مقایسه پروتون Gen2 با سیتروئن زانتیا (+عکس)


پول‌نیوز -بررسی پروتون جن تو :مالزی، 1.6 لیتر حجم موتور، 16 سوپاپ خطی، زاگرس خودرو، کیسه هوای راننده و سرنشین، نارنجی، نیلی، فیروزه ای، آبی، قرمز، شیشه بالابر برقی؛ در نیمه اول دهه 1380، این عناوین همگی خبر از جذابیت های یک خودروی جدید در...

پول‌نیوز -بررسی پروتون جن تو :مالزی، 1.6 لیتر حجم موتور، 16 سوپاپ خطی، زاگرس خودرو، کیسه هوای راننده و سرنشین، نارنجی، نیلی، فیروزه ای، آبی، قرمز، شیشه بالابر برقی؛

مقایسه پروتون Gen2 با سیتروئن زانتیا (+عکس)

در نیمه اول دهه 1380، این عناوین همگی خبر از جذابیت های یک خودروی جدید در بازار ایران می داد. پروتون که پیش از این حضور موفّقی در ایران نداشت و دو مدل قبلی آن حتّی با وجود مشخصه هایی مثل دنده اتوماتیک و سانروف و رنگ بندی متفاوت، چندان با اقبال عمومی مواجه نشده بود، با عرضه مدل Gen2 به کورس رقابت با ماشین های نیمه اسپرت و جوان پسند بازگشت. مقایسه این خودرو در آن زمان با اکثر خودروهای موجود در بازار، نتایج راضی کننده ای را نشان میداد.

خودرویی که از نظر چالاکی و سرعت با گلف و از نظر فرمان پذیری با زانتیا مقایسه می شد و حتّی در خصوص ویژگی های ظاهری، طرّاحی و آپشن های کابین، گوی سبقت را از هیوندای آوانته و مزدا 323 ربوده بود. در آن دوره خاص که با قیمت 20 تا 25 میلیون تومان، خرید همه گزینه های فوق ممکن بود، پروتون جن تو به سرعت به مشتریان عمدتاً جوان و در رده دوم بانوان قبولاند که ارزش این قیمت را دارد.

مقایسه پروتون Gen2 با سیتروئن زانتیا (+عکس)

موتور 1.6 لیتری این خودرو که از نوع 4 سیلندر خطی بوده و با تحرّک 16 سوپاپ قدرتی برابر با 110 اسب بخار تولید می کند، از بسیاری جهات راضی کننده است و در طی سالیان، تنها نقدی که به آن وارد شده، کاهش یکباره توان آن در سرعت های بالا تر از 120 کیلومتر بر ساعت است. البته شتاب اولیّه این خودرو نیز طبق استاندارد های ایران قابل پذیرش است و در حدود 11.2 ثانیه قرار دارد.

سیستم انتقال قدرت این خودرو در دو مدل پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است. این خودرو طبق اظهارات نمایندگی و واردکننده آن در ردیف کم مصرف ها قرار دارد، امّا عملاً در هر صد کیلومتر 9.5 تا 10 لیتر بنزین می سوزاند که این مقدار با یک باک 50 لیتری پر برای 4 ساعت رانندگی مداوم در جاده و شهر کافی است.

ترمزهای این اتومبیل از نوع ضد قفل و ABS و EBD بوده کیسه های هوا نیز، در هنگام رخدادهای ناگهانی، آنها را در حفظ جان چهار سرنشین خودرو یاری می کند. سیستم صوتی، نمایشگر مسیر و اطلاعات خودرو، حد اکثر سرعت 190 کیلومتر، وزن 1.185 کیلوگرمی، استاندارد آلایندگی یورو 3 و برخی جزئیات دیگر از جاذبه های خاص این خودرو هستند.

قیمت پروتون جن تو در طی سالهای اخیر مانند هر محصول دیگری دچار تغییرات و نوسان بوده است. لیکن ثبات نسبی آن در دو سال اخیر حاکی از قیمت 42 میلیون تومانی نمونه های کمتر کارکرده و قیمت تا 20 میلیون تومان برای مدل های قدیمی تر است. با این اوصاف می توان ذکر کرد که نسبت به کارکرد معمولی جن تو، قیمت یاد شده تا حدّ زیادی مقرون به صرفه و متناسب است.

بررسی سیتروئن زانتیا

مقایسه پروتون Gen2 با سیتروئن زانتیا (+عکس)

زانتیا، محصولی محبوب و پر کیفیت در سالهای بین 1997 تا 2001 فرانسه و 2000 تا 2010 در ایران محسوب می شود. خودرویی که پیش از هر چیز دیگری، آیرودینامیک، سرعت و توان و حجم موتور آن موجب جلب توجّه می شود و التبه بهترین کارایی را نیز در همین حوزه ها ارائه کرده است. شرکت سایپا چندان که در وارد کردن خودروی های با کیفیت موفّق بوده، در تولید خودرو توفیقی نداشته است. سیتروئن زانتیا حاصل همکاری کمتر از ده ساله سیتروئن فرانسوی با این شرکت ایرانی بود که البته در نگاه مصرف کننده اصلی، همکاری پر باری بوده و محصول نهایی آن، خودرویی خوش رکاب و چالاک با کیفیت و آپشن های نسبتاً قابل قبول بوده است.

مقایسه پروتون Gen2 با سیتروئن زانتیا (+عکس)

اکنون پس از بیست سالی که از عمر اولین نمونه های این خودرو می گذرد، البته داوری آن قدری با معیار های امروز مشکل است. خاصه اینکه هم در زمینه های کیفی و هم در محدوده قیمت، رقبای امروزی بسیار قوی تر و موفق تر هستند. رقابت آشکار این خودرو در ایران، البته با محصولاتی چون پژو 405، پژو پرشیا، هیوندای آوانته، مزدا 323 شکل گرفت و به حق از بسیاری جهات، زانتیا توانست رقبای خود را کنار بزند. امّا با تمام این اوصاف، مصرف پایین محصولات ایران خودرو (پژو)، گاهی رقابت را برای پیشرانه 2 لیتری زانتیا که در هر صد کیلومتر 10 تا 11 لیتر بنزین از باک 60 لیتری مطالبه می کرد، سخت می نمود.

اکنون که تولید و یا مونتاژ این خودرو متوقّف شده، مدل های قدیمی آن هنوز هم طرفداران خاص و ثابت قدم خود را دارد. به ویژه مدل تولیدی سال 1389 که عملاً چند ماه پیش از توقف خط تولید آن عرضه شده است، به سبب کارکرد کمتر و البته برخورداری از برخی استاندارد های اجباری سال های اخیر در بازار مبادلات، حضور آشکاری دارد. سایت همراه مکانیک (www.hamrah-mechanic.com ) در بررسی کارشناسی خود، قیمت زانتیا مدل 89 را بین 41 تا 44 میلیون تومان برآورد کرده است.

این قیمت در قیاس با قیمتی که برای رقبای زانتیا (پژو 405، پرشیا، جن تو، ) ذکر می شود، و نسبت به خصیصه های کیفی زانتیا به نظر قیمت مناسبی است. چرا که با صرف نظر از مصرف بالای سوخت و قطعات یدکی گران قیمت زانتیا، رضایت خاطری که دارنده زانتیا با توجّه به سابقه و حضور درخشان آن کسب خواهد نمود، برتابنده این مبلغ هست.

پروتون جن تو یا زانتیا

گرچه در این نوشتار سعی بر احترام بر وجوه مستقل زانتیا و جن تو بوده است، لیکن از آنجا که هدف نهایی قیاس است و هدف هر مقایسه نیز کمک به انتخاب اصلح است، به نظر می رسد که به جز هزینه های نگهداری، در کل پروتون جن تو توان رقابت با زانتیا را ندارد. این واقعیت از مقایسه ساده تعداد زانتیاهای موجود در خیابان های شهر ها نسبت به تعداد جن تو نیز مشهود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


برای داشتن عمر سالم و طولانی از میوه‌ها و سبزیجات غافل نشوید