اصول طراحی آشپزخانه، 11 فوت کوزه گری از زبان یک طراح


 اصول طراحی آشپزخانه، 11 فوت کوزه گری از زبان یک طراح

به گزارش بهداشت نیوز: به جای آنکه برای طراحی آشپزخانه خود به دنبال مجلات خارجی بگردیم و از فروشگاه های متعدد دیدن کنیم تا شاید طرح آشپزخانه مورد دلخواهمان پیدا شود، اکنون در این مقاله ی مختصر بسیاری از اطلاعات مورد نیاز شما برای طراحی...

به گزارش بهداشت نیوز: به جای آنکه برای طراحی آشپزخانه خود به دنبال مجلات خارجی بگردیم و از فروشگاه های متعدد دیدن کنیم تا شاید طرح آشپزخانه مورد دلخواهمان پیدا شود، اکنون در این مقاله ی مختصر بسیاری از اطلاعات مورد نیاز شما برای طراحی و سفارش آشپزخانه تان جمع آوری شده تا مراتب آن ساده تر و راحت تر انجام گیرد.

قطعا جذاب ترین فضای داخل منزل آشپزخانه است. به خصوص خانم های ایرانی اهمیت ویژه ای برای آشپزخانه ی منزل خود قائل هستند. پس برای داشتن آشپزخانه مورد علاقه تان می بایست بدانید که طرح های موجود و روز دنیا در چه سبکی ساخته می شوند و شیوه های طراحی آنان چیست!

اکثرا موارد استفاده آشپزخانه در ایران فقط به امر پخت و پز منتهی می شود در صورتی که در کشورهای دنیا به غیر از پخت و پز، صرف غذا در این فضا صورت می گیرد. متناسب با اندازه ی آشپزخانه، اغلب خانواده ها صبحانه، نهار و حتی شام خود را نیز در آشپزخانه صرف می کنند و میز ناهارخوری اصولا برای پذیرایی از میهمانان می باشد.

درک غیر صحیح از طراحی اصولی آشپزخانه باعث اشتباهات فراوان گردیده است. به عنوان مثال صرف غذا در آشپزخانه نیازمند میز و صندلی می باشد که این امر باعث گردید تا در فضاهای کوچک، دیوار بین آشپزخانه و پذیرایی برداشته شود و یک میز و چند صندلی جای آن قرار بگیرد که این به اصطلاح در ایران به عنوان اپن شناخته شده است.

همین درک غیر صحیح باعث شده تا با وجود فرهنگ ایرانی پخت و سرو غذا، ساختن اپن برای آشپزخانه ها تبدیل به یک فاجعه طراحی و یک تقلید نادرست شود و شاهد آن باشیم که منظره ظروف آشپزخانه کنار ظرفشویی و در معرض دید مهمانان قرار گیرد و آن ضعف های موجود در کاشی ها و گاز و یخچال، تمام زیبایی در آن همه رابیتس کاری، گچ بری بازاری پسند را بپوشاند.

پس بهتر است قبل از هرگونه فکر برای تبدیل آشپزخانه خود دلایل کاربری واقعی هر طرح و ایده را بدانیم.

در ادامه اشاره می کنیم به یازده عنصری که در طراحی آشپزخانه مهم و ضروری است و در صورت آشنایی و شناخت این عناصر می توانید یک آشپزخانه اصولی و کاربردی در عین حال زیبا داشته باشید.


۱۱ عنصر اصلی در طراحی اصولی آشپزخانه

۱. عناصر افقی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه


حرکتهای افقی آشپزخانه همانند کابینت های زمینی و دیواری و چیدمان کاشی.

اگر در طراحی به حرکت های افقی اهمیت بدهیم و تاکید بر کشیده تر شدن خطوط افقی بکنیم فضای داخل آشپزخانه را بزرگتر جلوه میدهیم. این شیوه طراحی برای فضاهای کم عرض بسیار موثر است.

۲. عناصر عمودی در طراحی آشپزخانه


حرکت های عمودی کابینت ها، کاشی ها و ویترین ها.

با تاکید بر ارتفاع عناصر عمودی، بلندتر و باریکتر نشان دادن آنها می توان از نظر دید، ارتفاع کم یک فضای کوتاه را جبران نمود.

۳. طراحی کف آشپزخانه
اگر جنس کف آشپزخانه از جنس دیوارهای بین کابینت ها باشد و با آن هماهنگی داشته باشد به این معنی است که کابینت ها از بقیه فضا جدا هستند و اما اگر کف آشپزخانه از جنس صفحه کابینت باشد هماهنگی بیشتری بین اطاق و کابینت به وجود می آید.

۴. طراحی سقف آشپزخانه


در سنت موجود در معماری معاصر ایران سقف بنا معمولا در طراحی فراموش می شود. اما واقعیت آن است که در یک اطاق که چهار دیوار، یک کف، یک سقف است، سقف یک ششم فضای ما محسوب می شود پس می توان آنرا به نوعی در طراحی دخالت داد، مثلا با یک رنگ جذاب و همخوان با بقیه متریال یا با نور پردازی صحیح یا اختلاف سطح و استفاده از چوب و فلز و غیره.

۵. طراحی دیوارهای آشپزخانه


از دیوارهای خالی آشپزخانه میتوان برای آویختن لوازم دکوری چون ظروف قدیمی و هرچه تنوعی با مابقی طرحمان داشته باشد استفاده نمود، یا با رنگ کردن آن با یک رنگ متنوع یا تزئین آن با یک جنس از نوعی که در آشپزخانه استفاده نشده است مقداری افکار بیننده را تحریک کرد. در واقع دیوار بهترین سطح برای ایجاد تنوع در طرح به حساب می آید و معمولا ایجاد تنوع یکی از شیوه های مهم طراحی می باشد.

۶. صفحه کابینت در طراحی آشپزخانه

فارغ از انتخاب صحیح جنس، رنگ و اندازه ی کابینت، انتخاب صفحه رویه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب صفحات رویه کابینت ها یکی از مهمترین گزینش ها بوده و نیازمند شناخت کافی از جنس، کیفیت و قیمت این عناصر است. توجه داشته باشید که بیشترین فعالیت های روزمره در آشپزخانه بر روی کانترتاپ صورت می گیرد.


انواع کانترهای موجود در بازار:

کانترهای چوبی

کانترهای گرانیتی

کانترهای اکریلیک

کوارتز

سنگ های فشرده(سرامیکی)


۷. رنگ در طراحی آشپزخانه


پارامترهای انتخاب رنگ در آشپزخانه به سه موضوع اصلی باز میگردد:

هملاهنگی رنگ با لوازم آشپزخانه و دیگر سایه های استفاده شده در مابقی فضای منزل.

هر سبک طراحی دارای یک سری رنگهای مختص به خود می باشد که به غیر از آنها رنگهای دیگر هماهنگی لازم را نخواهند داشت.

رنگهای مورد علاقه صاحب خانه یا طراح که تصمیم گیرنده اصلی در ترکیب نهایی طرح هستند.


۸. نور در طراحی داخلی آشپزخانه


از آنجایی که بیشترین اقامت در منزل برای خانواده های ایرانی در آشپزخانه صرف می شود بنابراین هرچه محیط پر نور تر و روشن تر باشد هم جذاب تر است و هم روحیه افراد تاثیر بهتری دارد. البته نور طبیعی به مراتب زیباتر از نور مصنوعی است و با وجود قوانین فعلی شهرسازی که آشپزخانه باید حتما از نور مستقیم برخوردار باشد، پس بهتر است بیشترین استفاده ممکن را از آن برد.

کرکره های جدید هم در طرح های مختلف هم در رنگ های مختلف و هم از جنس های متنوع می باشند، مانند فلز، چوب و حتی پارچه. استفاده از این نوع کرکره ها موجب می گردد تا از تمام محیط شیشه خور پنجره نور بتابد.

در صورتی که اگر پوشش پنجره از طریق پرده باشد نه تنها بیش از ۳۵% پنجره را کاملا می پوشاند بلکه همخوانی پارچه با فلز، شیشه و حتی چوب مقداری مشکل است، ضمن آنکه با استفاده از کرکره های جدید می توان مقدار نور طبیعی را به داخل و دید داخل به بیرون را به اندازه متناسب کنترل نمود.

۹. لوازم آشپزخانه

انتخاب درست لوازم همچون یخچال، گاز، ماکروویو، ماشین ظرفشویی و لباس شویی می تواند هماهنگی لازم را با مابقی طرح آشپزخانه ایجاد کند.


۱۰. بافت در طراحی آشپزخانه


بافت اجناس در طراحی و معانی طرح بسیار حائز اهمیت است به عنوان مثال: یک کاشی هم میتواند براق و درخشان باشد و هم میتواند ساختارش زبر و تیره باشد پس صرفا انتخاب رنگ و یا طرح یک کاشی کافی نیست بلکه بافت و ساختار اجناس نیز می تواند هماهنگی لازم را ایجاد کند.


۱۱. اندازه ها و استانداردها در طراحی داخلی آشپزخانه

ارگونومی به معنای تناسب اندازه ها با اندام انسان است. به طور گویا حد دسترسی انسان به بالاترین طبقه ی کابینت دیواری یا ارتفاع سینک ظرفشویی، با توجه به ارتفاع دستان صاحب خانه هنگام شستن ظروف می تواند هنگام ساخت آشپزخانه متناسب با قد و اندازه مصرف کننده ساخته شود. زیرا استانداردها همیشه کارائی دقیق را برای افراد مختلف ندارند.

منبع: برترین‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند