محافل قرآنی زنانه بدون حضور قاری زن!


محافل قرآنی زنانه بدون حضور قاری زن!

گروه فعالیت‌های قرآنی: محافل انس با قرآن بسیاری در گوشه و کنار استان خوزستان و کلانشهر اهواز به مناسبت‌ها و از سوی نهادهای مختلف برگزار می‌شود که گاهی مخاطب این محافل قرآنی فقط بانوان هستند اما در آن هیچ خبری از قاری و حافظ زن نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، کرسی تلاوت و محافل انس با قرآن ویترین و نمای اصلی فعالیت‌های قرآنی هستند.

روزهایی بود که عرصه قرآن کریم تنها به دست مردان پیش می‌رفت و قاریان فقط از دایره انسان‌های ذکور بودند. با گذشت زمان و ایجاد تحول در وضعیت اجتماعی زنان، این قشر بزرگ هم وارد این عرصه شدند و جا و جایگاهی برای خود در حوزه قرائت و حفظ قرآن کریم باز کردند. به گونه‌ای که اکنون بخشی جداگانه و مستقل برای زنان در مسابقات قرآنی در نظر گرفته شده و آنها با خیال راحت قرآن قرائت می‌کنند، رتبه می‌آورند و تشویق می‌شوند.

اما این همه ماجرا نیست؛ قرائت هم مثل هر رشته دیگری دوران حرفه‌ای، اوج و فرود دارد. یک قاری همیشه نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند و اینجاست که تازه مشکلات بانویی قرآنی با رتبه‌های برتر که می‌خواهد به عنوان یک الگو به هم‌جنسان خود معرفی شود و این رسالت قرآنی را به سرانجام برساند، شروع و با مانعی بزرگ مواجه می‌شود؛ نبود کرسی تلاوت یا همان محافل قرآنی هفتگی یا ماهانه.

برترین‌های حفظ و قرائت قرآن کریم استان خوزستان در اینباره با خبرگزاری ایکنا خوزستان به گفت‌وگونشسته‌اند.

سنا منبوهی قاری برتر کشوری استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا خوزستان درباره نبود محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت در استان و به ویژه اهواز برای خانمها و بانوان گفت: ما خانمها هرسال در مسابقات قرآن و فعالیت‌های قرآنی حضور داریم اما کافی است که چند سال در مسابقات شرکت نکنیم، انگار که محو می شویم و آن خانم با همه تلاش‌ها و موفقیت‌ای گذشته فراموش می‌شود.

جذب جوانان رسالت قاریان است

وی با تاکید بر اینکه حضور خانمها و جوانان در محافل قرآنی و جذب آنها به قرآن کریم رسالت حقیقی و واقعی ما است، افزود: وظیفه و رسالت ما این نیست که در مسابقات شرکت کنیم یا اینکه فقط به داوری بپردازیم.

چرا در محفل قرآنی با مخاطب خانم، قاری آقا است؟

منبوهی گفت: همه می‌بینیم که برای محافل قرآنی که مخاطب آن خانمها هستند هم از قاری و حافظ آقا دعوت می‌شود، چرا باید اینطور باشد؟ وقتی یک خانم در محافل قرآنی در جایگاه قاری و حافظ حاضر شود دختران جوان و خانمها راحت‌تر می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند و او را به عنوان الگوی خود انتخاب کنند شاید با حضور یک آقا در محفل پیش خود فکر کنند که نمی‌توانند در راه قرآنی موفق باشند اما یک خانم می‌تواند برای آنها ایجاد انگیزه کند.

عدم حمایت مراکز و موسسات قرآنی از طرح‌های قرآنی ویژه بانوان

این قاری برتر قرآن کریم بیان کرد: اجرای طرح‌های قرآنی که در مراکز و موسسات قرآنی برای آقایان برگزار می‌شود، برگزاری آن برای خانمها هم پیشنهاد داده می‌شود اما آنها قبول نمی‌کنند و می‌گویند که مخاطب این برنامه‌ها خانمهای مسن هستند، شما برگزار کرده‌اید که ببینید واقعا خانمهای مسن فقط می‌آیند و دختران جوان و نوجوان استقبال نمی‌کنند؟

محافل قرآنی زنانه بدون حضور قاری زن!

وی با تصریح بر اینکه برنامه‌های قرآنی بسیاری در سطح استان و اهواز برای آقایان برگزار می‌شود، ادامه داد: آقایان به صورت هفتگی جلسه دارند، محافل بسیار زیادی در ماه رمضان برای آنها برگزار می‌شود، استادان برجسته قرآنی هم همیشه جلسه دارند و بیشتر قاریان در این جلسات قرائت می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند اما خانمها چنین فرصت و مجالی را ندارند.

منبوهی گفت: الان محوریت همه نهادها برگزاری مسابقات قرآن شده است در صورتی که خیلی راحت می‌توانند بخشی از بودجه و امکانات خود را برای برپایی محافل قرآنی ویژه بانوان اختصاص دهند. مطمئن باشید اگر چنین محافلی برگزار شود حتما خانمها استقبال می‌کنند. من هر جا که می‌روم خانمها علاقه نشان می‌دهند و می‌خواهند آموزش ببیند اما علم تلاوت قرآن را بلد نیستند.

هیچ‌وقت استان امکانات خود را برای آمادگی ما در اختیارمان قرار نگذاشت

وی تاکید کرد: ما خودمان به عنوان قاریان خانم همیشه با تلاش فردی در مسابقات شرکت کرده‌ایم هیچوقت هیچ استادی بالای سرمان نبوده است. الان که شاگرد تربیت می‌کنم دلم می‌خواهد که خانمهای ما به مرحله خوبی در قرائت برسند. هیچوقت امکانات استان برای آمادگی ما و حضور در مسابقات قرآن هیچ تلاشی نکرد.

محفوظاتم را کجا عرضه کنم؟

همچنین فاطمه پنبه‌دانه زاده حافظ کل قرآن کریم هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا خوزستان گفت: یکی از ضعف‌های عمده در استان خوزستان نبود کرسی تلاوت برای خانم‌ها است. من الان حافظ کل قرآن شده‌ام کجا شرایطی فراهم است تا محفوظاتم را عرضه کنم؟ هیچ جایی در استان ما برای ارائه محفوظات حافظ وجود ندارد. حفظ به ارائه محفوظات است اگر جایی نباشد که محفوظاتم را ارائه دهم کم‌کم محفوظاتم ضعیف می‌شود.

محافل قرآنی زنانه بدون حضور قاری زن!

وی ادامه داد: با حضور حافظ در کرسی تلاوت استرس جمع‌خوانی برطرف می‌شود و ارائه محفوظات حافظ باعث می‌شود که دیگران به حفظ قرآن تشویق شوند. اگر قرار باشد هر کس حفظ کند و در خانه‌اش بنشیند فایده‌ای ندارد من حافظ شدم که با خواندنم دیگران را به این کار علاقه‌مند کنم.

همه سهم حافظ قرآن چند دقیقه در یک محفل است

پنبه دانه زاده گفت: ماه رمضان تا ماه رمضان یک محفل انس با قرآن برگزار می‌شود و حافظ در آن دعوت می‌شود؛ سه قاری دعوت می‌شود که هر کدام 20 دقیقه قرائت می‌کنند نوبت به حافظ که می‌رسد یک سؤال می‌پرسند و این می‌شود همه سهم یک حافظ قرآن از مراسم و محافل قرآنی.

وقتی هم قاری و هم حافظ خانم داریم چرا محفل قرآنی باید بدون حضور آنها برگزار شود؟

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: ما قاریان و حافظان بسیار خوبی در بخش بانوان داریم وقتی خانم داریم هم قاری و هم حافظ چرا باید محافل قرآنی خانم‌ها بدون حضور آنها برگزار شود؟ بنابراین حتما باید برنامه منظم برای برپایی کرسی تلاوت بانوان باشد تا فضای قرآنی گسترش یابد.

زنان قاری به دلیل مسائل شرعی به طور طبیعی با محدودیت‌های قرائت مواجه هستند، که بی برنامگی و نبود اندیشه نهادهای مسئول در حوزه قرآن و عترت برای ایجاد چنین محافل قرآنی زنانه‌ای به تشدید این وضعیت دامن می‌زند.

البته در استان خوزستان که از شورای قرآن آن به عنوان برنامه‌ریز فعالیت‌های قرآنی بیش از یک سال است که خبری نیست وهمیشه مشکل گردآمدن اعضا را دارد انتظار دیگری نمی‌رود اما با همه ضعف و کاستی که در مدیریت مسئولان قرآنی استان هست این وظیفه از دوششان ساقط نمی‌شود و باید به این موضوع بپردازند و فراموش نکنند که زنان انسان می‌سازند... .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم