همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت


همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت

تاروت مجموعه‌ای از کارت‌های بازی است که از نیمه قرن 15ام میلادی در قسمت‌های مختلف اروپا برای ورق بازی گروهی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه پیروان آن تاروت را وسیله‌ای برای پیش‌گویی و یا حتی گذرگاهی در سیر بعد ذهنی و روحانی قلم‌داد می‌کنند.

همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت
به طور کلی کارت‌های تاروت در اروپا بیشتر به منظور بازی استفاده می‌شود ولی در کشورهای انگلیسی زبان و مناطقی که بازی آن انجام نمی‌شود، تاروت اصولاً جنبه فالگیری دارد. برخی محققان سرچشمه کارت‌ها را از مصر باستان و یا کابالا می‌دانند ولی مدرکی دال بر استفاده آن برای پیش‌گویی و طالع‌بینی قبل از قرن ۱۸ وجود ندارد.تاروت از ۴ دسته خال که هرکدام شامل ۱۰ کارت شماره دار (از آس تا ۱۰) و ۴ کارت تصویر دار است، تشکیل می‌شود. بعلاوه تاروت دارای ۲۱ خال حکم متمایز و یک کارت به نام «دلقک» نیز می‌باشد (بسته به نوع بازی دلقک می‌تواند نقش بالاترین حکم را داشته و یا اصلاً نقشی نداشته باشد). نهان‌جویان خال‌های حکم و دلقک را «بزرگ آرکانا» و نیز باقی کارت‌های یادشده را «کوچک آرکانا» نامیده‌اند.
مطالب خواندنی: فال شمع چیست و چگونه تعبیر می‌شود؟
همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت

ریشه‌ کلمه‌ تاروت

واژه انگلیسی و فرانسوی تاروت از «تاروچی» ایتالیایی ریشه گرفته که خودش ریشه مشخصی ندارد. طبق نظریه دیگری نام تاروت از «رودخانه تارو» (شمال ایتالیا، در نزدیکی پارما) گرفته شده؛ بنظر می‌رسد خود بازی ریشه در شمال ایتالیا، میلان یا بولونیا دارد. دیگر نویسندگان باور دارند که تاروت از واژه عربی «طُرُق» به معنی راه‌ها آمده و بعضی آن‌ را از «تَرَکَ» به معنی «پشت سر گذاشتن» می‌دانند. حتی ریشه‌شناسی فرانسوی آنرا از «طَرح» به معنای نقشه می‌پندارد. «دی جبلین»، کشیش و محقق سوییسی، اظهار داشت که تاروت از واژه‌های قبطی «تار» به معنی سلطنتی و «رو» به معنی «جاده» آمده پس «تاررو» یعنی «راه سلطنتی» به سوی فرزانگی. البته مصرشناسان در ریشه‌شناسی زبان مصری، مدرکی برای تایید این نظریه خودساخته نیافتند. از دقت در این واژه‌ها به معنای مشترکی می‌رسیم که اشاره به راه و روش دارد که نهان‌جویان آنرا بسوی کمال و بی‌نهایت می‌دانند.
پرسش دیگری مطرح است که آیا تاروت به «هاروت و ماروت» اشاره شده در آیات قرآن مرتبط است؟ بر طبق این آیه گروهی از قوم بنی اسراییل، جادوگری را برای انجام آزمایش از دو فرشته به نام هاروت و ماروت می‌آموزند؛ همچنین بیان می‌کند که این دانش می‌تواند توسط شیطان به افراد دیگر منتقل شود.
همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت

تاریخچه‌ تاروت

کارت‌های بازی احتمالاً از قاهره در اواخر قرن ۱۴ وارد اروپا شده است. این کارت‌ها خال‌هایی بسیار مشابه با ۴ خال تاروت دارند که عبارت از شمشیر، ترکه، جام و سکه هستند. خال‌های تاروت هنوز در ورق بازی سنتی ایتالیا، اسپانیا و پرتغال وجود دارد. ورق‌های مصور احتمالاً بین سالهای ۱۴۱۸ تا ۱۴۲۵ بوجود آمده‌اند. این دست ورق با ۱۶ کارت از تصاویر خدایان یونانی و خال‌هایی به شکل ۴ نوع پرنده توصیف شده که رایج نبوده است.نخستین کارت‌های شناخته شده تاروت بین سالهای ۱۴۳۰ تا ۱۴۵۰ میلادی در میلان، فرارا و بولونیا خلق و در این حین تصاویر نمادین به دست رایج دارای ۴ خال افزوده شدند. کارت‌های جدید «خال حکم» نام گرفتند؛ کهن‌ترین تاروت به‌جامانده به پانزده دست ورق چندپاره باز می‌گردد که برای خانواده «ویسکانتی- اسفورزا»، حکم‌رانان میلان، نقاشی شده بوده است. به نظر می‌رسد این بازی در ۱۴۵۰ که سال شاد و پرجشن و سروری در تاریخ ایتالیاست، اهمیت یافته است.در ۱۴۹۱ نقش‌های ویژه‌ای که نشانگر فلسفه، اجتماع، تخیل، طالع بینی و پیشگویی و همچنین قهرمانان رومی، یونانی و یا بابلی بودند، به تاروچی ایتالیا افزوده شد. کارت‌های دست‌ساخت تاروت در قرن ۱۴ مورد حمله شدید خطبایی که مدعی وجود ذات شیطان در آن بودند، قرار گرفت. با وضع موجود بیشتر حکومت‌ها تاروت را آزاد و بعضی آنرا قدغن اعلام کردند. با آمدن صنعت چاپ، تولید انبوه دست ورق‌ها میسر شد که ورق‌های این دوره از شهرهای مختلف فرانسه بجا مانده است. محبوترین الگوی چاپ دست ورق‌های اولیه متعلق به شهر مارسی می‌باشد که به «تاروت مارسلی» معروف است.

بازی‌های تاروت

هدف اصلی کارت‌های تاروت بازی و سرگرمی بوده است؛ پیدایش نخستین قوانین پایه به دست نوشته «مارتیانو داتورتونا» قبل از ۱۴۲۵ و بعد از آن به سال ۱۶۳۷ برمیگردد. بازی تاروت گوناگونی فرهنگی بسیاری دارد. تاروت در ایتالیا محبوبیت کمتری پیدا کرد؛ در عوض تعداد بازی‌ها خارج از ایتالیا بسیار زیاد می‌باشد. تاروت فرانسوی (تاروک) نزد محلیان این کشور بسیار محبوب است و همچنین در اروپای مرکزی بطور گسترده بازی می‌شود.

پیشگویی و اسرارآمیز بودن تاروت

هر کارت تاروت دارای یک تصویر و یک عنوان است که هرکدام بیانگر مفهوم ویژه‌ای می‌باشد. باور پیشگویی تاروت این است که کارت‌های رو شده برای شرکت کننده دیدگاهی از آینده و حتی وضعیت کنونی او را در اختیارش قرار می‌دهد. پیش‌گویی با کارت‌های بازی احتمالاً اولین بار به کتابی به نام «الهامات فرانچسکو مارکولینی» مربوط می‌شود که روشی ساده را از انتخاب تصادفی کارت‌هایی که جدا از فال بی‌معنی بودند، ارایه می‌داد. اما دست نوشته‌هایی از سالهای ۱۷۳۵ و ۱۷۵۰ مدارکی ناقص از استفاده تاروت طبق ترتیب کارت‌ها برای پیشگویی هستند. همچنین در خاطرات ژاکامو کاسانووا در۱۷۶۵ آمده که معشوقه روس او با ورق تاروت فال می‌گرفته است. کارت‌های تاروت بعدها با عرفان و جادو تلفیق شدند. البته تاروت تا قرون ۱۸ و۱۹ مورد اقتباس نهان‌جویان، رمزشناسان و یا انجمن‌های سری قرار نگرفته است. این سنت هنگامی باب شد که دی‌جبلین مطالعات خود را در سال ۱۷۸۱، درباره نمادهای مذهبی و آثار آن در دنیای امروزی منتشر کرد. او نخست اثبات کرد که نمادهای تاروت مارسلی بیانگر رازهایی از خدایان مصری، ایسیس و تحوت است. از شناسایی کارتهای تاروت بوسیله «کتاب تحوت» صریحاً به این نتیجه می‌رسیم که تا به امروز تاروت در سیر تلاش نهان‌جویان برای عروج و کمال وجود داشته است.

گوناگونی تاروت

گوناگونی بسیاری در طراحی الگوها و اشکال تاروت وجود دارد. از نظر تاریخی یکی از مهم‌ترین طراحی‌ها متعلق به تاروت مارسلی است که حتی در قرن بیستم نیز محبوبیت بالایی کسب کرد. برخی از دست ورق‌های امروزی نیز از طراحی منحصربه‌فرد «نیکلاس کانور» در ۱۷۶۰ الگو می‌گیرند. درفلورانس نیز دست گسترده «مینچیاته» استفاده می‌شده است که این دست ورق شامل ۹۶ کارت بوده که نماد طالع‌بینی داشتند و در آن بجای ۴ خال رایج از عناصر چهارگانه یعنی آب، هوا، خاک و آتش استفاده می‌شده است.برخی از دستها فقط به عنوان آثار هنری وجود دارند و برخی دیگر نیز فقط خال‌های حکم (خال‌های تصویر) را دارا هستند.

دست تاروت فرانسوی

این نوع دست طی قرن ۱۸ام در آلمان پدیدار شد که نسل اول آن تصاویری از حیوانات را به عنوان خالهای حکم درج کرده بود و «تاروت حیوانی» نام داشت. سازنده آلمانی این دست ورق بواسطه نوآوریش اعتبار ویژه‌ای در مونیخ بدست آورد. تاروت فرانسوی، دست امروزی و رایجی است که در فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپای مرکزی بازی می‌شود. تصاویر نمادین تاروت فرانسوی از دست قدیمی تر تاروت ایتالیایی الگو گرفته است. به جز چند مدل جدید، این دست منحصراً برای بازی است و به ندرت از آن برای طالع‌بینی استفاده می‌شود.
همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت
همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت

دست ایتالیایی تاروت

همه چیز درباره پیش گویی و فال تاروت
این دست، کهن‌ترین دست ساخته شده است که نخستین بار در قرن ۱۵ام در شمال ایتالیا بوجود آمد و بعلاوه «تاروت اسرار آمیز» بر پایه این دست ساخته شده است. ۴ دست از این مدل هنوز بازی می‌شوند که عبارتند از:«تاروت پیه مونتی» که شامل ۴ خال شمشیر، گرز، جام و سکه است که سران هرکدام شاه، ملکه، شوالیه و سرباز به علاوه اعداد ۱(آس) تا ۱۰ می‌باشند و خال‌های حکم آن به ترتیب: فرشته(۲۰- با اینکه از نظر عددی رده دوم است ولی بالاترین حکم را دارد)، جهان(۲۱)، خورشید(۱۹)، ماه(۱۸)، ستاره(۱۷)، برج(۱۶)، شیطان(۱۵)، میزان (۱۴)، مرگ(۱۳)، سر به دار(۱۲)، عدالت(۱۱)، چرخ فلک (سرنوشت-۱۰)، صوفی(۹)، قدرت(۸)، ارابه(۷)، عاشق و معشوق(۶)، پاپ(۵)، پادشاه(۴)، شهبانو(۳)، راهبه(۲)، جادوگر(۱) و دلقک.«تاروت بیزانسی» مانند «تاروت سوییسی» است ولی از نظر نقاشی و طراحی متفاوتند. بعلاوه در تاروت سوییسی کارتهای ژوپیتر، جونو و قضاوت به ترتیب جایگزین پاپ، راهبه و فرشته شده‌اند و همچنین از برج به عنوان «خانه خدا» یاد می‌شود.«تاروت بولونیایی» هم از نظر طراحی و هم ساختار با تاروتهای قبلی فرق دارد. در این دست شماره‌های دو تا پنج هر خال حذف شده‌اند و همچنین خال حکمهای متفاوتی دارد که هیچکدام شماره ندارند و چهارتای آنها همسان هستند.«تاروت سیسیلی» نیز طراحی متفاوتی دارد و کارتهای آن کوچکتر هستند. در این دست بعضی خال حکم‌ها را تغییر داده و ۲۱ را با کارتی به نام «بیچارگی» عوض کرده است و بعلاوه شماره‌های دو و سه خال سکه، یک تا چهار خالهای دیگر حذف شده‌اند بنابراین ۶۴ کارت دارد.

تاروت اسرارآمیز

اتیلا، نهان‌جوی فرانسوی، اولین کسی بود که تاروت بازبینی شده‌ای را رواج داد که فقط هدف اسرار آمیزی بجای بازی داشت. با باور اینکه کارت‌های تاروت از کتاب تحوت بیرون آمده‌اند، تاروت اتیلا دارای فضای مصر باستان است. این دست ۷۸ کارته دو بخش مجزا دارد:بزرگ آرکانا(به معنی راز بزرگ) یا خال حکم که شامل ۲۲ کارت است: فرشته،جهان، خورشید، ماه، ستاره، برج، شیطان، میزان، مرگ، سر به دار، عدالت، چرخ فلک، کشیش بزرگ، قدرت، ارابه، عاشق و معشوق، پاپ، شاه،شهبانو، راهبه، جادوگر و دلقک.کوچک آرکانا (راز کوچک) ۴ خال و ۵۶ کارت دارد که هر خال دارای ۱۰ کارت شماره دار و ۴ کارت تصویر (شاه، ملکه، شوالیه و سرباز) است. خالهای تاروت سنتی ایتالیا شمشیر،سکه،ترکه و جام هستند که در تاروت امروزی به جای سکه «لوح» یا «ستاره پنج پر» نیز استفاده می‌شود.

تاروت تحوتی

«تاروت تحوتی» (به انگلیسی: Thoth Tarot) دسته‌ای کارت‌های تاروت پیشگویی می‌باشند که توسط بانو فریدا هریس و بر اساس دستورات آلیستر کراولی طراحی شده است.

تاروت امروز

امروزه تاروت دارای گونه‌های بی‌نهایتی است که توسط هنرمندان، عکاسان و طراحان مختلف جهان بنابر فرهنگ‌ها و سلیقه‌های گوناگون خلق شده‌اند. مانند تاروت‌های بیسبال،کیتی، هکر، گربه‌نما، کیمیاگری و تعداد بیشماری مدل دیگر که طرفداران بسیاری را به خودشان جلب کرده‌اند. اخیراً چند بازی کامپیوتری نیز از بازی تاروت ساخته شده است.درکل دنیای امروز به تاروت کمتر به عنوان بازی و سرگرمی بلکه بیشتر به عنوان مجموعه‌ای مرموز و اسرارآمیز در امر طالع‌بینی و پیشگویی نگاه می‌شود؛ به نحوی که حتی در داخل ایران نیز فال تاروت و از آن گذشته، فال ورق، بسیار رایج است و افراد زیادی با تعابیر گوناگون از آن برای طالع‌بینی استفاده می‌کنند. در ایران نیز مدتی است که فال تاروت مورد توجه مردم قرار گرفته است که وب سایت تاروت یکی از مراجع فارسی فال تاروت محسوب می‌شود.

فال تاروت کبیر و فال تاروت صغیر

فال تاروت کبیر چیست؟
فال تاروت کبیر از مجموعه ۲۲ کارت از کل کارت ها می باشد که با آن به کلیات مورد نظر در پیشگویی پرداخته می شود.
فال تاروت صغیر چیست؟
فال تاروت صغیر مجموعه تمام ۷۲ کارت می باشد که با این شیوه به جزئیات بیشتری در پیشگویی پرداخته می شود
منبع: ویکی پدیا - وبسایت تاروت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت