نخستین جشنواره «گلابتون» در بندرعباس آغاز به کار کرد


نخستین جشنواره «گلابتون» در بندرعباس آغاز به کار کرد

خبرگزاری شبستان: به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب و در ششمین روز از دهه مبارک فجر، نخستین جشنواره «گلابتون» در راستای احیا و ترویج صنایع دستی و مشاغل خرد خانگی به منظور تقویت اقتصاد خانواده در بندرعباس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، شناسایی، معرفی و تجلیل از فعالان، هنرمندان و صنعتگران چیره دست و تشویق دختران و زنان به روی آوردن به فعالیت در این حرفه و همچنین شناساندن این صنعت به جامعه از دیگر اهداف جشنواره گلابتون است.

گلابتون دوزی، نوعی رودوزی سنتی در منطقه جنوب به ویژه هرمزگان می باشد که از قدیم الایام برای تزیین لباس زنان رایج بوده است.

جنس نخی که در گلابتون دوزی به کار می رود، طبیعی و دارای روکش فلزی زرد و سفید است و با استفاده از این نوع نخ با کمک سوزن مخصوص، نقوشی متنوع و زیبا بر روی پارچه دوخته می شود.

نخستین جشنواره «گلابتون» در بندرعباس آغاز به کار کرد

اسماء کریمی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه کتاب، گفت: جشنواره گلابتون ویژه دختران و زنان رده های سنی 12 سال به بالا در سه مقطع مبتدی، پیشرفته و استادکاری تا 18 بهمن ماه جاری برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در سه بخش نمایش صنایع دستی قرآنی، مسابقه و دوره های آموزشی آموزشی برگزار می‌شود، افزود: علاقه مندان به صنایع دستی تا 18 اسفند می توانند با مراجعه به اداره کل آموزش فنی و حرفه هرمزگان به نشانی بندرعباس، بلوار صدف، بعد از ترمینال مسافربری، روبروی پارک ولایت مراجعه کنند.

نخستین جشنواره «گلابتون» در بندرعباس آغاز به کار کرد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان عنوان کرد: در پایان جوایز ارزنده ای به سه گروه منتخب اهدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین به نفرات اول تا سوم بخش مسابقات جشنواره نیز گواهینامه مهارت گلابتون اعطا می شود.

نخستین جشنواره «گلابتون» در بندرعباس آغاز به کار کرد

نخستین جشنواره و نمایشگاه «گلابتون» به همت مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای طوفان و با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان و معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در بندرعباس در حال برگزاری است.

گلابتون دوزی یکی از هنرهای استان هرمزگان است که غالبا روی لباس، یقه، پیراهن، آستین و لبه ی آستین و شلوار زنانه انجام می شود.

در حال حاضر استفاده از لباس های گلابتون دوزی و به ویژه شلوارهای زنانه با دمپای گلابتون دوزی شده به صورت یکی از سنت های مردم نقاط مختلف استان هرمزگان درآمده است.

نخستین جشنواره «گلابتون» در بندرعباس آغاز به کار کرد

ابزار کار بسیار ساده است و عبارت است از دایره ای الک مانند که به آن «کمان» و در زبان محلی «کَم» می گویند. پارچه را روی کم می کشند، دور دایره را محکم با بند یا کش می بندند تا مانند دف شود، با این تفاوت که به جای دف که دور آن پوست است، دور این کمان، پارچه قرار دارد.

بعد از این که پارچه روی کمان محکم شد، نقش را روی آن می کشند. حلقه چوبی بزرگ که پارچه بر روی آن کشیده و محکم بسته می شود، یک قلاب قلاب بافی شماره 12 یا 13 و نخ گلابتون که می تواند طلایی، نقره ای و یا در رنگ های دیگر باشد ابزارهای مورد استفاده در این هنر هستند.

روش کار به این شکل است که هنرمند نخ گلابتون را در زیر کار با دست می گیرد و با دست دیگر که در روی کار قرار دارد توسط قلاب نخ را می گیرد و از زیر کار به روی پارچه می کشد و با انتخاب محل قلاب زدن بعدی، نخ در روی پارچه کشیده و دوخته می شود.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...