غول بیابانگرد!


غول بیابانگرد!

یکی از نقاط ضعف خودروهای آفرودر همواره معضلات جعبه دنده و دیفرانسیل است که در اف‌جی کروزر شاهد بروز آن به شکلی بسیار اندک هستیم. گیربکس اف‌جی که یک نمونه اتوماتیک5 سرعته مشابه تویوتا پرادو است، به لطف قابلیت دنده کمکی و وجود گزینه‌ی 2اچ، کار انتقال نیرو به محورعقب رابه خوبی در دستان راننده قرار داده و موجبات بروز یک برتری فاحش در عملکردهای سطح...

غول بیابانگرد!

فرادید| ا‌ف‌جی‌کروزر هنوز هم محبوب است و با اینکه از ورود آخرین نمونه‌هایش به بازار ایران 3 سال می‌گذرد ولی همچنان محبوب، پرطرفدار و خاص است. نگاهی به بازار فروش این خودرو گویای یک نکته مهم است که طرفداران اف‌جی‌کروزر علیرغم وجود اقسامی از اتومبیل‌های آلمانی و کره‌ای در رده 250 تا 500 میلیون تومان، باز هم برای طبیعت‌گردی واقعی سراغ اف‌جی‌کروزر می‌روند. این موضوع هم به معنی رضایت مشتریان از این کشتی‌گیر ژاپنی است و هم یادآور توانمندی بالاتر تویوتا اف‌جی کروزر، در مقابل لندکروزر یا پرادو است که همزمان با هم بازار ایران را ترک کرده‌اند.

غول بیابانگرد!

به گزارش فرادید، جد این خودرو که همه آن را با نام اف‌جی40 می‌شناسند، نخستین بار در زمان جنگ وارد بازار ایران شد و از قضا توانست در کنار وانت‌بار اف‌جی و استیشن لندکروزر کمک بسیاری به نیروهای نظامی کشور در مانورهای طاقت‌فرسای جنگی نماید. این خودرو آنقدر عملکرد درخشانی در جنگ 8ساله و خانمان سوز ایران و عراق داشت که خود مسئولان تویوتا را به تعجب واداشت و بعدها ایده ساخت دوباره تویوتا اف‌جی‌ را در ذهن آنها کاشت. این ایده تا سال 2009رنگ واقعیت به خود نگرفت تا اینکه سرانجام با سری اف‌جی کروزر همه را غافلگیر ساخت.

غول بیابانگرد!

اف‌جی کروزر جدید خودرویی بسیار جذاب اما خشن و کاربردی است. این محصول ژاپنی مثل یک ورزشکار سنگین‌وزن رشته بدنسازی که در اولین نگاه، خشن و سرد و محکم نشان می‌دهد؛ اف‌جی کروزر تویوتا هم چنین احساسی را به بیننده منتقل می‌کند. این خودرو که در فاصله سال‌های 2011 تا 2013 به تعداد نسبتا اندکی وارد کشور شده به دلیل نبود رقبای مستقیم و قدرتمند از قبیل هامر، جیب رانگلر، لندروور دیفندر و ... توانست به یکی از خودروهای پرطرفدار بازار تبدیل شود و در این راه، ظاهر عجیب و نامتعارفش باعث افزایش شدید این استقبال شد.

غول بیابانگرد!

چرخی در گالری‌های خیابان عباس آباد و نیز جست‌وجو در وب‌سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد قیمت اف‌جی کروز بسته به میزان سلامت بدنه، حضور در رقابت های آفرود، سال ساخت و سطح تجهیزات بین 200 تا 500میلیون تومان در نوسان است ضمن اینکه نباید فراموش کرد اف جی کروزر بیش از آنکه یک اس‌یووی راحت با توان آفرود بالا مثل پرادو باشد، خودرویی حرفه ای جهت حضور در مناطق صعب‌العبور و انجام عملیات آفرود است.

غول بیابانگرد!
یکی از نکات جالب در خصوص تویوتا اف‌جی کروزر، سطح امکانات این خودرو است که با وجود برخی ضعف‌ها، یک بسته کامل و بی‌نقص است. در رده اکستریم این خودروی 1985کیلوگرمی، ما شاهد وجود 8 کیسه هوای ایمنی، دوربین دید 360 درجه، سیستم ای تراک، قفل دیفرانسیل، صندلی‌های چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف، سیستم صوتی حرفه ای جی‌بی‌ال، دو سیستم آفرودی VSC و TRC،رینگ مخصوص ولاستیک 18 اینچی گودیر، کروز کنترل، کی لس استارتر و جعبه دنده اتوماتیک هستیم ضمن اینکه وسایل و تجهیزات کامل آفرود و بیابانگردی، اتاقی جادار، جعبه بزرگ و وسیع، و نیز رکاب‌های جانبی و باربند هم در این خودرو به صورت استاندارد وجود دارند.

غول بیابانگرد!
یکی از ویژگی هایی که این خودرو در مقایسه با 2 برادر دیگرش تویوتا پرادو یا تویوتا لندکروز دارد، فرم خاص بدنه است. با اینکه بخش عقب اف جی فضای کافی برای نشستن 3 سرنشین بزرگسال را دارد، اما طراحی بدنه به صورت یک و نیم درب باعث شده تا سوار و پیاده شدن به این خودرو سخت باشد، در عین حال شاسی اف‌جی سخت‌تر و خشک‌تر از هر خودروی دیگر این کلاس است. البته خب اف‌جی کروزر برای بیابانگردی و باتلاق نوردی ساخته شده نه ژست گرفتن در خیابان و شتابگیری در اتوبان.

غول بیابانگرد!
خوشبختانه موتور جی‌آر 1 تویوتا که روی اف جی‌کروزر 270 اسب قدرت تحویل راننده می‌دهد،برای تیونینگ گزینه ی مناسبی است و بسیاری از خریداران اف‌جی که عاشق آفرود هستند با نصب کیت سوپرشارژر TRD،قدرت موتور را تا ۳۲۰اسب بخارو گشتاور آن را تا ۵۰۰ نیوتون متر افزایش می‌دهد.

غول بیابانگرد!
یکی از نقاط ضعف خودروهای آفرودر همواره معضلات جعبه دنده و دیفرانسیل است که در اف‌جی کروزر شاهد بروز آن به شکلی بسیار اندک هستیم. گیربکس اف‌جی که یک نمونه اتوماتیک5 سرعته مشابه تویوتا پرادو است، به لطف قابلیت دنده کمکی و وجود گزینه‌ی 2اچ، کار انتقال نیرو به محورعقب رابه خوبی در دستان راننده قرار داده و موجبات بروز یک برتری فاحش در عملکردهای سطح بالای آفرود را پدید می‌آورد.

غول بیابانگرد!
در مجموع با اینکه اف‌جی کروزر ظاهری خشن‌تر و قیمتی بالاتر از پرادو فول اتومات 2013 دارد اما اغلب طبیعت دوستان این خودرو را به سایر محصولات تویوتا ترجیح داده گرچه این اتومبیل مستحکم خریدار زیادی در بازار دسته دوم ندارد. همین عامل هم موجب شده تا راه برای چانه‌زنی بیشتر عشاق اف‌جی در این بخش از بازار برای خرید ارزان‌تر این هیولای ژاپنی باز شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی