نقش صندوق فروش در تبیین الگوی مصرف


صندوق فروش، دستگاهی مکانیکی یا الکترونیکی است که امکان محاسبه و ثبت خرید و فروش معاملات را داشته، همچنین علاوه بر یک کشوی پیوست برای ذخیره پول نقد امکان چاپ قبض رسید برای مشتری را نیز میسر نموده بطوریکه در آن کلیه اقلام خریداری شده فهرست می گردد.

ایران اکونومیست - نقش صندوق فروش در تبیین الگوی مصرف
به گزارش ایران اکونومیست ؛در تعریف مذکور چند ویژگی مستتر است که در این بررسی تلاش می شود مدیریت مصرف و نقش صندوق فروش در تبیین الگوی مصرف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

همانطور که می دانیم نقش آفرینان و بازیگران اصلی صحنه اقتصاد ملی شامل مصرف کنندگان و تولید کنندگان محصولات ملی می باشند.

از اینرو اگر اقتصاد بخواهد در جاده رشد وتوسعه حرکت نماید، ضروری است که مولفه های مذکور توانایی به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی را داشته باشند.

لذا در این پژوهش به مولفه مصرف و همچنین به بیان چارچوب مناسب الگوی آن اشاره گردیده و در بررسی های آتی کوشش می شود رابطه صندوق فروش و عرضه کنندگان کالا مورد مطالعه قرار گیرد.

اهمیت مصرف (تقاضا) برای کالاها و خدمات بقدری گسترده و وسیع است که بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی به مسائل مربوط به مصرف اختصاص پیدا نموده است.

می دانیم فطرت آدمی دارای یک سری خصوصیات و ویژگی های خاص مربوط به اوست که از آن جمله می توان به افزون طلبی و زیاده خواهی اشاره نمود.

با توجه به ارضا ناپذیری و نامحدود بودن احتیاجات بشر، در اکثر موارد مصرف بی رویه انسانها آثار و تبعات ناگواری را به همراه داشته است زیرا با کمی تامل به پیرامون خود می توان دریافت که منابع و امکانات قابل دسترسی ما محدود بوده و استفاده و مصرف نابجا از آنها علاوه بر زیانهای جبران ناپذیری که به همراه خواهد داشت، نسل های آینده را نیز از برخورداری از این امکانات محروم خواهد نمود.

از آنجائیکه منابع درآمدی انسانها محدود و نیازهای آنان فراوان است، لذا باید کوشید تا ابتدا ضروری ترین نیازهای بشر تامین گردد.

در این میان نباید از نقش و اهمیت صندوقهای فروش و جنبه اطلاع رسانی آنها درخصوص میزان مبالغ مصرفی خریداران غافل گردید.

زیرا این صندوقها با دادن لیست کامل خرید به مشتریان، آنان را از خریدهای غیر ضروری و تجملی بر حذر می دارند به دیگر سخن با توجه به درآمد محدود مصرف کنندگان نوعی مدیریت مصرف را اعمال می نماید.

ضمنا با عنایت به اینکه عوامل تولید کمیاب می باشد از اینرو استفاده از کالاهای غیر ضروری در شرایطی که انسانهای بیشماری از دستیابی به کالاهای ضروری ناتوان می باشند و همه روزه با سوء تغذیه و مرگ و میر مواجه هستند، دور از موازین عدل می باشد.

بنابراین در میزان مصرف تا آن زمان که انسانها کلیه نیازهای ضروریشان ارضا نشده است باید مدیریت در مصرف کالاهای ضروری بوجود آید.

در اینجا باید اذعان نمود که صندوقهای فروش با توجه به خصوصیات و ویژگی هایشان نقش برجسته ای را می توانند در طراحی الگوی مصرف ایفا نمایند زیرا توامان خریداران را از میزان هزینه های مصرفی شان مطلع می سازند.

به هر حال با توجه به نظام ارزش حاکم بر جامعه اسلامی مان باید الگویی طراحی شود که منبعث از آیات قرآن و ائمه بوده و دارای ویژگی های ذیل باشد.

1-اولویت قرار دادن نیازهای ضروری با توجه به محدودیت عوامل تولید

2-توجه نمودن به پاک و حلال بودن کالاها حین مصرف آنها 3- در این الگو سطح استاندارد مصرف فرد علاوه بر تامین نیاز وی، به سطح استاندارد مصرف دیگران نیز بستگی دارد به عبارت دیگر کلیه افراد ضامن تامین استاندارد مصرف دیگری می باشند.

بنابراین با توجه به ویژگی های مطرح شده در الگوی مذکور، کلیه آحاد جامعه موظفند با جهادی همه جانبه و عزمی استوار، عادات مصرفی غلط پیشین خود را به هر وسیله ممکن (صندوق فروش) کنار گذاشته و با پذیرش الگوئی که اولا منطبق بر احکام شریعت بوده و ثانیا سازگاری کاملی با فرهنگ جامعه دارد بتوانند به بهترین نحو از امکانات و عوامل تولید کشور بهره مند گردند و در نتیجه رفاه و سعادت افراد جامعه و در نهایت رشد و توسعه اقتصادی کشور را تامین نمایتد.

که به نظر می رسد سامانه های فروشگاهی یا صندوق های فروش با توجه به ویژگی های که دارند می تواندابزاری موثر و کارآمد در امر مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است