انتشار کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی»


انتشار کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی»

به کوشش کرم میرزایی، لیلا خاموشی و ام‌البنین غفوری،کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی» توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ شد.

انتشار کتاب «چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب در بخش کاتالوگ، مشتمل بر 165 عکس از اشیای به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه به‌همراه معرفی آنها و مقدمه‌ای بر هنر اسلامی است.

در مقدمه‌ای بر هنر اسلامی به نگارش لیلا خاموشی و کرم میرزایی آمده است: «با ظهور اسلام تحولی شگرف در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران به ویژه در نواحی شرق یعنی خراسان و ماوراءالنهر رخ داد با این وجود نمی‌‎توان دستاوردهای هنر ساسانی و تأثیر آن در دوره اسلامی را نادیده گرفت.

در اواخر سده دوم و اوایل سده سوم هجری قمری استفاده از خط کوفی که در آن زمان خط کتابت قرآن بود به‌عنوان نخستین عنصر فرهنگ اسلامی در آثار مختلف رایج شد و هنرمندان با بهره‌گیری از آیات قرآن، احادیث، اشعار و ضرب‌المثل‌ها به خلق آثار بدیعی پرداختند.»

نمایشگاه چهارده قرن هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی به مناسبت انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2017 در موزه بزرگ خراسان برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی