عوارض نخوردن صبحانه: 10 تاثیر زیان آور حذف صبحانه از برنامه غذایی


عوارض نخوردن صبحانه: 10 تاثیر زیان آور حذف صبحانه از برنامه غذایی

حتما شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید که می‌گوید صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است. اما چند نفر از شما این توصیه را رعایت می‌کنید؟ تعداد بسیار زیادی از ما با هدف کاهش کالری خالص دریافتی و تحقق بخشیدن به رویای دیرینه لاغری معمولا حذف صبحانه را بهترین راهکار می‌دانیم. اما باید بدانید عوارض نخوردن صبحانه بسیار زیاد و خطرناک...

حتما شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید که می‌گوید صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است. اما چند نفر از شما این توصیه را رعایت می‌کنید؟ تعداد بسیار زیادی از ما با هدف کاهش کالری خالص دریافتی و تحقق بخشیدن به رویای دیرینه لاغری معمولا حذف صبحانه را بهترین راهکار می‌دانیم. اما باید بدانید عوارض نخوردن صبحانه بسیار زیاد و خطرناک است.

عوارض نخوردن صبحانه: 10 تاثیر زیان آور حذف صبحانه از برنامه غذایی

در این مقاله به برخی از عوارض نخوردن صبحانه می‌پردازیم.

۱. آسیب‌های قلبی را به همراه دارد

طبق مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته است، احتمال رنج بردن از حملات قلبی در مردانی که صبحانه را نادیده میگیرند ۲۷% بیشتر از مردانی است که به صبحانه اهمیت داده و آن را به عنوان نخستین وعده غذایی روزانه خود قرار می‌دهند. دکتر لیچ کاهیل که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته است می‌گوید: احتمال این خطر اگرچه نگران‌کننده نیست اما این حقیقت را تایید می‌کند که خوردن یک صبحانه سالم می‌تواند خطر حملات قلبی را به شدت کاهش دهد.

همچنین آمادگی برای بالا رفتن فشار خون در افرادی که از خوردن صبحانه غافل می‌شوند نیز دیده شده است که این نیز خود منجر به انسداد عروق خواهد شد. از طرف دیگر، افزایش فشار خون خطر بروز شرایط نامساعد قلبی و عروقی از جمله سکته را در این افراد به همراه دارد.

مطلب مرتبط: با خوردن صبحانه این ۸ اتفاق جالب رخ می‌دهد

۲. خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد

گروه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تحقیقی را انجام داد که هدف از آن پیدا کردن رابطه‌ای میان عادات غذایی و وضعیت سلامت افراد بود. در این آزمایش که تقریبا ۶ سال به طول انجامید، تعداد ۴۶،۲۸۹ زن شرکت کردند. نتایج این تحقیق شگفت‌انگیز بود. طبق نتایج به‌دست آمده از این تحقیق، زنانی که عادت به نخوردن صبحانه داشتند در مقایسه با زنانی که بطور روزانه و مرتب صبحانه خود را می‌خوردند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار داشتند.

بدتر آنکه، خطر بروز دیابت نوع دوم در زنان شاغلی که عادت به حذف وعده غذایی صبحانه خود داشتند نیز ۵۴% بیشتر از سایرین بود.

عوارض نخوردن صبحانه ۳: موجب اضافه وزن می‌شود

اگر شما از یک رژیم غذایی کاهش وزن پیروی می‌کنید و در این رژیم عادت به نخوردن صبحانه دارید، بهتر است که در رژیم خود تجدید نظر کنید. طبق مطالعاتی که در مورد تاثیرات منفی نخوردن صبحانه انجام شده است، احتمال افزایش وزن در افرادی که از وعده غذایی صبحگاهی خود غافل می‌شوند بیشتر از سایرین است و این نتیجه کاملا با هدف کاهش وزن و تناسب اندام شما مغایرت دارد. آیا با خواندن این مطالب گیج شده اید؟ پس به خواندن ادامه دهید.

حذف کردن صبحانه میل شدید به غذاهای شیرین و چرب را در شما افزایش می‌دهد. بعلاوه، در این وضعیت حملات ناشی از گرسنگی در شما نسبتا شدید بوده و به این ترتیب در طول روز هرچیزی که در مقابلتان قرار بگیرد را با ولع خواهید خورد. هرچه سطح گرسنگی شما بیشتر باشد، مصرف غذا در شما بالاتر خواهد رفت و باین ترتیب برخی اوقات کالری دریافتی شما نیز از سطح لازم برای شما فراتر خواهد رفت. عادت همیشگی نخوردن صبحانه در نهایت بجای کاهش وزن منجر به افزایش وزن خواهد شد.

مطلب مرتبط: یک صبحانه رژیمی خوشمزه برای کوچک شدن شکم

۴. تاثیری منفی روی سطح انرژی و حال و احوال شما دارد

طبق مطالعه‌ای که در ژورنالی به نام رفتار روانی در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، عدم مصرف صبحانه تاثیراتی منفی بر انرژی و حال و احوال فرد می‌گذارد. این تیم تحقیقاتی انگلیسی مطالعه‌ای را روی ۱۴۴ انسان سالم انجام دادند که در طول شب هیچ غذایی مصرف نمی‌کردند و اصطلاحا روزه شبانه می‌گرفتند. این گروه به ۳ دسته تقسیم شد: به گروه اول یک صبحانه سالم و متوسط داده شد. گروه دوم فقط قهوه دریافت کرد و گروه سوم هیچ صبحانه‌ای دریافت نکرد. سپس این گروه‌ها به مدت دو ساعت مورد مشاهده قرار گرفتند. طبق یافته‌های این تحقیق، ضعیف‌ترین مهارت‌های ذهنی و بیشترین میزان خستگی در گروهی مشاهده شد که هیچ صبحانه‌ای دریافت نکرده بود. تفاوت چندانی بین دو گروه دیگر مشاهده نشد.

نتیجه: نخوردن صبحانه موجب پایین رفتن سطوح انرژی شده و تاثیر منفی بر حافظه وارد می‌کند.

عوارض نخوردن صبحانه ۵: خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند

حذف کردن صبحانه باعث زیاده روی در مصرف غذا در طول روز می‌شود و باین ترتیب زمینه برای افزایش شیوع بیماری چاقی فراهم می‌شود. طبق مطالعه‌ای که توسط مرکز مطالعات سرطانی انگلستان انجام شد، دیده شده است که خطر ابتلا به سرطان در فرد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن بیشتر از افراد دیگر است.

مطلب مرتبط : ۵ اتفاق شگفت‌انگیز که وقتی صبحانه می‌خورید برای بدن‌تان می‌افتد

۶. عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

قرار دادن صبحانه در رژیم غذایی روزانه شما به شما در عملکرد شناختی بهتر مغزتان کمک می‌کند. مطالعه‌ای روی گروهی از نوجوانان سنین بین ۱۲ و ۱۵ سال در دو مرحله آزمایشی انجام شد. در یکی از این آزمایش ها، گروه مورد نظر مجاز به مصرف صبحانه بود و در آزمایش دوم از افراد این گروه خواسته شد که وعده غذایی صبحگاهی خود را حذف کنند. دیده شد که افراد این گروه در مدت زمان دریافت صبحانه در رژیم غذایی روزانه خود دقت بیشتری در آزمون جست‌وجوی بصری نشان می‌دهند درحالیکه نخوردن صبحانه مانع از رسیدن به چنین نتیجه‌ای خواهد شد.

نتیجه گیری: خوردن صبحانه موجب تقویت عملکرد شناختی می‌شود. نتایج این تحقیق قابل تعمیم در بزرگسالان نیز هست.

عوارض نخوردن صبحانه ۷: موجب بروز میگرن می‌شود

هیپوگلیسمی یک اصطلاح پزشکی است که برای نشان دادن سطوح پایینی از قند خون به کار می‌رود. حذف کردن وعده‌های غذایی کاهش عمده‌ای در سطوح قند خون را موجب می‌شود و به دنبال آن هورمون هایی آزاد می‌شود که می‌توانند جبران‌کننده سطوح پایین گلوکز باشند. از طرف دیگر، در نتیجه این فرآیند، سطوح فشار خون بالا رفته و سردرد و میگرن را به همراه خواهد داشت.

احتمال بروز این اتفاق با حذف صبحانه بیشتر خواهد شد زیرا صبحانه نخستین وعده غذایی است که در روز پس از حدودا ۱۲ ساعت غذا نخوردن مصرف می‌کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید از اینگونه سردردها در امان باشید، از خوردن صبحانه خود مطمئن شوید.

۸. ریزش مو را تحریک می‌کند

ریزش مو یکی از تاثیرات عمده و جانبی نخوردن صبحانه است. بله! یک وعده غذایی کم پروتیین خطرناک می‌تواند سطوح کراتین را تحت تاثیر قرار داده، مانع از رشد مو شود و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. صبحانه وعده غذایی اصلی و ضروری هر روز است و نقشی مهم درتقویت رشد فولیکول‌های مو دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از داشتن موهایی محکم، شاداب و فاقد ریزش بهره‌مند شوید، باید صبحانه روزانه و غنی از پروتیین را در رژیم غذایی خود قرار بدهید.

مطلب مرتبط: ۵ خوراکی برای صبحانه که مغز شما را فعال می‌کند

۹. سوخت و ساز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

آیا اگر سوخت ماشین شما تمام شده باشد می‌توانید آن را روشن کنید؟ خیر؟ به همین ترتیب هم شما برای شروع و راه انداختن سوخت و ساز بدن خود به صبحانه نیاز دارید. صبحانه نخستین وعده غذایی است که در ابتدای روز پس از حدودا ۱۲ ساعت استراحت بدن خودتان را با آن تغذیه می‌کنید. طبق مطالعات متعددی که با موضوع اهمیت صبحانه انجام شده است، افرادی که این وعده غذایی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند به هنگام استراحت بدنشان از سوخت و ساز بیشتری برخوردار می‌شود.

عوارض نخوردن صبحانه ۱۰.: گیجی و سردرد را تشدید می‌کند

چنانچه شب گذشته، در مصرف برخی خوراکی ها زیاده روی کرده اید و اکنون دچار سردرد و گیجی هستید، می‌توانید با صرف یک صبحانه‌ی مقوی از شر اثرات آن خلاص شوید. یک صبحانه سرشار از آهن، اسید فولیک (ویتامین B۹) و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن شما کمک می‌کند تا کمبود مواد مغذی را جبران کند. بعلاوه، چنین صبحانه‌ای سطح انرژی شما را افزایش خواهد داد.

این را به خاطر داشته باشید که حذف صبحانه می‌تواند میزان قند خون شما را کاهش داده، موجب سردرد و تهوع شود. پس صبحانه سالم را فراموش نکنید.

آگاه شدن از این تاثیرات منفی حذف صبحانه موجب می‌شود تا بتوانیم دیگران را به خوردن صبحانه متقاعد کنیم. آیا شما هم از صبحانه غافل می‌شوید؟ آیا تاثیر دیگری علاوه بر آنچه که در بالا ذکر شده است را تجربه کرده اید؟ نظرات خودتان را درباره عوارض نخوردن صبحانه با ما به اشتراک بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه یحیی

منبع: stylecraze

عوارض نخوردن صبحانه: ۱۰ تاثیر زیان آور حذف صبحانه از برنامه غذایی

مطالب مرتبط
خواص کشمش: ۲۸ فایده کشمش برای سلامتی، پوست و مو
خواص فلفل دلمه: ۲۰ فایده فلفل دلمه برای سلامتی، پوست و مو
خواص روغن آرگان: ۳۰ فایده روغن آرگان برای پوست، مو و سلامتی
پنیر بلوچیز: ۱۰ مهمترین خواص پنیر بلوچیز را بدانید
خواص روغن سویا: ۸ فایده شگفت‌انگیز روغن سویا برای سلامتی
خواص آلبالو: ۱۳ بهترین خواص آلبالو برای سلامتی، پوست و مو
۲۵ ترفند جالب روانشناسی برای موفقیت در کار و زندگی
۳۳ موثرترین روش غلبه بر ناکامی
۱۰ مهمترین خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو
۱۳ شگفت‌انگیزترین خواص گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو
خواص کیوی: ۳۶ فایده شگفت‌انگیز کیوی برای سلامتی، پوست و مو
خواص آب زردآلو: ۱۰ فایده‌ حیرت انگیز آب زردآلو برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام