کارنامه و افتخارات محراب شاهرخی: مروارید سیاه فوتبال ایران


نگاهی به کارنامه و افتخارات عمو محراب به بهانه سالروز درگذشت محراب شاهرخی؛مروارید سیاه فوتبال ایران

کارنامه و افتخارات محراب شاهرخی: مروارید سیاه فوتبال ایران

نگاهی به کارنامه و افتخارات عمو محراب به بهانه سالروز درگذشت محراب شاهرخی؛مروارید سیاه فوتبال ایران
شوت های سهمگین شاهرخی او را به بمب افکن فوتبال شهره کرده بود. او محبوبیت فراوانی نزد علاقمندان پرسپولیس داشت و به عمو محراب معروف بود.

محراب شاهرخی، ستاره سابق پرسپولیس در 12 بهمن سال 1322چشم به جهان گشود و 49 سال بعد در در زادروزش بر اثر سکته مغزی درگذشت. شاهرخی جزو شاهینی های قدیمی ست که در سال 1347 به جمع یاران بهزادی پیوست. این مدافع تنومند و شوتزن در همه خطوط دفاعی برای سرخپوشان بازی کرد اما به دلیل نیاز پرسپولیس در سالهای آخر دوران بازیگری، عملا تبدیل به دفاع چپ تیم شد. وی 7سال در پرسپولیس بازی کرد و از جمله عناصر تاثیرگذار تیم بود. شوت های سهمگین شاهرخی او را به بمب افکن فوتبال شهره کرده بود. او محبوبیت فراوانی نزد علاقمندان پرسپولیس داشت و به عمو محراب معروف بود. شاهرخی در سن 20 سالگی برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد و 16 بار نیز با پیراهن تیم ملی به میدان رفت. یک قهرمانی جام ملتهای آسیا و دوبار صعود به المپیک در کارنامه ملی وی دیده می شود.



محراب شاهرخی با پیراهن پرسپولیس در 8 بازی مقابل استقلال به میدان رفت. او در دارابی تاریخی 15 بهمن 1350 یکی از 11 سرخپوشی بود که استقلال را 4 تایی کرد.او در دوران بازیگری به یک قهرمانی با پیکان در سال 48 و دو قهرمانی با پرسپولیس در لیگ منطقه ای(1350) و لیگ تخت جمشید (1352)دست یافت.

پس از جدایی منصور امیر آصفی در اواسط مسابقات لیگ پنجم تخت جمشید ، محراب شاهرخی هدایت سرخپوشان را در تیرماه 56 برعهده گرفت و این تیم را به عنوان دوم رساند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی تیم پرسپولیس را در اولین مسابقات رسمی فوتبال کشور که بصورت حذفی در سال 1358 برگزار شد و جام شهید اسپندی نام داشت به قهرمانی رساند. پرسپولیس در سال 60 با رهبری شاهرخی در مسابقات جام باشگاه های تهران در حالی به مقام دوم دست یافت که جام قهرمانی را به دلیل تعیین نتیجه ۳-۰ مقابل هما از دست داد.تربیت بدنی قصد داشت اسم پرسپولیس را در به نام «شهید چمران» تغییر دهد که شاهرخی به نشانه اعتراض، تیمش را مقابل هما به میدان نفرستاد و نتیجه این مسابقه به سود حریف شد! او در پایان همان سال بعد از 4 سال مربیگری در پرسپولیس از این تیم جدا شد و هدایت تیم شاهین را بر عهده گرفت.


محراب شاهرخی درسال 55 با بازی در فیلم علف های هرز به دومین هنرپیشه سینمایی باشگاه پرسپولیس بعد از عزیز اصلی تبدیل شد. ستاره محبوب پرسپولیس در 12 بهمن 1371 بر اثر سکته مغزی در سن 48 سالگی در گذشت.روحش شاد و یادش گرامی.

افتخارات محراب شاهرخی در یک نگاه:

افتخارات دوران باشگاهی

قهرمان مسابقات باشگاههای تهران با پیکان(1348)

قهرمان جام دوستی با پیکان(1348)

قهرمان لیگ ایران با پرسپولیس(1350)

قهرمان جام تخت جمشید با پرسپولیس(1352)

افتخارات دوران سرمربیگری

قهرمان جام اسپندی با پرسپولیس- سرمربی(1358)

قهرمان مسابقات باشگاههای تهران با پرسپولیس- سرمربی(1359)

افتخارات ملی

قهرمان مسابقات انتخابی المپیک توکیو (1343)

قهرمان جام عمران منطقه ای (1343)

قهرمان جام ملتهای آسیا(1347)

قهرمان مسابقات انتخابی المپیک مونیخ(1351)

شیوا دورانگر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر