرهنگی روبرو است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرنگار ایرنا ، احمد حاجبی روز دوشنبه در دومین روز از هشتمین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع همسرآزاری در تشریح سیاست ها و برنامه های وزارت بهداشت در پیشگیری از همسرآزاری افزود: در کشور ما نیز مانند همه جای دنیا پدیده همسرآزاری وجود دارد بنابراین وزارت بهداشت با طراحی فلوچارتی اقدام به غربالگری همسرآزاری کرده است.

وی تصریح کرد: هنگام ورود افراد به نظام مراقبت های اولیه بهداشتی از زنان متاهل بالای ۱۵ سال ، سئوالاتی پرسیده می شود که در صورت نیاز به کارشناس سلامت روان ، ارجاع داده شوند اما مداخلات همسرآزاری به دلیل وجود برخی باورها و فرهنگ ها، چالش هایی دارد.

وی ادامه داد: بهورزان گزارش داده اند که هنگامی که از قربانیان خشونت همسرآزاری، سئوالاتی پرسیده می شود، برای آنان عجیب است که چرا ما این سئوالات را حتی مطرح می کنیم.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی اعتیاد وزارت بهداشت ، تاکید کرد: همکاری زنان قربانی خشونت در پاسخ به سئوالات غربالگری همسرآزاری به دلایل متعدد از عدم دانش تا مسائل فرهنگی ضعیف است.

حاجبی در ادامه به عدم توجه کارشناسان مراقب وزارت بهداشت به مساله همسرآزاری اشاره کرد و گفت: گاهی کارشناسان مراقب در طرح غربالگری همسرآزاری نیز خود درگیر فرهنگ اشتباهی هستند و با مساله همسرآزاری مشکل دارند.

وی افزود: گاهی نیز نزدیکی افراد به یکدیگر ، کار غربالگری را مشکل می کند بطورمثال چند نفر در یک محل هستند که ارتباطات نزدیکی با یکدیگر دارند و آنگاه در این بین سئوالات مربوط به همسرآزاری نیز پرسیده می شود که پاسخ به آن سخت است. گاهی نیز گروه هدف تمایل به دریافت خدمت ندارد .

**برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از همسرآزاری

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی اعتیاد وزارت بهداشت ، گفت: وزارت بهداشت برای قربانیان همسرآزاری دو رویکرد توانمندسازی کلی و توانمندسازی اختصاصی دارد و این قربانیان بطورقطع از سوی پزشک به علت عوارض جسمی ، ویزیت می شوند.

حاجبی افزود: مشکلات قربانیان خشونت خانگی با مداخلات روانشناختی و توانمندسازی حل نمی شود بلکه به حمایت های اجتماعی نیاز دارند که مربوط به سازمان بهزیستی است و نیاز به گسترش دارد.

وی در ادامه با انتقاد از دستگاه قضائی ، گفت: شاید در بحث همسرآزاری، قوانین حمایت کننده باشد اما در اجرای با آن مشکل داریم. هرجایی که نیاز به حمایت های قانونی داریم در نظام ارجاع و سیستم مراقبت ها در اجرا با مشکل مواجه می شویم و کار ما ابتر باقی می ماند.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی اعتیاد وزارت بهداشت ، یادآور شد: وزارت بهداشت از سال ۸۶ با همکاری انستیتو روانپزشکی تهران ، مداخلاتی برای همسرآزاری طراحی کرد چراکه نظام مراقبت های اولیه بهداشتی ، جایگاه خوبی برای ارائه اینگونه مداخلات است.

حاجبی خاطرنشان کرد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت بعد از سال ۹۲ که کارشناس سلامت روان وارد نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شد ، کارهای خود را در زمینه مداخلات در همسرآزاری وسیع تر کردیم و براین اساس فلوچارتی برای ارائه خدمات ، طراحی شد.

بیشتر بخوانید

برچسب‌گذاری، یکی از نشانه های همسر آزاری

غربالگری همسرآزاری بین زنان متاهل بالای ۱۵ سال با چالش های فرهنگی روبرو است
5 از 1 رای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...