چرا کمال گرایی شما به رابطه عاطفیان ضربه خواهد زد


طبیعتاً هیچ مشکلی در خواستن بهترین ها وجود ندارد، اما امکان دارد شما به دلیل تجربیات مختلف و یا شنیده هایتان استانداردهای خیلی بالاتری نسبت به بقیه ی افراد در نظر بگیرید. مطالعات نشان میدهد که جوانان امروز بسیار بیشتر از نسل گذشته کمال گرا هستند. وجود این صفت در انسان را میتوان یک نعمت […]

چرا کمال گرایی شما به رابطه عاطفیان ضربه خواهد زد

طبیعتاً هیچ مشکلی در خواستن بهترین ها وجود ندارد، اما امکان دارد شما به دلیل تجربیات مختلف و یا شنیده هایتان استانداردهای خیلی بالاتری نسبت به بقیه ی افراد در نظر بگیرید. مطالعات نشان میدهد که جوانان امروز بسیار بیشتر از نسل گذشته کمال گرا هستند. وجود این صفت در انسان را میتوان یک نعمت و یا حتی یک لعنت در نظر گرفت. در واقع داشتن حس درونی کمال خواهی باعث ایجاد انگیزه و تلاش سخت و مداوم و در نتیجه بالا رفتن کیفیت نتیجه است، اما وقتی بحث رقابت، مقایسه و قضاوت پیش آید این صفت می تواند بسیار مشکل ساز باشد.

کمال گرایی میتواند فقط به یکی از ابعاد زندگی انسان محدود شود. مثلاً ممکن است برخی فقط در مسایل مربوط به شغلشان کمال گرا باشند. اما در بیشتر موارد افراد کمال گرا در تمام ابعاد زندگیشان، از جمله رابطه ی عاطفی با شریکشان، خواستار بهترین ها هستند. داشتن این صفت میتواند رابطه ی شما با شریک زندگیتان را با شکست مواجه کند. در اینجا به 4 دلیل که کمال گرایی عشق را به یک چالش تبدیل میکند خواهیم پرداخت.

چرا کمال گرایی شما به رابطه عاطفیان ضربه خواهد زد

کمال گرایی باعث می شود در رابطه ی جنسی تان مردد شوید

اگر همواره خواستار بهترین ها در جنبه های مختلف زندگی روزمره تان هستید، اصلاً بعید نیست که در مورد کیفیت رابطه ی جنسیتان نیز دچار تردید شوید. افراد کمال گرا معمولاً فکر می کنند سایر زوجین، رابطه ی جنسی بهتری نسبت به رابطه ی خود با همسرشان دارند. این طرز تفکر باعث می شود آنها فکر کنند شریک جنسی خوبی نیستند و نا امید و سردرگم شوند و این نا امیدی طبیعتاً در مابقی ابعاد رابطه شان نیز تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

برای جلوگیری از این مشکل، افراد کمال گرا باید از مقایسه کردن رابطه ی جنسی شان با آنچه تصور می کنند دیگرا زوجین دارند دست بردارند. و این واقعیت را بدانند که هیچ بهترینی در این زمینه وجود ندارد.

کمال گرایی به تصویر ذهنی شما از ظاهرتان لطمه وارد می کند

وقتی کمال گرایی درگیر تصویر ذهنی شما از ظاهرتان شود احساس میکنید که باید لاغرتر یا چاق تر باشید، و یا پوستتان باید کاملاً بی عیب و نقص باشد. مثالهایی از این قبیل که به رابطه شما صدمه خواهد زد، چرا که احساس ناامنی و عدم اعتماد به نفس از حضور شما به صورت تمام و کمال در طول رابطه، به خصوص در هنگام رابطه جنسی می کاهد.

به جای آنکه مدام به فرم بدنتان و یا آرایشتان فکر کنید، به یاد داشته باشید شریک زندگیتان شما را همانطور که هستید پسندیده است و نسبت به نقص هایی که فکرتان را درگیر خود کرده کاملاً بی اعتنا است.

چرا کمال گرایی شما به رابطه عاطفیان ضربه خواهد زد

کمال گرایی می تواند منجر به دعواهای غیر ضروری شما و شریکتان شود

افراد کمال گرا احتمال دارد در مورد وقت شناسی، برنامه ریزی و سایر جزییات بسیار حساس باشند. بنابراین هنگامی که یک فرد کمال گرا با فردی راحت و بی خیال شریک شود احتمال وقوع جر و بحث و دعوا بسیار بالا می رود. به همین طریق اگر به این مشکلات رسیدگی نشود و در مورد آنها شفاف سازی نشود خطر به پایان رسیدن رابطه شان، آنها را تهدید می کند.

به عنوان مثال تصور کنید شما و همسرتان قرار است به یک میهمانی که ساعت 5 عصر شروع می شود بروید. حس کمال خواهی در شما میگوید راس ساعت 5 باید آنجا باشید، در حالی که همسرتان بسیار خونسرد است و هیچ مشکل با رسیدن در ساعت 5:30 را ندارد. فرد کمال گرا حتی این تفاوت زمانی کوتاه را بسیار بد می پندارد و این موضوع منجر به کشمکش با همسرش می شود. آیا این مثال برایتان آشنا به نظر میرسد؟

اگر این شرایط و یا مشابه آن برایتان اتفاق می افتد، بهتر است یک قدم به عقب بردارید. به بدترین حالتی که ممکن است اتفاق بیفتد فکر کنید و از خود بپرسید چه اتفاقی می افتد اگر به جای ساعت 5، ساعت 5:30 به مهمانی برسید. به احتمال خیلی زیاد آسمان به زمین نمی آید و در واقع هیچ اتفاق خاصی نمی افتد. این کار میتواند از نزاع بی مورد و غیر ضروریتان جلوگیری کند.

کمال گرایی بر ارتباط برقرار کردن شما با دیگران تاثیر می گذارد

وقتی افراد کمال گرا چیزی می گویند و یا حرفی می شنوند، به معنای واقعی و منظور تک تک کلمات دقت می کنند. از طرف دیگر، فرد مقابل ممکن است از تفسیر کلمات توسط فرد کمال گرا خبر نداشته باشد و بدون دقت و وسواس به صحبت کردن خود ادامه دهد. این دو دیدگاه باعث ایجاد سوء تفاهم، ارسال پیام های ناخواسته و در نهایت کلافگی طرفین شود. این نوع سوء تفاهم ها برای فرد کمال گرا که ترجیح میدهد همواره روی برنامه ریزی مشخصی پیش رود بسیار آزار دهنده است.

راه حل این مشکل این است که قبل از آنکه وارد صحبت و یا برقراری ارتباط با فردی هستید سعی کنید پیش بینی کنید که او ممکن است هر حرفی بزند و ممکن است یک فرد خیلی راحت و بیخیال باشد. در مورد صفات شخصیتی خودتان صادقانه با هم صحبت کنید تا با تیپ شخصیتی یکدیگر کاملاً آشنا شوید. هر چقدر رک تر و صادق تر باشید مکالمه ی شما بدون دردسرتر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا