روند پرشتاب تخریب منابع طبیعی درمرکزی/ لزوم حفظ وگسترش پوشش گیاهی


روند پرشتاب تخریب منابع طبیعی درمرکزی/ لزوم حفظ وگسترش پوشش گیاهی

اراک- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: سرعت تخریب منابع طبیعی در استان پنج برابر سرعت اصلاح و احیای این عرصه ها است و نابودی پوشش گیاهی هر ساله خسارات سنگینی برجای می گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع طبیعی استان مرکزی، یوسف یوسفی اظهار داشت: اجرای سند ارتقای فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی استان مرکزی مستلزم همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و نهادهای استان است.

وی افزود: با وجود تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین همه دستگاه‌ها و نهادها باید بیش از پیش در برابر این موضوع احساس مسئولیت کرده و برای اجرای سند ارتقای فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: صنعتی شدن شهرها، افزایش جمعیت، مصرف سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی و نابودی پوشش گیاهی بزرگترین عوامل تغییر اقلیم و به وجود آمدن چالش‌های منابع طبیعی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید بیش از پیش در برابر این موضوع احساس مسئولیت کرده و برای مقابله با آن هم‌اندیشی و همکاری داشته باشند.

وی عنوان کرد: آلودگی هوای شهرهایی مانند شهر صنعتی اراک چالش حفظ منابع طبیعی را برای ما سنگین‌تر و مهم تر می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ۷۲.۵ درصد عرصه ‌های استان را با نام اراضی ملی مدیریت می‌کند، در این عرصه‌ها عوامل تخریب و شاخص‌های تخریب مانند فرسایش خاک، چرای بی‌رویه دام، آتش سوزی و موارد مشابه آسیب را بررسی و در راستای مقابله با آن برنامه‌ربزی انجام می‌دهد.

یوسفی ادامه داد: با وجود اقدامات موثر، سرعت تخریب بیش از پنج برابر سرعت اصلاح و احیای منابع طبیعی ازسوی این نهاد است و اگر منابع طبیعی سالانه مبلغ یک میلیارد تومان در این حوزه هزینه کند در مقابل به اندازه پنج میلیارد تومان در این حوزه خسارت وارد می شود.

وی اضافه کرد: خسارت‌های وارده شامل پروژه‌های عمرانی، آتش سوزی، تخریب و تصرف اراضی ملی و زمین‌خواری است و هر مقدار هم در حفظ اراضی ملی با برنامه پیش رویم باز هم سرعت ما از سرعت تخریب و ضرر و زیان سالانه کمتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: آثار تخریب در منابع طبیعی همه افراد از جمله شهروندان و روستاییان را در برمی‌گیرد، هر اندازه سرعت تخریب را کاهش دهیم، سرعت اصلاح و احیا افزایش پیدا می کند.

یوسفی با اشاره به فرهنگ‌ سازی در زمینه حفظ منابع طبیعی گفت: یکی از کارهای مهم که می‌تواند در زمینه حفظ منابع طبیعی کمک کند، بحث فرهنگ سازی است که باید با چارچوب صحیح و کارشناسی انجام گیرد و جایگاه بررسی آن شورای فرهنگ عمومی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: سند ارتقای فرهنگ حفاظت ازمنابع طبیعی استان مرکزی در سال ۹۵ به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده که در چارچوب سند ملی ارتقای منابع طبیعی و آبخیزداری از همه دستگاه‌ها و نهادها تقاضای همکاری و تعامل بیشتر داریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت