نبرد 2 افتضاح فرانسوی


نبرد 2 افتضاح فرانسوی

با اینکه طبق گزارش مجله استرالیایی در سال 2017 خریداران بیش از 104 هزار دستگاه از انواع شاسی‌بلندها را به خانه برده‌اند و شوق زیادی برای خرید کراس‌اوور در بازار استرالیا وجود دارد ولی به نظر می‌رسد در این بخش از جهان میل چندانی به خرید محصولات فرانسوی وجود ندارد چرا که مجموع فروش 2 خودرو در یک سال 567 دستگاه بوده که 190 تای آن متعلق به سی4 کاکتوس...

فرادید| مجله کار ادوایس استرالیا اخیرا در یک گزارش جالب به مقایسه 2 خودروی فرانسوی در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت شهری پرداخته که ضمن داشتن طراحی خاص و متفاوت، از عملکردی مشابه هم برخوردارند. رنو کپچر اینتنس که در ایران سری 2016 آن عرضه می‌شود، در این مقایسه رودرروی سیتروئن کاکتوس قرار گرفته که با ظاهری عجیب توانسته در بین خریداران اروپایی شهرت خوبی برای خود دست و پا کند.

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

به گزارش فرادید، با اینکه طبق گزارش مجله استرالیایی در سال 2017 خریداران بیش از 104 هزار دستگاه از انواع شاسی‌بلندها را به خانه برده‌اند و شوق زیادی برای خرید کراس‌اوور در بازار استرالیا وجود دارد ولی به نظر می‌رسد در این بخش از جهان میل چندانی به خرید محصولات فرانسوی وجود ندارد چرا که مجموع فروش 2 خودرو در یک سال 567 دستگاه بوده که 190 تای آن متعلق به سی4 کاکتوس محصول سیتروئن و مابقی از آن رنو کپچر بوده است.

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

این آمار برای دو خودروی مطرح فرانسوی در حالی به دست آمده که 35 مدل و 121 گونه خودرو در این کلاس حضور داشته و با هم به رقابت پرداخته‌اند. جالب است که در همین رده، میتسوبیشی ASX موفق شده بیش از 19 هزار دستگاه فروش داشته باشد و مجموع فروش 5 اتومبیل برتر این رده بیش از 69 هزار دستگاه بوده است. ارائه این آمار گرچه نشان می‌دهد 2 اعجوبه فرانسوی شکستی مفتضاحه را در استرالیا تجربه کرده‌اند اما نمی‌توان نافی ویژگی‌های جذاب ساخته‌های سیتروئن و رنو در این کلاس پررقابت شد. ببینیم کار ادوایس در این دو خودرو چه دیده و کپچر و کاکتوس چه رهاوردی از پاریس برای خریداران استرالیایی دارند.

قیمت‌ و مشخصات

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

با قیمتی حدودا 30 هزار دلاری، سیتروئن کاکتوس یک موجود واقعا نچسب و زمخت است که در مقایسه با رهبران این گروه از 2 برند مزدا و میتسوبیشی، گران و غیرجذاب است. علیرغم وجود موتورهای کم‌حجم و ضعیف، مشخص نیست چرا قیمت سیتروئن تا این اندازه بالاست.

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

لیست تجهیزات استاندارد کاکتوس شامل دوربین دید عقب به همراه سنسورهای هشداردهنده، سیستم ورود بدون کلید، بلوتوث، صندلی‌های چرمی، رینگ و لاستیک 17 اینچی، ریل‌های سقفی، دی‌لایت جلو، چراغ مه‌شکن، کروز کنترل، صفحه لمسی 7 اینچی به همراه سامانه ناوبری و 6 کیسه هوای ایمنی است که به نظر چندان چشمگیر نیست. مخصوصا که مزدا سی‌ایکس3 با موتور 2 لیتری بنزینی و امکاناتی مشابه کمی بیش از 20 هزار دلار و میتسوبیشی ASX با موتور 2 لیتری و لیست تجهیزات گسترده حدود 25 هزار دلار قیمت دارند.

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

در همین حوزه، کپچر با قیمتی حدودا 31 هزار دلاری از گران‌ترین خودروهای این کلاس است که البته در نمونه‌های پایه با موتورهای 900 و 1200 سی‌سی توربو، این خودرو بهایی 23 و 26 هزار دلاری دارد. با این شرایط کپچر ابدا توان همراهی با خودروهای ژاپنی را ندارد ضمن اینکه کیفیت ساختی مشابه مزادا را نیز ارائه نمی‌کند. رنو تجهیزاتی مشابه سیتروئن ارائه کرده و تنها سیستم کمکی پارک را در لیست خود اضافه کرده است.

طراحی و چیدمان داخلی

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

روش دو خودروساز برای چینش فضای اتاق متفاوت از هم است و هرچه رنو در کپچر سعی داشته تا یک طراحی مد روز را به کار گیرد، سیتروئن در کاکتوس نهایت تلاشش را به کار گرفته تا با دمیدن تفاوت به روح کلی کابین فضای جدیدی را برای سرنشینان خلق کند. البته در این راستا گویا سیتروئن طراحی را با کاردستی اشتباه گرفته و مثلا به جای طراحی دستگیره از نوعی پارچه بافتنی که شبیه کمبرند نیروهای نظامی (فانوسقه) است استفاده کرده که فوق العاده عجیب و زشت است!

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

در دیگر سو محصول متعادل فرانسوی از برند رنو قرار دارد که کارشناسان کارادوایس عقیده دارند هیچ خلاقیت خاصی در طراحی داشبورد آن به کار نرفته و اگر نبود لوگوی الماس‌گون این خودروساز فرانسوی روی فرمان، شاید شما با نشستن درون اتاق کپچر فکر می‌کردید سوار بر یک هیوندای، مزدا یا تویوتا شده‌اید. در عین حال طول و گنجایش اتاق سیتروئن که ناکافی و تنگ به نظر می‌رسد یکی از موارد انتقادی است که لازم است به آن دقیق‌تر نگاه کرد چرا که تجربه نشستن درازمدت در این فضا واقعا آزاردهنده است. در اتاق کاکتوس البته نکته مثبت کم نیست.

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

ادوات ارتباطی، سیستم اطلاعات سرگرمی و سیستم صوتی به خوبی کار می‌کنند ضمن اینکه عملکرد سامانه ناوبری خودرو جز یک مورد، درخشان و دقیق است. کپچر در داخلی هرچه ناامیدکننده است اما نسبت به کاکتوس گنجایش بهتری دارد. صندوق عقب کاکتوس با 358 لیتر حجم در پس کپچر قرار دارد ضمن اینکه با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها، مالکان دو خودرو توانایی حمل بارهایی با حجم 1200 لیتر را دارند. ضمنا کپچر سواری بهتری دارد و در مسیرهای مختلف سطح بهتری از تعادل و پایداری را از خود بروز می‌دهد.

موتور و هندلینگ

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

قلب تپنده کپچر همانی است که در نمونه‌های موجود در ایران هم به کار رفته و با آرایش 4 سیلندر توربو و حجم 1200سی‌سی از نوع تی‌سی‌ای هستند. قدرت این موتور 120 اسب بخار و گشتاورش 190 نیوتن‌متر است که سطحی کاملا معموملی از کشش و هندلینگ را عاید خریداران کپچر می‌کند وگرچه عملکرد خسته‌کننده‌ای ندارد اما لذتبخش هم نیست.

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

در ضمن کپچر واقعا خودرویی کم مصرف در مقایسه با اغلب خودروهای این کلاس است.در دیگر سو، گروهبان فرانسوی 99 ساله ما قرار دارد. برخلاف تصور عمومی درباره این سیتروئن 3 سیلندر، اوضاع اینجا کمی بهتر از رنو است. پیشرانه 3 سیلندر، توربو و 1200 سی‌سی که حدود 110 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند کار جابجایی کاکتوس فرانسوی را برعهده دارد تا به بهترین شکل ممکن تداعی‌کننده نام این خودرو در قلب خریدارانش هنگام مانورهای سریع باشد. در عین حال، عملکرد کاکتوس به لطف گشتاور بیشتر در بیرون از شهر اندکی بهتر است.

نبرد 2 افتضاح فرانسوی

گیربکس این خودرو هم که از نوع 6 دنده اتوماتیک است عملکردی به مراتب بهتر از گیربکس عجیب رنو دارد و راننده کاکتوس را از تعویض‌های نرم و دقیق برخوردار می‌کند. در مجموع با اینکه نباید انتظار زیادی از این دو افتضاح فرانسوی داشت ولی خب، در سرعت 100 تا 110 کیلومتر می‌توان لذت خوبی از سواری با کپچر و کاکتوس را چشید. دو خودرو عملکرد خوبی در ترافیک داشته گرچه کاکتوس کمی نرم‌تر عمل می‌کند. در عین حال سیستم فرمان کپچر دقیق و تیز ولی کاکتوس فرمانی بی‌احساس و سرگردان دارد که برای ما چیزی از جاده مخصوصا در مسیرهای صعب‌العبور روایت نمی‌کند!

نتیجه‌گیری

هزینه نگهداری بالای سیتروئن که حدود 2 برابر رنو در هر بار سرویس دوره‌ای است واقعا آزاردهنده است. مصرف سوختش نیز بالاتر از استاندارد این کلاس بوده ولی محصولی نرم برای انجام امورات روزمره با فرمی متفاوت و خاص است. رنو اما خودرویی زیباتر، نسبتا خوش ساخت با اتاق جادار و مصرف سوخت پایین است. در کل سیتروئن خودروی بهتری برای رانندگی است و لذت سواری بالاتری دارد . رنو اما محصولی اقتصادی و کارا است که برای استفاده مستمر کمی آزاردهنده، ساده و فاقد هیجان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا