رونمایی از نسخه خطی دیوان جامی در موزه نیاوران


رونمایی از نسخه خطی دیوان جامی در موزه نیاوران

اثر به نمایش درآمده در سده یازدهم هجری قمری به دست میرزاعبدالله بخاری از دیوان سه گانه جامی به خط نستعلیق کتابت شده و تذهیب و تزیینات صفحات افتتاح کتاب نیز به دست استاد میرزاعبدالرحیم کشمیری فرزند میرزاعبدالله انجام شده است.  این دیوان، مصور و با موضوع مجلس شاهی است و در قطع وزیری کوچک به شیوه نگارش دفتری و با درجه خط عالی نگارش شده...

موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه های دوره ای و رونمایی آثار خود، با نمایش دیوان جامی از یکی از نسخ خطی نفیس این موزه برای نخستین بار رونمایی کرد.

اثر به نمایش درآمده در سده یازدهم هجری قمری به دست میرزاعبدالله بخاری از دیوان سه گانه جامی به خط نستعلیق کتابت شده و تذهیب و تزیینات صفحات افتتاح کتاب نیز به دست استاد میرزاعبدالرحیم کشمیری فرزند میرزاعبدالله انجام شده است.

این دیوان، مصور و با موضوع مجلس شاهی است و در قطع وزیری کوچک به شیوه نگارش دفتری و با درجه خط عالی نگارش شده و تصاویر آن بدون رقم و در مکتب اصفهان کار شده است.

نورالدّین عبدالرحمن جامی مؤلف این دیوان، شاعر، موسیقی دان، ادیب و صوفی نامدار ایرانی در سده نهم هجری قمری در جام متولد شد و در هرات و سمرقند نزد استادانی چون سعدالدین محمد کاشغری و قاضی زاده به کسب دانش پرداخت و در جوانی، سفری به مکه داشت و در سال ۸۷۸ ه. ق به هرات بازگشت. او در سال ۸۹۸ هجری قمری در سن ۸۱ سالگی در این شهر درگذشت.

از جامی ده ها کتاب و رساله از نظم و نثر به زبان های فارسی و عربی به یادگار مانده و آثار منظوم او در دو مجموعه بزرگ گردآوری شده است. او در اواخر عمر به تقلید از امیرخسرو دهلوی، این دیوان سه گانه شامل قصاید، غزلیات، مقطعات و رباعیات خود را در سه قسمت دوران جوانی، اواسط زندگی و اواخر حیات مدون کرد.

علاقه مندان برای بازدید از این کتاب نفیس می توانند تا پایان بهمن ۹۶ از ساعت ۸ تا ۱۶ به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند. مجموعه تا ساعت ۱۷ فعال است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
دیوان جامی ، کتب خطی ، موزه نیاوران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید