بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

آخرین محصول شرکت سایپا با نام کوییک یا کوئیک پس از گذشت یک سال از معرفی، راهی بازار داخلی خواهد شد. در ادامه به معرفی، بررسی، مرور مشخصات فنی و تیپ‌های این خودروی کوچک و به‌ظاهر جدید خواهیم پرداخت.

گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو قطب اصلی تولید خودرو در ایران، از سال ۱۳۴۴ به فعالیت مشغول است. این شرکت در ابتدا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی سیتروئن (Citroen) شروع به کار نمود که خودروی ژیان (Dyane) یا سیتروئن ۲CV محصول این فعالیت بود. از دیگر محصولات این شرکت نیز می‌توان به انواع رنو (Renault) و خانواده پراید اشاره کرد. به زودی نیز شاهد هاچ بک جدید و مدرن و مجهز (!) این خودروساز در خیابان‌ها خواهیم بود.

کوییک یا کوئیک هاچ بک جدید و ارزان‌قیمت سایپا

در آخرین تلاش سایپا برای همگام شدن با استانداردهای روز دنیا، این شرکت بنابر اظهارات خود، سال گذشته اقدام به معرفی یک نمونه جدید با نام کوییک نمود که “حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است و به طور کامل توسط مهندسین ایرانی طراحی گردیده و محصول جدید گروه خودروسازی سایپا می‌باشد. این محصول در کنار داشتن امکانات و تجهیزات رفاهی مدرن با استانداردهای جهانی تولید می‌گردد.”

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

در این نوشته به معرفی، بررسی و مرور تیپ‌های مختلف کوییک پرداخته و با بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی، سرگرمی و ایمنی این خودروی هاچ بک فوق کوچک شهری به ظاهر جدید که از یک پیشرانه قدیمی و از رده خارج استفاده می‌کند، در بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

ابعاد طراحی ظاهری طراحی داخلی و کابین موتور و پیشرانه تیپ‌های مختف کوییک ایمنی رقبا در بازار ایران سخن آخر کیا در برابر سایپا

ابعاد

کوییک یا کوئیک سایپا یک نمونه در خودروهای کلاس بدنه هاچ بک فوق کوچک شهری است. این خودرو با طولی در حدود ۳.۹۸۹ میلیمتر، پهنایی در حدود ۱.۶۸۸ میلیمتر، ارتفاعی در حدود ۱.۵۲۴ میلیمتر و فاصله دو محور عقبی و جلویی ۲.۴۱۲ میلیمتر، با وزن خالصی در حدود ۱ تن در مدل پایه و ۱.۱ تن در تیپ لوکس پلاس (؟!)، یک خودروی مینیاتوری بوده که تناسب کافی با خیابان‌های تنگ و مملو از ترافیک شهرهای بزرگ دارد.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

برای درک بهتر می توان این خودرو را با سایپا ۱۳۱ با طولی در حدود ۳.۹۳۵ میلیمتر، پهنای ۱.۶۰۵ میلیمتر، ارتفاع ۱.۴۵۵ میلیمتر، تیبا ۲ با طولی در حدود ۳.۹۲۵ میلیمتر، پهنای ۱.۶۴۲ میلیمتر و ارتفاع ۱.۴۸۴ میلیمتر و یا پژو ۲۰۶ هاچ بک با ابعاد ۳.۸۳۵ میلیمتر طول، ۱.۶۵۲ میلیمتر عرض، ۱.۴۲۶ میلیمتر ارتفاع، پژو ۲۰۷ با طولی در حدود ۳.۹۰۰ میلیمتر، پهنای ۱.۶۸۰ میلیمتر و ارتفاع ۱.۴۶۸ میلیمتر و یا رنو ساندرو عادی با طولی در حدود ۴.۰۲۰ میلیمتر، پهنای ۱.۷۴۶ و ارتفاع ۱.۵۳۴ میلیمتر مقایسه نمود.

ارتفاع و پهنای کوییک یا کوئیک نسبت به رقبای هاچ موجود در بازار خود بیشتر بوده و این خودرو با نسبت طول به پهنای ۲.۳۶۳، طول به ارتفاع ۲.۶۱۷ و عرض به ارتفاع ۱.۱۰۷ سعی در القای ظاهر یک کراس‌اوور را دارد. در صورتیکه نسبت‌های فوق در پژو ۲۰۶ هاچ بک برابر با ۲.۳۸۹، ۲.۶۸۹ و ۱.۱۲۵ و در پژو ۲۰۷ برابر با ۲.۳۲۱، ۲.۶۵۷ و ۱.۱۴۴ بوده که در عین هماهنگی بیشتر، با پایین‌تر آمدن مرکز ثقل، موجب افزایش پایداری و بهبود هندلینگ در پیچ‌ها با سرعت بالا می‌گردد. یک نکته جالب در خصوص این خودرو نیز وجود داشته که به نحوه نمایش در پوسترها می‌گردد؛ با تغییر سایز به روش نامتقارن، کوئیک کوتاه‌تر و پهن‌تر از واقعیت نشان داده شده که نمایی اسپرت را برای آن رقم خواهد زد!

#gallery-10 { margin: auto; } #gallery-10 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-10 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-10 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ بیشتر بخوانید: نگاهی به بهترین خودروهای نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸

طراحی ظاهری

هرچند کوییک را نمی توان خودرویی زشت به‌حساب آورد اما به هیچ عنوان در زمره خودروهای زیبا و متناسب نیز قابل طبقه بندی نیست. با توجه به اقبال عمومی از نمونه‌های شاسی بلند سایز فوق کوچک یا کراس اوورها و فروش بالای نمونه‌هایی مانند داچیا ساندرو (Dacia Sandero) کشور رومانی که در ایران با نام رنو ساندرو به فروش می رسد، سایپا نیز با هدف تولید یک نمونه در این کلاس شروع به فعالیت نموده است.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

فرم طراحی جلو مشابه با زبان طراحی خودروهای اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده و به طور کلی شباهت‌هایی با سایر محصولاتی که از خط تولید این شرکت خارج می‌گردد، مانند نمونه‌های فعلی تیبا و ساندرو و همچنین کراس C3 برلیانس دارد و با نیم نگاهی نیز به رنو کوید (KWID) دارد. چراغ‌های جلویی کشیده بوده و از پهنای قابل قبولی برخوردار هستند. نمای جانبی نیز با استفاده از خطوط کناری مستقیم و بدون انحنا و استفاده از پوشش پلاستیکی تیره رنگ گلگیرها و رکاب، نمایی محتاطانه و بدون جذابیت را از خود به نمایش می‌گذارند. ستون انتهایی نیز پهن بوده و عدم استفاده از شیشه، موجب کاهش ظاهری فضای بخش عقبی کابین خودرو می‌گردد.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

#gallery-11 { margin: auto; } #gallery-11 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-11 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-11 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

اما بخش عقبی جذابیت بیشتری نسبت به دو نمای جلویی و کناری دارد. استفاده از چراغ‌های عقبی کشیده، سپر عقبی برجسته و قطعه‌ای با نمای دیفیوزر، چهره جذاب‌تری را برای این هاچ بک کوچک سایپا رقم زده است. به همین دلیل است که تاکید خودروساز در تصاویر تبلیغاتی بر روی نمای عقبی این خودرو بوده و در کمتر تصویری شاهد نمای جلویی آن هستیم! هرچند الهام گیری از نمونه الهام گرفته شده‌ای مانند برلیانس، عبارت به طور کامل توسط مهندسین ایرانی طراحی گردیده را زیر سوال خواهد برد.

بیشتر بخوانید: بهترین خودروسازان سال ۲۰۱۸ از نگاه مجله Autotrader

طراحی داخلی

کابین کوییک با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای ارزان قیمت شهری و برچسب ایرانی بودن و تولید در شرکت سایپا، با استفاده از بی کیفیت ترین مواد اولیه ساخته شده است. به کارگیری پلاستیک بازیافتی سخت در طراحی داشبورد و اجزای داخلی در کنار خندق‌های خیابانی و پوشش‌های فوق العاده بی‌کیفیت جاده‌ها، موجب به صدا افتادن سریع اتاق خواهد شد.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

داشبورد نیز در بخش سرنشین کناری با توجه به نحوه طراحی محفظه کیسه هوا (ایربگ) حالتی بسیار زشت و بلاتکلیف به خود گرفته است. بخش میانی داشبورد نیز نمایی آشنا و نزدیک به پراید و ساندرو دارد. صفحه نمایش اصلی نسبتا بزرگ رنگی موجود در تیپ پلاس در بخش میانی داشبورد و مکانی نزدیک به شیشه جلو قرار گرفته و خروجی های سیستم تهویه مطبوع با چینشی نامناسب در بخش پایینی آن تعبیه شده‌اند. سیستم صوتی نیز با فرمی مشابه با خودروهای دهه ۱۹۹۰ و با شکلی مجزا ساخته شده است.

#gallery-12 { margin: auto; } #gallery-12 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-12 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-12 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

غربیلک فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، کنترل سرعت و سیستم پاسخگویی به تلفن در تیپ پلاس، با بخش پایینی مسطح، ظاهری اسپرت داشته که با توجه به قدرت پایین و قابلیت های دینامیکی و حرکتی نامناسب، انتخابی کاملا بیجا و بیهوده به حساب می‌آید. بخش پشت آمپر نیز متشکل از یک بخش مدور مرکزی بزرگ با دو نیم دایره کناری بوده که به نمایش سرعت دور موتور و دمای موتور و میزان سوخت خودرو می‌پردازند. البته این بخش رنگ بندی قابل قبولی داشته و می‌تواند به عنوان یکی از نقاط مثبت کوییک به حساب آید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات هیوندای i30N مدل ۲۰۱۸ ؛ اولین هات هچ شرکت هیوندای

موتور و پیشرانه

موتور کوییک یک نمونه قدیمی و از رده خارج ۴ سیلندر SOHC خطی ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپه است. این موتور با حجم دقیق ۱.۵۰۳ سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود ۸۷ اسب بخار در دور موتور ۵.۳۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر تولیدی آن نیز رقمی در حدود ۱۲۸ نیوتون متر بوده که در دور موتور ۴.۸۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار خواهد گرفت.

نیروی تولیدی نیز توسط دو جعبه دنده دستی ۵ سرعته یا یک نمونه اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد. البته استفاده از این جعبه دنده در خودرویی مانند کوییک اندکی عجیب بوده و رانندگان در ابتدا به دلیل صدای زیاد موتور و دوربالا و عملکرد متفاوت نسبت‌ به گیربکس‌های متداول، ممکن است با مشکل مواجه شوند.

عملکرد و مصرف سوخت

هنوز اعداد و ارقام رسمی در خصوص قابلیت‌های حرکتی این خودرو اعلام نشده است. اما با توجه به قدرت موتور، وزن و جعبه دنده استفاده شده، این خودرو به زمانی بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و با حداکثر سرعتی در حدود ۱۵۰ کیلومتر در ساعت، در بازارهای خودروی امروزی یک خودروی کند به حساب می‌آید. البته با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای داخلی شهری و عدم تناسب امکانات ایمنی و فضای داخلی برای مسیرهای طولانی و مسافرت‌های بین شهری و همچنین کیفیت فوق العاده پایین روکش خیابان‌ها و سطح توانایی رانندگان، این ارقام برای هاچ بک جدید سایپا فراتر از کافی خواهد بود.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

بیشتر بخوانید: هات هچ (Hot Hatch) به کدام یک از انواع خودرو اطلاق می‌شود؟

مصرف سوخت نیز با استفاده از جعبه دنده ۵ سرعته دستی در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت میانگین و ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با استفاده از جعبده دنده اتوماتیک CVT اعلام شده که با توجه به کیفیت بنزین و نحوه برخورد راننده با پدال ترمز، این رقم تا ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در مسیرهای شهری و ترافیک افزایش خواهد یافت. میزان تولید آلاینده‌ها نیز برابر با استاندارد یورو ۴ بوده که قابلیت ارتقا به یورو ۵ را دارد. البته سوال اینجاست که درصورتیکه این خودرو از لحاظ آلایندگی توانایی پاس نمودن استانداردهای یورو ۵ را دارد، چرا به صورت پیش فرض با استاندار پایین‌تر و از رده خارج یورو ۴ به فروش می‌رسد؟

تیپ‌های مختلف

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت شرکت سایپا و بر خلاف اظهارات قبی که قرار بود این خودرو در چهار تیپ ST و SE و SE-A و SE-A LUX به فروش برسد، کوئیک در سه تیپ به مشتریان عرضه می‌گردد. هرچند این تیپ‌ها از تجهیزات مختلفی به گفته مسئولین برخوردار بوده و وب سایت‌های مختلف فروشنده (دـیـجـیـکـاـلـا) از آن به عنوان یک “هاچ با تجهیزات متعدد” یاد می کنند اما سطح امکانات موجود حتی در بالاترین تیپ نیز در حد نمونه‌های قدیمی و از رده خارج دهه‌های گذشته است. تیپ‌های فعلی کوییک عبارتند از:

تیپ پایه تیپ فول تیپ پلاس (Plus) تیپ پایه

این نمونه، تیپ اصلی و استاندارد سایپا کوییک بوده که با قیمتی در حدود ۳۳ میلیون تومان در نمایندگی به فروش می‌رسد. از امکانات پایه رفاهی و سرگرمی موجود در این خودرو که حتی ذکر برخی از آنها در صنعت خودروی امروزی امری خنده دار به‌حساب می‌آید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوئیچ تاشو (؟!) ریموت کنترل نمایشگر دمای محیط خارج از خودرو (؟!) فرمان هیدرولیک سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک باز کردن قفل صندوق عقب با ریموت کنترل پنجره‌های الکتریکی آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی چراغ‌های مه شکن در دو بخش جلویی و عقبی چراغ‌های جلویی با قابلیت تنظیم ارتفاع برف پاک‌کن عقب (؟!) سیستم صوتی با قابلیت پخش رادیو و CD مجهز به ۴ بلندگوی جداگانه ورودی USB با قابلیت پخش فایل‌های صوتی MP3 #gallery-13 { margin: auto; } #gallery-13 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-13 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-13 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی مزدا ۳ مدل ۲۰۱۸ ، زیبا، قدرتمند، ارزان‌قیمت

امکانات ایمنی و کمکی رانندگی

اکثر تجهیزاتی که در تبلیغات این خودرو از آنها یاد می‌گردد، نمونه‌هایی بوده که از امکانات پایه و ضروری موجود در یک خودروی مربوط به دهه پیش میلادی به حساب می‌آیند و حتی در کاتالوگ‌ها و تیزرهای تلویزیونی نامی از آنها برده نمی‌گردد. اما با توجه به ضرورت اطلاع رسانی، نمونه‌هایی از امکانات ایمنی و کمکی کوییک در تیپ پایه که در وب‌سایت سایپا قرار گرفته عبارتند از:

۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو سیستم ترمز ضد قفل (ABS) سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) سیستم کمکی ترمز (BAS) صندلی‌های عقبی مجهز به اتصالات ISOFIX برای نگهداری صندلی کودک باز شدن اتوماتیک درها هنگام وقوع تصادفات رانندگی هشدار صوتی محدود کننده سرعت سنسور کمکی دنده عقب سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی (؟!) سیستم ضد سرقت (Immobilizer)

بیشتر بخوانید: مقایسه مزدا ۳ با کیا سراتو ، دو سدان محبوب در بازار ایران

تیپ فول

این تیپ، از سطح تجهیزات بالاتری نسبت به مدل پایه سود می‌برد. سایپا کوییک فول با قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان توسط نمایندگی‌های این شرکت به فروش رسیده و از سیستم دریچه گاز برقی به جای نمونه مکانیکی موجود در تیپ پایه و جعبه دنده اتوماتیک CVT استفاده بهره می‌برد. از تجهیزات موجود در این گونه علاوه بر نمونه‌های موجود در کوئیک تیپ پایه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) سیستم هشدار سرقت با استفاده از بوق خودرو (؟!) قفل شدن خودکار درها در سرعت‌های بیش از ۱۰ کیلومتر در ساعت کامپیوتر سفری (Trip Computer) فرمان برقی (به جای نمونه هیدرولیک موجود در تیپ پایه) شیشه‌های دودی در بخش صندلی‌های عقب (Privacy Glass) چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Lights یا DRL) چراغ‌های همراهی تا در منزل (روشن ماندن چرا‌ها به مدت زمان مشخص برای تامین نور تا هنگام رسیدن به منبع روشنایی) سیستم کنترل صوتی و کروز کنترل با استفاده از کنترلرهای تعبیه شدن بر روی غربیلک فرمان #gallery-14 { margin: auto; } #gallery-14 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-14 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-14 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ بیشتر بخوانید: مقایسه کیا سراتو با هیوندای النترا ، دو آسیایی هم‌خانواده در بازار ایران تیپ لوکس

سایپا کوییک لوکس گرانقیمت‌ترین نمونه موجود برای این خودرو بوده که با قیمتی در حدود ۴۲ میلیون تومان توسط نمایندگی به فروش می‌رسد. این تیپ امکاناتی نسبتا متناسب با یک خودروی استاندارد امروزی را داشته که نمونه‌هایی از آنها عبارتند از:

سیستم نمایش فشار باد تایرها (Tire Pressure Monitoring System یا TPMS) سیستم استارت خودرو بدون نیاز به کلید و با استفاده از دکمه (Start Engine) سیستم ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless) سیستم صوتی مجهز به نمایشگر ۷ اینچی لمسی رنگی سیستم ناوبری ماهواره‌ای با استفاده از جی‌پی‌اس (Navigation) ارتباط با تلفن‌های همراه از طریق فن‌آوری بدون سیم بلوتوث دوربین کمکی دنده عقب

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

بیشتر بخونید: بررسی و مشخصات فنی رنو سیمبل (Symbol) سدانی فوق کوچک در بازار ایران

ایمنی

با توجه به این مساله که هیچ منبع و مرکزی برای تعیین سطح امنیت خودروها در ایران به غیر از سازمان استاندارد تعریف نشده، نمی‌توان در خصوص میزان ایمنی کوییک نظری قطعی ارائه کرد. سازمان استاندارد ایران نیز که با تجربه چند ماه گذشته خود در خصوص تایید ایمنی خانواده پراید متعلق به دهه ۱۹۸۰، خانواده سمند (که در ماه گذشته میزان ایمنی آن توسط یک مجله بریتانیایی سنجیده شد و نتایج اسف‌بار آن در دسترس همگان قرار گرفت) و رد هیوندای i10 ساخته شده با تکنولوژی بالای این شرکت کره‌ای در دهه ۲۰۱۰، اعتبار مثال زدنی خود را به اثبات رسانده است.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

اما با توجه به تجهیزات اعلام شده توسط سایپا، کوییک که به احتمال بسیار زیاد با استفاده از شاسی یک خودروی قدیمی آسیایی و ترکیب آن با تکنولوژی برتر پراید ساخته شده و در تولید آن احتمالا مانند سری پژو ۴۰۵ به جای قطعات فلزی، از پلاستیک بازیافتی ساخته شده در بهترین کارگاه‌های تزریق پلاستیک وطنی بهره‌گیری شده، با تجهیز به ۲ کیسه هوای ایمنی، ترمزهای ضد قفل، سیستم توزیع الکرونیکی نیروی ترمز و سنسور پارک در بخش عقبی، بر روی کاغذ نمونه‌ای قابل قبول به حساب می‌آید.

لوکس؟

وجود امکاناتی مانند بازشدن خودکار درها در هنگام تصادف نیز قطعا با تجربه آتش سوزی مدل‌های ۴۰۵ و قفل شدن درها و زنده زنده سوختن سرنشینان طراحی شده که در صورت عملکرد صحیح می‌تواند امتیاز ایمنی این خودرو را (در صورت ارسال به مراجع ذی‌صلاح ارزیابی ایمنی خودرو مانند Euro NCAP) بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: چرا تولید خودروی کوچک و کم مصرف هیوندای i10 ممنوع اعلام شد؟

اما تیپ لوکس (؟!) کوییک با توجه به بهره‌گیری از امکانات کمکی رانندگی مانند دوربین دید عقب، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی رنگی (که هم دسترسی آسانی نداشته و هم کیفیتی در حد گوشی‌های تلفن همراه ایرانی GLX دارد) و سیستم ناوبری ماهواره‌ای در بازار داخلی نمونه‌ای قابل قبول خواهد بود.

تجربه رانندگی

به دلیل عدم وجود این خودرو در بازار فعلی و نبود دسترسی فیزیکی به این هاچ بک جدید و مجهز سایپا (!) امکان بررسی رانندگی این خودرو توسط نگارنده هنوز مهیا نبوده؛ ولی با توجه به ابعاد، فضای کافی برای سرنشینان عقبی وجود نداشته و کیفیت سواری با توجه به موتور کم توان و جعبه دنده اتوماتیک CVT موجب افت شدید توانایی‌های حرکتی در مسیرهای شیب دار خواهد شد.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابین نیز پایین بوده و به احتمال بسیار زیاد و به دلیل ماهیت گیربکس‌های CVT و عابق بندی غیر استاندارد مشابه با سایر تولیدات داخلی، سواری پرصدایی را شاهد خواهیم بود. به زودی و پس از همکاری نمایندگی‌های مربوطه، به تست فنی و ارزیابی این هاچ بک جدید سایپا در دنیای واقعی و خیابان‌ها و جاده‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: مقایسه رنو سیمبل با رنو ساندرو ؛ دو شبه فرانسوی ارزان قیمت در بازار ایران

قیمت کوییک در بازار ایران

کوییک یا کوئیک در حال حاضر توسط نمایندگی‌های سایپا با رقمی در حدود ۳۳ میلیون تومان تا ۴۲ میلیون تومان (معادل ۹.۰۰۰ دلار با احتساب ارز ۴.۷۰۰ تومانی در زمان نگارش مطلب) به فروش می‌رسد. هرچند این رقم، مبلغ پایینی برای یک خودرو در بازارهای جهانی اروپا و آمریکای شمالی به حساب می‌آید، اما با توجه به میانگین درآمدی ۱.۵ میلیون تومانی خانواده‌های ایرانی هنوز هم عدد بالایی برای یک اتومبیل شهری برای قشرهای ضعیف خواهد بود. در صورتیکه کوییک با قیمت پایه پراید فعلی (در حدود ۲۴ میلیون تومان) به فروش می‌رسید، می‌توانست با توجه به سطح بالاتر امکانات، به نمونه‌ای مناسب برای اقشار کم درآمد ایرانی تبدیل گردد.

#gallery-15 { margin: auto; } #gallery-15 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-15 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-15 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

براساس اعلام سایپا، کوییک در حال حاضر تنها در چهار رنگ سفید، آبی، قرمز و مشکی به فروش خواهد رسید.

البته به عقیده بسیاری از افراد، تجهیز به گیربکس اتوماتیک با قیمت پایین، موجب فروس مناسب این خودرو خواهد شد که البته لازم است یک نکته اساسی را درنظر داشت. جعبه دنده CVT موجود در کوئیک یک نمونه کم کاربرد در ایران و بازارهای جهانی بوده و به همین دلیل تعمیر و تعویض در هنگام بروز عیوب (که قطعا در یکی دو سال اول برای خریدار پیش می‌آید) و عدم توانایی صنف محترم تعمیرکاران خودرو و نمایندگی‌های رسمی مشهور سایپا، فاکتوری پر از صفر را پیش روی راننده قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای تولید داخل مدل ۹۷ در بازار ایران

رقبا در بازار ایران

محدوده قیمت کمتر از ۵۰ میلیون تومان بازه‌ای است که بیشترین تقاضا را در بین خریداران داشته و به همین دلیل نمونه‌هایی مختلف و پرتعداد در آن حضور دارند. البته اکثر این نمونه‌ها از خودروهای بی کیفیت تولید ایران و خودرو و سایپا بوده که بیشتر آنها در بهترین حالت، ارزش حتی نیمی از مبلغ پرداختی را ندارند. از رقبای فعلی که در این کلاس حضور داشته و کوییک داعیه رقابت با آنها را دارد عبارتند از:

پژو ۲۰۶ هاچ بک با قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان پژو ۲۰۷ با قیمتی در حدود ۵۳ میلیون تومان رنو ساندرو نسل قدیم با قیمتی در حدود ۵۷ میلیون تومان دانگ فنگ H30 کراس با قیمتی در حدود ۴۷ میلیون تومان برلیانس H220 با قیمتی در حدود ۴۷ میلیون تومان برلیانس کراس C3 با قیمتی در حدود ۴۷ میلیون تومان برلیانس H320 با قیمتی در حدود ۵۶ میلیون تومان ام وی ام ۳۱۵ با قیمتی در حدود ۵۱ میلیون تومان

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

بیشتر بخوانید: مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی ، دو شاسی بلند ارزان‌قیمت از ایران خودرو رقبا در کلاس بدنه سدان سایز کوچک شهری

با این مبلغ می‌توان نمونه‌هایی مانند خودروهای فهرست زیر در کلاس سدان سایز کوچک را نیز خریداری کرد که با فضای بیشتر برای کابین و محفظه بار و صندوق عقب، سازگاری بیشتری با ذائقه مشتریان ایرانی دارد و به همین دلیل نمونه‌هایی مناسب‌تر برای سفرهای بین شهری و مسافت‌های طولانی به حساب می‌آیند:

سورن ELX با قیمتی در حدود ۴۳ میلیون تومان دنا و دنا پلاس توربو با قیمتی مابین ۴۳ تا ۵۸ میلیون تومان پژو پارس اتوماتیک با قیمتی در حدود ۵۳ میلیون تومان رنو تندر پلاس با قیمتی در حدود ۵۳ میلیون تومان آریو ۱۶۰۰ با قیمتی در حدود ۵۷ میلیون تومان برلیانس H230 با قیمتی در حدود ۴۷ میلیون تومان جیلی GC6 با قیمتی در حدود ۴۹ میلیون تومان

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی رنو مگان ۲۰۱۸ ، سدانی کوچک با قیمتی ۱۷۰ میلیون تومانی در بازار ایران

سخن آخر

پس از یک سال تبلیغ و پروپاگاندای رسانه‌ای، کوییک نیز به ناوگان خودروهای ایران و اسکادران مرگ سایپا اضافه گردید. کپی کاری از نمونه‌های قدیمی چینی (که خود نیز اتومبیل‌هایی کپی شده به‌حساب می‌آیند) و در بوق و کرنا کردن یک خودروی بی کیفیت مجهز به پیشرانه SOHC قدیمی و تولید با افتخار به نام یک نمونه جدید و مجهز ایرانی، سیاستی است که خودروسازان حکومتی ایران سال‌هاست به وسیله آن مانع ورود اتومبیل‌های با کیفیتی جهانی به ایران شده‌اند.

#gallery-16 { margin: auto; } #gallery-16 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-16 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-16 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

زمانی به بهانه اعمال تحریم‌ها، نمونه‌های نامطمئن و بی‌کیفیت را در دسترس مردم قرار داده و زمانی دیگر نیز با آزاد کردن ورود خودروهای عمدتا بی‌کیفیت چینی بازار و صنعت خودرو را به ورطه نابودی می‌کشانند. در اوایل دهه ۱۳۷۰ و دولت اصلاحات، با بهره‌گیری از سیاست آشتی جویانه و پرهیز از عملیات تحریک آمیز، زمینه ورود خودروهایی بسیار مناسب مانند دوو سی‌یلو (Daewoo Cielo)، دوو ماتیز (Daewoo Matiz) فولکس واگن گلف (با نام گل)، مزدا ۳ و رنو مگان و نمونه‌هایی مشابه شدند که دو نمونه آخر هنوز هم توسط سایپا در خط تولید قرار دارند.

جایگزین‌ها در بازار خودروهای کارکرده

خرید خودروهایی کارکرده و دست دوم مانند سری i هیوندای (i10-i20-i30)، میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage)، ام جی ۳ و یا حتی سدان‌های کره‌ای مدل سال‌های ۲۰۱۰ با پرداخت رقمی مشابه، تکنولوژی، ظاهر، امکانات و عملکرد فنی بسیار بالاتری را در اختیار شما گذاشته و از کشته شدن ناگهانی راننده و سرنشینان در تصادفات نه چندان سخت رانندگی جلوگیری خواهد کرد.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

در نهایت ظاهر نامناسب و قدیمی، موتور و پیشرانه ضعیف و مصرف سوخت نزدیک به ۱۰ لیتر در مسیرهای شهری در کنار کیفیت پایین مواد اولیه و قطعات داخلی، نقاط ضعف اصلی کوییک به حساب آمده و تنها تعویض اسکین (Skin) پراید با یک نمونه متفاوت با مدل‌های فعلی، ارزش پرداخت تفاوت قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومانی با ارابه مرگ فعلی را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی پژو ۳۰۱ ؛ آخرین فرانسوی تاریخ گذشته در بازار ایران

مقایسه اجمالی سایپا و کیا

کیا پراید (Pride) که بر پایه فورد فستیوا (Ford Festiva) ساخته شده، در سال ۱۹۸۷ میلادی در خط تولید این شرکت کره‌ای قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۴ میلادی) نیز این خودرو با توجه به مصرف پایین و ظاهر مناسب و مطابق با خودروهای استاندارد و در اولین اقدامات صلح آمیز حکومت ایران با جوامع بین المللی وارد ایران شد. در حال حاضر کوچک‌ترین نمونه تولیدی شرکت کیا، مدل پیکانتو (Picanto) است که با قیمت پایه‌ای در حدود ۹.۵۰۰ پوند (معادل ۶۰ میلیون تومان با احتساب ارز ۶.۴۰۰ تومانی در زمان نگارش) به فروش می‌رسد.

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

#gallery-17 { margin: auto; } #gallery-17 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-17 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-17 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

…و آخرین نمونه تولیدی سایپا در کنار خاندان مبتلا به بیماری عقب ماندگی پراید، کوییک یا کوئیک است که این نوشته به طور کامل به آن اختصاص یافته بود. بدون هیچ توضیحی، تنها نگاهی به این تصاویر، تفاوت پیشرفت این دو شرکت در طول این سه دهه را نشان داده و توانایی‌های مهندسان و متخصصین ایرانی را که هیچ نیازی به استفاده از تکنولوژی‌های کشورهای پیشرفته ندارند، به رخ می‌کشد.

مشخصات فنی کوئیک در یک نگاه

پایه پلاس
کلاس بدنه هاچ بک هاچ بک
حجم موتور (سی سی) ۱.۵۰۳ ۱.۵۰۳
تعداد سیلندر ۴ ۴
قدرت موتور (اسب بخار) ۸۷ ۸۷
گشتاور (نیوتون. متر.) ۱۲۸ ۱۲۸
تعداد سوپاپ ۸ ۸
گیربکس ۵ دستی CVT اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو
مصرف سوخت (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷ ۷.۲
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم)
ظرفیت باک (لیتر.) ۴۱ ۴۱
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۳ ۱۴
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۵۰ ۱۵۰
طول ﴿میلیمتر﴾ ۳.۹۸۹ ۳.۹۸۹
پهنا ﴿میلیمتر﴾ ۱.۶۸۸ ۱.۶۸۸
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ ۱.۵۲۴ ۱.۵۲۴
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ ۲.۴۱۲ ۲.۴۱۲
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾
وزن ﴿تن﴾ ۱.۰ ۱.۱
ابعاد تایر (جلو) ۱۸۵/۶۵/۱۴ ۱۸۵/۶۵/۱۴
ابعاد تایر (عقب) ۱۸۵/۶۵/۱۴ ۱۸۵/۶۵/۱۴
حجم محفظه بار (لیتر)
ظرفیت سرنشین (نفر) ۴ ۴
قیمت پایه (میلیون تومان) ۳۳ ۴۲

گالری تصاویر کوئیک ، هاچ بک جدید سایپا

#gallery-18 { margin: auto; } #gallery-18 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-18 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-18 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ منبع: بخش خودروی وب‌سایت تکراتو


حتما بررسی کنید: حراج پایان فصل بانی مد (فروشگاه پوشاک جین وست)


بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا
برچسب ها بررسی خودروهای بازار ایرانخودروهای ایرانیخودروهای هاچ بکسایپامعرفی خودروهای سال 2018