دوئل جیپ گرند چروکی و هیوندای گرند سانتافه


دوئل جیپ گرند چروکی و هیوندای گرند سانتافه

گروهی که امروز در یکی دیگر از قسمت‌های دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به سراغ آن رفته‌ایم، گروه کراس‌اوورهای متوسط است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت میان جی‌ام‌سی آکادیا و تویوتا هایلندر بودیم. این رقابت بسیار نزدیکی بود و نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام نیز با اختلافی جزئی عکس یکدیگر... نوشته دوئل جیپ گرند...

گروهی که امروز در یکی دیگر از قسمت‌های دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به سراغ آن رفته‌ایم، گروه کراس‌اوورهای متوسط است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت میان جی‌ام‌سی آکادیا و تویوتا هایلندر بودیم. این رقابت بسیار نزدیکی بود و نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام نیز با اختلافی جزئی عکس یکدیگر بودند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که تویوتا هایلندر با دریافت 789 رأی و کسب 51 درصد از کل آراء با اختلافی جزئی، آکادیا را با 748 رأی مغلوب کرده و پیروز دوئل شد. در این رقابت مجموعاً تعداد 1537 رأی به ثبت رسیده است. امروز اما در آخرین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط، جیپ گرند چروکی در برابر هیوندای گرند سانتافه قرار گرفته است.

دوئل جیپ گرند چروکی و هیوندای گرند سانتافه

فورد اج نیسان مورانو هیوندای سانتافه جیپ گرند چروکی
فورد اج ؟
میتسوبیشی اوتلندر رنو کولئوس دوج جورنی پژو 5008
رنو کولئوس پژو 5008
کیا سورنتو اشکودا کودیاک تویوتا هایلندر جی‌ام‌سی آکادیا
اشکودا کودیاک تویوتا هایلندر

جیپ گرند چروکی

دوئل جیپ گرند چروکی و هیوندای گرند سانتافه

در سال 1993، یعنی شش سال پس‌ازاینکه کرایسلر با خرید شرکت آمریکن موتورز مالکیت جیپ را به دست آورده بود، نسل نخست گرند چروکی با کد ZJ به‌عنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ واگنییر معرفی شد. سپس به ترتیب در سال 1999 نسل دوم و در سال 2005 نسل سوم این اس‌یووی آمریکایی معرفی گردید تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل چهارم یا کنونی آن رسید که برای اولین بار با کد WK2 در نمایشگاه نیویورک 2009 رونمایی شده و از تابستان سال 2010 با مدل 2011 به بازار آمد. این نسل از گرند چروکی به همراه دوج دورانگو روی پلت‌فرمی ساخته شده که توسط کرایسلر طراحی و مهندسی شده و یادگار دوران شراکت دایملر-کرایسلر است. به همین دلیل مرسدس بنز نیز از این پلت‌فرم برای ساخت مدل‌های ML و GL استفاده می‌کرد. نسل چهارم گرند چروکی همچنان در حال تولید است اما تاکنون دو به‌روزرسانی عمده را تجربه کرده است که اولی در نمایشگاه دیترویت 2013 و دومی در نمایشگاه نیویورک 2016 معرفی شد. این اس‌یووی آمریکایی با پیشرانه‌های مختلف و در مدل‌های گوناگونی از نمونهٔ آفرود تریل‌هاوک گرفته تا نسخه‌های اسپرت SRT و ترک‌هاوک تولید می‌شود. پرچم‌دار این خانواده مدل ترک‌هاوک است که از پیشرانهٔ 707 اسب بخاری هلکت استفاده کرده و قوی‌ترین اس‌یووی حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. در این دوئل اما به جهت هماهنگی با رقیب کره‌ای، ما پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ گرند چروکی را انتخاب کرده‌ایم که یک موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی با 295 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور است. این مدل با دو انتقال قدرت مختل دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل قابل خریداری است. دیگر موتورهای نسخهٔ معمولی این ماشین نیز شامل یک نمونهٔ 5.7 لیتری V8 بنزینی همی و یک واحد 3 لیتری V6 دیزل می‌شود. گرند چروکی در حال حاضر بزرگ‌ترین محصول و در اصل پرچم‌دار جیپ محسوب می‌شود اما احتمالاً در آینده با معرفی نسل جدید مدل واگنییر این عنوان را از دست خواهد داد. این خودرو سال گذشته در ایالات‌متحده بیش از 240 هزار دستگاه فروش داشته که رشد چشمگیری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است.

هیوندای سانتافه

دوئل جیپ گرند چروکی و هیوندای گرند سانتافه

نسل اول سانتافه برای نخستین بار در سال 2000 به‌عنوان یک کراس‌اوور متوسط معرفی شده و با مدل 2001 به بازار آمد. این نسل روی پلت‌فرم Y4 کیا-هیوندای ساخته شده بود که با هیوندای سوناتا و کیا سورنتو مشترک بود. سپس نسل دوم سانتافه در نمایشگاه دیترویت 2006 رونمایی شد و تا سال 2012 روی خط تولید قرار داشت اما نسل اول آن همچنان در چین در حال تولید است. سانتافه هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2012 رونمایی شد. البته این نسل نیز هم‌اکنون به پایان عمر خود رسیده و به‌زودی در نمایشگاه ژنو امسال نسل جدید آن معرفی خواهد شد. نسل کنونی سانتافه اما برخلاف نسل‌های قبلی، در دو نسخهٔ معمولی پنج‌نفره و هفت‌نفره (سه ردیفه) تولید می‌شود که دومی گرند سانتافه نام داشته و در اصل جایگزین مدل وراکروز شده است. این مدل در نمای جلویی تقریباً با نسخهٔ معمولی یکسان بوده و تفاوت‌هایی جزئی در جلوپنجره و سپر با آن دارد اما نمای عقبی گرند سانتافه به‌کلی با برادر پنج‌نفره‌اش متفاوت است. در دوئل ما نیز گرند سانتافه شرکت کرده تا با رقیب درشت‌هیکل آمریکایی هماهنگی بیشتری داشته باشد. نسخهٔ معمولی سانتافه فقط با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه می‌گردد اما برای گرند سانتافه موتور شش سیلندر هم قابل انتخاب است؛ بنابراین برای این رقابت قوی‌ترین پیشرانهٔ این کراس‌اوور کره‌ای را انتخاب کرده‌ایم که یک واحد 3.3 لیتری V6 تنفس طبیعی است. این موتور 290 اسب بخار قدرت و 341 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود. تقریباً هر سه نسل این کراس‌اوور کره‌ای در کشورمان حضور داشته‌اند اما نسل اول آن در تعدادی بسیار محدودی به کشور وارد شد درحالی‌که نسل سوم که توسط آسان موتور و اخیراً کرمان‌خودرو در ایران عرضه می‌شود یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار است. البته در کشورمان فقط نسخهٔ معمولی سانتافه عرضه می‌شود و خبری از گرند سانتافه نیست. هیوندای سانتافه سال 2017 در ایالات‌متحده حدود 133 هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

جیپ گرند چروکی هیوندای گرند سانتافه
پیشرانه 3.6 لیتری V6 3.3 لیتری V6
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 295 اسب بخار 290 اسب بخار
گشتاور 352 نیوتن متر 341 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ جلو/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 7.1 ثانیه 7.3 ثانیه
مسافت 400 متر 15.4 ثانیه 15.8 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر/ساعت 210 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 10.9 لیتر (ترکیبی) 11.4 لیتر (ترکیبی)
وزن 2260 کیلوگرم 1980 کیلوگرم
طول 4.82 متر 4.90 متر
فاصلهٔ محوری 2.91 متر 2.80 متر
ظرفیت سرنشین 5 نفر 7 نفر
حجم صندوق بار 1020 لیتر 395 لیتر
قیمت پایه 31,490 دلار 31,800 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
Take Our Poll

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!