30 حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید


30 حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید

کوکاکولا یکی از شناخته شده ترین برندهای جهان در بیش از یک قرن گذشته، در بیش از 200 کشور به فروش می‌رسد. حتی با وجود تمام شایعاتی که درباره‌ی آن دهان به دهان می‌چرخد، طبق گزارش‌ها هر روز و هر ثانیه 10.000 نوشابه کوکاکولا مصرف می شود. در ادامه بعضی از حقایق بسیار جالب درباره‌ی شرکت کوکاکولا که به نحوی از نمادهای آمریکا است به شما معرفی...

کوکاکولا یکی از شناخته شده ترین برندهای جهان در بیش از یک قرن گذشته، در بیش از ۲۰۰ کشور به فروش می‌رسد. حتی با وجود تمام شایعاتی که درباره‌ی آن دهان به دهان می‌چرخد، طبق گزارش‌ها هر روز و هر ثانیه ۱۰.۰۰۰ نوشابه کوکاکولا مصرف می شود. در ادامه بعضی از حقایق بسیار جالب درباره‌ی شرکت کوکاکولا که به نحوی از نمادهای آمریکا است به شما معرفی می‌شوند.

30 حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید

۱. بنیانگذار

شرکت کوکاکولا تولید کننده‌ی نوشابه‌های گازدار است که در ۸ می ۱۸۸۶، حدود ۱۳۱ سال پیش، توسط جان‌اسمیت پمبرتون به دنیا معرفی شد.

مطلب مرتبط: ۳۱ واقعیت جالب درباره نایک که نمی‌دانستید

۲. نام محصول

نام این شرکت از مواد تشکیل دهنده‌ی اصلی آن گرفته شده است که برگ‌های کوکا و دانه‌های کولا بودند.

۳. اعتیاد به مورفین

پمبرتون تصمیم گرفته بود داراویی جایگزین برای مورفین که به آن اعتیاد داشت پیدا کند و نهایتا تلاش او به تهیه‌ی فرمول طرز ساخت کوکاکولا در کلومبوس جورجیا منتهی شد. او این محصول را به نام «نوشاکولا» به بازار عرضه کرد.

۴. نوشاب

کوکاکولا در ابتدا در ۱۸۸۵ تحت عنوان “کوکا نوش فرانسوی” یک تونیک اعصاب،‌ ثبت اختراع شد. این نوشاب ترکیبی از نوشیدنی فرانسوی و یک داراوی منحصر به فرد ساخته شده از ترکیب کوکایین و الکل، به نام کوکاتلین، است.

مطلب مرتبط: ۳۰ جالبترین حقیقت درباره سامسونگ که شاید نشنیده باشید

۵. فروش در مغازه‌ها

کوکا کولا بار نخست به قیمت ۵ سنت در مغازه‌های نوشیدنی فروشی به فروش می‌رسید چون بسیاری معتقد بودند که آب گازدار برای سلامتی خوب است.

30 حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید

۶. درمان بیماری‌ها

در ۱۹۸۶، به خاطر قانون ممنوعیت، کوکاکولا یک نوع بدون الکل از نوشیدنی درست و بیشتر به روشنفکران طبقه‌ی بالای جامعه عرض کرد، چون مدعی بود که بسیاری از بیماری‌ها مانند سوءهاضمه، اختلال عصبی، سردرد، اعتیاد به مورفین، و ناتوانی جنسی را درمان می‌کند.

۷. ثبت رسمی

در ۲۴ مارس ۱۹۸۸ثبت رسمی شرکت کوکاکولا در دادگاه عالی استان فالتون اتفاق افتاد که پمبرتون، وولفورک واکر، مارگارت دوزیر، و آسا گریگ ‌چندلر سهامداران اصلی این شرکت بودند.

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت جالب درباره آمازون که شاید نمی‌دانستید

۸. خرید اکسیر

در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸، داروگر جوان آسا گریگز چندلر یک سوم از سهم فرمول یک اکسیر تخصصی ناشناخته به نام کوکاکولا را در ازای پرداخت ۵۰ دلار پیش و ۵۰۰ دلار ظرف ۳۰ روز، خریداری کرد. در ۱۷ آوریل همان سال، او همچنین نیمی از سهام واکر و دوزیر را در ازای ۷۵۰ دلار خریداری کرد.

۹. نام برند

هرچند چندلر یک سهامدار بود اما مجبور شد نوشیدنی‌هایش را تحت نام “یام یام” و “کوک” بفروشد، در حالی که چارلی پمبرتون به فروش این اکسیر تحت نام “کوکاکولا” ادامه داد.

۱۰. ادعای مالکیت

به دنبال مرگ جان پمبرتون در ۱۶ آگوست ۱۸۸۸ و بر مبنای مذاکره‌ی انجام شده با مارگارت دوزیر و وودفولک واکر برای یک پرداخت کامل بالغ بر ۱.۰۰۰ دلار، چندلر تا ماه می ۱۸۸۹ مدعی مالکیت کامل نوشیدنی کوکاکولا شد.

۱۱. سهامی عام

در ۱۲ سپتامبر ۱۹۱۹، گروهی از سرمایه‌گذاران به رهبری رییس شرکت تراست جورج، ارنست وودراف، شرکت کوکاکولا را در ازای ۲۵ میلیون دلار خریداری کردند. شرکت جدید کوکاکولا در ایالت دلور بازسازماندهی و بازتاسیس شد و دفاتر اصلی آن در آتلانتا واقع گردید. شرکت ۵۰۰.۰۰۰ سهام به ازای هر سهم ۴۰ دلار را در اختیار عموم گذاشت.

مطلب مرتبط: ۱۰ درس موفقیت از جف بزوس موسس امازون برای کارآفرینان

۱۲. فرمول سری

علاوه بر سایر مواد تشکیل دهنده،‌ آب گازدار، شکر، کافئین، اسید فسفریک و رنگ کارامل، این نوشابه حاوی طعم‌های طبیعی است که به نوعی راز این تجارت به حساب می‌آید. فرمول سری آن به مدت ۸۶ سال، قبل از آن که در ۸ دسامبر ۲۰۱۱ به صندوق جدیدی منتقل شود، در صندوق اصلی بانک سان تراست نگهداری می‌شد.

۱۳. اولین بطری

ساخت اولین بطری‌های کوکاکولا در ۱۸۹۱، در شرکت بیدنهام کندی، در ویکسبورگ میسی‌سیپی آغاز شد.

۱۴. طرح بطری‌ها

شکل بطری‌ها از زمان آغاز تولید تا کنون تغییرات زیادی داشته است. طرح دامن مانند معروف به نام “بطری کانتور” در درون شرکت توسط طراح بطری ارل آر. دین در ۱۹۱۲ به وجود آمد و به صورت استاندارد درآمد.

۱۵. قرارداد بطری سازی

در ۱۸۹۹، چندلر قراردادی برای فروش حقوق بطری‌سازی با بنیامین توماس و جوزف بی. وایت‌هد در ازای ۱.۰۰ دلار امضاء کرد. آن‌ها اولین شرکت بطری سازی کوکاکولا در جهان را افتتاح کردند.

30 حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید

۱۶. قیمت ثابت

این قرارداد به صورت سفت و محکمی بسته نشد که همین امر برای قراردادهای فرعی مشکل‌ساز شد و قیمت ثابت پنج سنتی آن هیچ مدت زمان ثابتی نداشت. از این رو قیمت کوکاکولا از ۱۸۸۶ تا ۱۹۵۹ ثابت باقی ماند.

۱۷. مدل فرانشیز

شرکت از یک مدل فرانشیز استفاده می‌کند که بر اساس آن کوکاکولا فقط یک کنسانتره‌ی شربت درست می‌کند و آن را به بطری‌سازانی می‌دهد که صاحب فرانشیز بودند. بطری سازان شربت را قبل از گازدار کردن و ریختن درون قوطی‌ها و بطری‌ها با آب تصفیه شده و شیرین‌کننده‌ها مخلوط می‌کنند.

۱۸. مجوز کوشر

بعد از آن که شرکت تغییراتی در تامین منابع بعضی از مواد تشکیل دهنده انجام داد، در ۱۹۳۵ این نوشابه توسط خاخام آتلانتا توبیاس جفن مجوز “کوشر” گرفت. کوشر یکی از قوانین رژیم غذایی مذهبی یهودی است.

۱۹. کوکاکولای کلاسیک

در ۲۳ آوریل ۱۹۸۵، کوکاکولا سعی کرد فرمول این نوشیدنی را با “کوک جدید”‌ عوض کند تا با پپسی مقابله کند، اما برای واکنش عامه نسبت به این اقدام آمادگی نداشت. شرکت در جولای به فرمول قدیمی تحت نام کوکاکولای کلاسیک بازگشت. بعدا در ۲۰۱۱ برای بازسازی تصویر محصول این نام برداشته شد.

۲۰. قوطی کوکاکولا

ایده‌ی داخل قوطی کردن کوکاکولا در دهه‌ی ۱۹۳۰ آغاز شد که قوطی‌های مخروطی شکلی ساخته شدند اما فقط به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گرفتند. در ۱۹۵۵ اولین تولید واقعی کوکاکولای قوطی‌ای برای صادرات به سربازان آمریکایی در آنسوی مرزها آغاز شد.

۲۱. تحریم در عراق

در جولای ۲۰۰۵، کوکاکولا، بعد از یک تبعید ۳۷ ساله به خاطر بایکوت توسط اتحادیه‌ی عرب، به کشور عراق بازگشت. هرچند این بایکوت در ۱۹۹۱ تمام شد، اما تحریم و جنگ این محصول را همچنان دور از دسترس عراقی‌ها قرار می‌داد.

۲۲. بازگشت به میانمار

در ژوئن ۲۰۱۲، شرکت بعد از یک فاصله‌ی ۶۰ ساله در میانمار حاضر شد، چرا که کشور به سمت اصلاحات دموکراتیک حرکت کرده بود. تحریم سرمایه‌گذاری توسط آمریکا بعد از آن که کشور تحت حاکمیت نظامی درآمد همچنان به قوت خود باقی ماند.

۲۳. اندازه‌ی قوطی‌ها

در ۲۰۰۹ شرکت، مینی قوطی‌های ۷.۵ اونسی را به علاوه‌ی بطری‌های ۱۲.۵ و ۱۶ اونسی به بازار عرضه کرد.

۲۴. سهام مانستر

در آگوست ۲۰۱۴، کوکاکولا ۱۶.۷ درصد سهام شرکت نوشیدنی‌های مانستر را در ازای ۲.۱۵ میلیارد دلار نقد بابت یک شراکت استراتژیک بلند مدت تحصیل کرد.

۲۵. حذف روغن سبزیجات

در ۵ می ۲۰۱۴، کوکاکولا اعلام کرد که به دنبال یک دادخواست آنلاین در Change.org با ۲۰۰.۰۰۰ امضاء‌کننده، شرکت در تلاش است روغن سبزیجات برم‌زده شده‌ی بحث برانگیز را از تمام نوشیدنی‌هایش حذف کند.

30 حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید

۲۶. ۱۳ نوع مختلف

شرکت در بیش از ۲۰۰ کشور در سرتاسر جهان حدود ۱۳ گونه‌ی مختلف از نوشابه‌های کوکاکولا را معرفی و عرضه کرده است. این بالغ بر مصرف بیش از ۱.۸ میلیارد نوشابه در هر روز می‌شود.

۲۷. تبلیغات

راهبرد تبلیغاتی کوکاکولا به شکل فراگیر است تا اطمینان حاصل شود هر کسی در روی این کره‌ی خاکی آن را به عنوان نوشیدنی مورد علاقه‌اش مصرف می‌کند. شرکت، موسسه‌ی فیلمسازی کلمبیا پیکچرز را خریداری کرده بود تا تصاویر این محصول را در فیلمهایش وارد کند.

۲۸. اسپانسر ورزشی

کوکاکولا اولین اسپانسر بازرگانی بازی‌های المپیک در ۱۹۲۸ و پس از آن بوده است. شرکت تاریخچه‌ی طولانی در رابطه‌ی بازاریابی ورزشی دارد از جام جهانی فیفا گرفته تا لیگ حرفه‌ای بیسبال، بسکتبال، هاکی، گلف و کریکت.

۲۹. انتقادات

داستان موفقیت کوکاکولا بدون لحاظ کردن نقدهای وارد بر آن کامل نیست. در جهان توسعه یافته عقیده بر این است کوکاکولایی که سرشار از قند، به خصوص ساکاروز، است هنگام مصرف منظم باعث پوسیدگی دندان می‌شود و کالری زیاد آن منجر به چاقی می‌شود که از مسائل مهم مربوط به سلامتی است.

۳۰. کمپین سرخ

کوکا کولا همراه با سایر برندها یکی از اعضای کمپین سرخ است، که حامی جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از مادر به فرزند است. عنوان دیگر این کمپین «جنگیدن برای یک نسل بدون ایدز» است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: boomsbeat

۳۰ حقیقت حیرت انگیز درباره کوکاکولا که احتمالا نمی‌‌دانستید

مطالب مرتبط
لیست مشاغل مورد نیاز کانادا ۲۰۱۷ : ۱۰ شغل خوب برای مهاجرت به کانادا
۶ کسب و کار با سرمایه کم که همین امروز می‌توانید شروع کنید
۱۰ فقیرترین کشور اروپا
۱۷ سوال که باید قبل از پذیرفتن شغل جدید از خودتان بپرسید
۶۵ حقیقت جالب درباره مراسم عروسی
۹ فایده آلوئه ورا برای سلامتی
۴ راه خوش طعم شدن چای سبز
۵۰ راز جالب درباره اما استون که خواستنی ترین زن جهان شد
تصفیه آب خانگی: ۱۳ روش تصفیه آب خانگی که نمی‌دانستید
۲۵ بزرگترین فاجعه جراحی پلاستیک که باورتان نمی‌‌شود
۳۵ بهترین کشور برای مهاجرت و اقامت از طریق سرمایه گذاری
۳۰ حقیقت جالب درباره مک دونالد که هر کسی باید بداند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی