علت کاهش اشتهای نوزاد، بعد از بیماری


علت کاهش اشتهای نوزاد، بعد از بیماری

پسر من 3 ماهشه و از 2 هفته پیش دچار سرما خوردگی شدید شد بطوریکه سینش به شدت عفونت داشت و در هفته دوم گوشش هم عفونت کرد..

پرسش: پسر من 3 ماهشه و از 2 هفته پیش دچار سرما خوردگی شدید شد بطوریکه سینش به شدت عفونت داشت و در هفته دوم گوشش هم عفونت کرد که باعث شد وقتی که میخواست شیر مامانشو بخوره به محض اینکه شروع به مکیدن میکرد بلا فاصله سینه مامانشو ول میکرد و با فریاد گریه میکرد و دوتا دستاشو روی گوشهاش میگرفت که دکترش وقتی دید گوشش عفونت کرده انتی بیوتیکش که "اریتروماکس" بود رو به آموکسی سیلین تغییر داد و الان حالش تقریبا خوبه ولی هنوز دوره انتی بیوتیکش تموم نشده ولی در این مدت 14 روز 200 گرم وزن کم کرده و خیلی به ندرت شیر میخوره اونم با گریه زیاد یعنی وقتی مامانش اونو در حالت شیر دهی قرار میده به محض دیدن سینه مامانش سرش رو تکون میده و سینه رو نمیگیره وقتی این حالت و کاهش وزن رو دیدیم تصمیم گرفتیم شیر مادر رو بدوشیم و با شیشه بدیم بهش که در این حالت هم شیر زیادی نمیخوره یعنی نهایتا روزی 6/7 شیشه 60 سی سی که با امار هایی که در اینترنت دیدم در بهترین حالت نصف اون مقدارها شیر میخوره و با اینکه ما تابحال پستانک بهش نداده بودیم به خوردن پستانک خیلی علاقه نشون میده حتی بیشتر از شیشه شیر و اگر بهش ندیم گریه میکنه و نهایتا مشتشو میمکه. در ضمن به خاطر اینکه توی این چند روز شیر کم میخورد شیر مامانش هم کم شده و به سختی میتونه شیر رو بدوشه که با شیشه بهش بدیم. حالا خواستم ببینم برای عادی شدن وضعیت شیر خوردنش چه پیشنهادی دارید.

پاسخ: این خیلی طبیعی است که کودکتان بعد از یک بیماری عفونی و دریافت آنتی بیوتیک اشتهایش کم شود. شما و مادرش باید حوصله کنید و با محبت و به طور مداوم یعنی تعداد دفعات شیردهی را زیاد کنید تا کودک دوباره شیر مادر را بخورد. با مکیدن نوزاد شیر مادر زیاد می شود. باید بدانید که شیر مادر بهترین و اولین واکسن برای نوزادتان است و او را از بسیاری از بیماری ها در آینده مصون نگه می دارد. تا زمانی که می توانید اصلا از شیر خشک استفاده نکنید.

حجم شیر مادر رابطه ی مستقیمی با تکرر شیردهی دارد و تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر موجب تولید شیر بیشتر می ‌شود. همچنین با شروع مصرف غذاهای کمکی و کاهش دفعات شیردهی، حجم شیر تولید شده کاهش می ‌یابد و نیاز مادر به مواد مغذی نیز به تعادل می ‌رسد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می تواند برای شیردهی کودک مناسب باشد.
نیاز مادر شیرده حدود 500 کیلوکالری بیش از دوران قبل از بارداری افزایش پیدا می ‌کند. برای تأمین این مقدار کالری علاوه بر مصرف مواد غذایی مقوی شامل انواع چربی‌ ها و پروتئین، از چربی ‌های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری نیز استفاده می‌ شود و دریافت کالری ناکافی موجب کاهش تولید شیر می ‌شود.
مادران شیرده برای پیشگیری از کم آبی بدن باید به اندازه کافی حدود 8 تا 10 لیوان در روز مایعات شامل شیر، دوغ، چای و آبمیوه بنوشند و مواد غذایی آب ‌دار مانند انواع خورشت‌ ها را نیز مصرف کنند.
نیازهای غذایی مادر در دوران شیردهی
در دوران بارداری، جنین بسیاری از ذخائر بدن مادر را مصرف می کند و اگر مادر در دوران شیردهی تغذیه نامناسبی داشته باشد، به مرور خصوصاً با زایمانهای مکرر قوایش تحلیل می رود ، استخوانهایش پوک می شود ، ریزش مو پیدا می کند و گاهی ازترس اینکه این عوارض پیش آید آنقدر پرخوری می کند که وزنش بالا رفته و بازگشت به وزن پیش از بارداری بسیار مشکل خواهد شد. پس بسیار اهمیت دارد مادر دقیقاً بداند چه میزان انرژی و مواد مغذی نیاز دارد.
* انرژی :
مادر برای تهیه شیر 500 کالری انرژی اضافه بر نیاز بدنش لازم دارد. به عبارتی اگر پیش از بار داری 2000 کالری انرژی در روز نیاز او را تامین می کرده، در شیردهی 2500 کالری انرژی لازم دارد. علاوه بر این 500 کالری مقداری انرژی هم از چربی های ذخیره شده در دوران بارداری تامین می شود که این مساله باعث می شود، اگر مادر براساس مقادیر خواسته شده در این دوران، غذا مصرف کند به مرور هر ماه نیم کیلو لاغر می شود ( چاقی دوران بارداری بر طرف خواهد شد). براساس میزان انرژی لازم در دوران شیردهی ، غذاهای تامین کننده آن داده می شوند.
* پروتئین :
در دوران شیردهی نیاز مادر به پروتئین فقط 15گرم اضافه می شود. ازاین رو کل پروتئین مورد نیاز حدود 65 تا70 گرم در روز است . این میزان پروتئین با مصرف 3 لیوان شیر در روز، 1عدد تخم مرغ و 180 تا 300 گرم گوشت و حبوبات تامین می شود.
* املاح :
بهترین املاح کلسیم و آهن هستند که اگر مادر مشکل کم خونی داشته باشد و یا در معرض کم خونی باشد مصرف قرص فرو سولفات ضروری است. برای تامین کلسیم مادر باید در روز 3 تا 4 لیوان شیرکم چربی و سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج ، نعناع ،جعفری ، کرفس و کلم و نیز مغز بادام و بادام زمینی مصرف کند.پس خیلی خوب است که مادر شیرده هفته ای یک بار خورش کرفس بخورد و هرروز چند عدد بادام و بادام زمینی میل کند.
بهتر است مادرانی که کم خونی دارند، هفته ای یک بار جگر بخورند ودر طول روز حتماً 1عدد تخم مرغ و مقداری گوشت قرمز میل کنند. گردو نیز برای این مادران مفید است.
* ویتامین ها :

برای تامین ویتامین های لازم ، مادر حتماً به 5 تا 6 لیوان سبزیجات تازه بصورت سالاد، سبزی خوردن و یا پخته شده در غذا نیاز دارد و بایستی هر روز 4 تا 5 عدد میوه مصرف کند.
* چربی ها :
در شیرمادر یک سری چربی های غیر اشباع موجود است که در غدد پستان ساخته نمی شوند و باید از طریق غذا تامین شوند. پس بهتر است مادر هفته ای یک بار ماهی مصرف کند و از روغن زیتون در سالادش استفاده کند.
* آب :
مادر در روز به 6 تا 8 لیوان آب یا آب میوه نیازدارد.
.از کجا بفهمید مقدار شیر مادر برای تغذیه نوزاد کافی است؟
- نوزاد غالبا هر 8 تا 12 ساعت یک بار، شیر می خواهد.
- نوزاد 10 تا 15 دقیقه از هر سینه مادر شیر می خورد.
- نوزاد باید حداقل 6 عدد پوشک را در روز خیس کند.
- در ماه اول، نوزاد حداقل 3 بار در روز مدفوع می کند. مدفوع نوزاد زرد و نرم می باشد.
- نوزادان در ابتدا، وزن کم می کنند. اما در عرض 2 هفته تغذیه با شیر مادر، به وزن اولیه خود می رسند.
- نوزاد از ابتدای تولد تا 4 ماهگی، باید 113 تا 117 گرم در هفته، وزن زیاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل