روحانی: وزارت ارشاد باید ممیزی را واگذار کند


روحانی: وزارت ارشاد باید ممیزی را واگذار کند

حسن روحانی در اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال گفت: «اگر از من بپرسید می‌گویم وزارت ارشاد باید ممیزی‌اش را به فرهیخته‌گان، ناشران بزرگ و خود صنف واگذار کند، باید اصل عمل را به اهلش واگذار کرد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز چهارشنبه 18 بهمن اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال، بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی همراه با اهدای جوایز برگزیدگان جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور سیدحسن روحانی، ریاست جمهوری در تالار وحدت برگزار شد.

رئیس جمهور: انقلاب اسلامی اقشار مختلف جامعه را به هم وصل کرد

حسن روحانی با بیان این که تاریخ انقلاب اسلامی یک نقطه آغاز و فصلی جدید برای ملت ایران به‌ شمار می‌رود، گفت: «به‌گونه‌ای که می‌توانیم تاریخ ایران را به قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم کنیم، من نمی‌خواهم انقلاب اسلامی را هم‌وزن دین مبین اسلام کنم اما در عین‌حال آن را نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ می‌دانم چرا که اگر شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی را نگاه کنیم می‌بینیم که دوران قبل از انقلاب اسلامی شرایط تحقیر ملت بزرگوار ایران توسط استعمارگران و استبدادگران بود در حالی‌که پس از انقلاب اسلامی دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی و ملی را داشته‌ایم.»

رئیس قوه مجریه با اشاره به این‌ که انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر آرا مردم شکل گرفته و همچنین به هویت دین و ملی ما عزت بخشیده است، افزود: «البته در این انقلاب کتاب، مکتوب، سخن و صوت نقش بسیار اساسی داشته و فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرده است.»

او ادامه داد: «بخش بزرگی از جامعه مذهبی و متدینین ما به‌دلایل زیادی از هنر اعم از نقاشی، موسیقی، تئاتر، سینما و ... فاصله گرفته بودند و محیط‌های هنری را برای فرزندانشان مناسب نمی‌دانستند حتی در آن دوره شرایط به‌گونه‌ای بود که عده‌ای ورود به دانشگاه را به‌معنای بی‌دینی می‌دانستند از سوی دیگر در آن زمان اگر کسی از حوزه به دانشگاه می‌رفت به گونه دیگری تعبیر می‌شد.»

رئیس‌جمهوری افزود: «در گذشته اگر طلبه‌ای می‌خواست درس‌های کلاسیک بخواند از حوزه و مدرسه اخراج می‌شد و باید کتاب‌هایش را زیر تشک مخفی می‌کرد. اما انقلاب اسلامی ما کاری کرد که اقشار مختلف جامعه اسلامی به هم متصل شدند.»

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش انقلاب اسلامی و تاثیراتش در رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون عنوان کرد: «انقلاب اسلامی گام جدیدی را برای ورود متدینین جامعه به عرصه فرهنگ به‌ویژه به عرصه هنر باز کرد. اگرچه حوزه‌های دیگری مانند کتاب و کتابخوانی هم هریک مسائل خاص خود را داشتند. در انقلاب اسلامی بسیار مهم بود که متفکران و فرهیختگان درباره پایه‌های انقلاب وارد بحث شوند و بگویند که اساسا انقلاب چیست.»

رئیس‌جمهوری در همین‌باره توضیح داد: «در سال‌های نخستین تا مدت‌ها همگان فکر می‌کردند انقلاب اسلامی شکل نگیرد و تنها رژیم اصلاح شود تا این‌که در سال 56 شرایط عوض شد و زمزمه‌های پایان رژیم سلطنتی به‌گوش رسید. در اینجا بود که مباحث حول انتخاب نام نظام اسلامی مطرح شد. عده‌ای از خلافت اسلامی و عده‌ای از حکومت اسلامی نام می‌بردند و در این بین درباره نقش مردم سخن گفته می‌شد.»

روحانی: وزارت ارشاد باید ممیزی را واگذار کند

به‌گفته روحانی، در این دوره ده‌ها جلسه در تهران برگزار شد و درباره نقش مردم در حکومت اسلامی مطابق با سیره پیامبر و احادیث سخن‌های بسیاری گفته شد. این مباحث نیز در پاریس خدمت امام خمینی (ره) مطرح می‌شد تا این که ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان در پاریس اعلام کردند حکومت ما جمهوری اسلامی خواهد بود. امروز اگرچه 40 سال از طرح این مباحث می‌گذرد اما هنوز هم چنین مباحثی را می‌شنویم و مواضع در‌این‌باره یکسان نشده است.

رئیس‌ قوه‌مجریه تاکید کرد: «در تمامی این مباحث پشتوانه بحث نظری، علمی، فقهی و کلامی وجود دارد در انقلاب اسلامی عالمان و اندیشمندان با مطالب و کتاب‌هایشان نقش بسیار مهمی را ایفا کردند به‌گونه‌ای که یک نوشته چندسطری مرحوم شیرازی 150 سال پیش درباره توتون و تنباکو تحول بزرگی را در جامعه ایجاد کرد.»

روحانی در ادامه سخنانش به نقش اندیشمندان و نویسندگان بر انقلاب اسلامی صحه گذاشت و افزود: «در آن زمان کتاب اسرار امام خمینی (ره) جز کتاب‌های اولیه‌ای بود که اگرچه انتشار آن ممنوع بود اما بین طلبه‌ها بسیار خوانده می‌شد از سوی دیگر افرادی چون شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ... با آثار و مطالب مختلفی که در مجلاتی چون مکتب تشیع نوشتند مباحث جدید و تازه‌ای را در این حوزه مطرح کردند. مرحوم شریعتی نیز از افراد دیگری بود که نقش به‌سزایی در انقلاب داشت و سخنرانی‌های او تبدیل به کتاب شد و بین مردم منتشر می‌شد. ساواک نیز وقتی به خانه‌ها حمله می‌کرد ابتدا به‌سراغ کتابخانه‌های می‌رفتند.»

رئیس‌جمهوری با بیان این که کتاب نقش اساسی در تحول جامعه و نسل‌های مختلف جامعه ما داشته بیان کرد: «اندیشه‌ نو حرکت نو ایجاد می‌کند و به‌دنبال آن است که شرایط و محیط جدید آفریده می‌شود. در این محیط عقل رشد می‌کند و آینده‌نگری ترسیم می‌شود و در نهایت یک قیام و نهضت شکل می‌گیرد. از همین منظر است که نقش نویسندگان و کتاب‌ها و آثار آن‌ها در انقلاب اسلامی مشخص می‌شود.»

به گفته رئیس‌ قوه‌مجریه، خداوند معجزه دین اسلام را نیز تحت عنوان کتاب و قرآن یاد می‌کند و نشان می‌دهد که معجزه ما نوشتن، خواندن، قرائت و تأمل است. به‌همین دلیل است که اتصال ما به دنیای دیروز و فردا با اندیشه بشری امکان‌پذیر است و اندیشه جایی می‌تواند ذخیره شود که تبدیل به سخن و کلام شده یا مکتوب شود.

روحانی با اشاره به اشکال مختلف کتاب در دنیای گذشته و امروز اضافه کرد: «اساس قدرت بشر درک و فهم مسئله و بیان آن است و تمام ابزارش برای بیان‌کردن حروف و کلمات است. کار امروز اندیشمندان نیز علاوه بر رشد و فکر اندیشه این است که گذشته و آینده را به یکدیگر متصل کند. چراکه آیندگان درباره ما با کتاب و بیان قضاوت خواهند کرد و کتاب آینه تمام‌نمای اندیشه یک ملت در یک برهه تاریخی است.»

رئیس‌جمهوری با بیان این که امروز بار رسالت بر دوش نویسندگان، عالمان و فرهیختگان است، افزود: «آن‌ها باید بتوانند آنچه را که برای جامعه ما مفید و ضروری است از طریق کتابت و زبان بیان کنند چرا که فرصت ما بسیار محدود است و بسیار مهم است که بدانیم چه کتابی را بنویسیم و چه مطلبی نیاز ماست. در این میان باید شرایط، نیازهای جامعه، اهداف بلندمدت، آرمان‌ها و موقعیت منطقه و کشور را مدنظر قرار دهیم و ببینیم که بهتر انتخاب کدام است که باید منتقل شود.»

رئیس‌ قوه‌مجریه با طرح این سئوال که چرا برخی از کتاب‌ها ماندگار شده و برخی در همان چاپ نخست هم دچار مشکل می‌شوند افزود: «امروز می‌بینیم که آثاری مانند دیوان حافظ و سعدی کهنه نمی‌شود و باید دید این چه اندیشه‌ای است که قرن‌ها نورافشانی می‌کند و جاده را با فلش‌های مختلف نشان می‌دهد. شعر حافظ را افرادی مختلف می‌خوانند و از آن برداشت‌های مختلف می‌کند و این نشان می‌دهد که یک اندیشه چگونه می‌تواند ابعاد مختلف یک مسئله را ببیند.»

او در همین باره توضیح داد: «ما همواره می‌گوییم چرا مردم کتاب نمی‌خرند و نمی‌خوانند پاسخ این است که بخش اعظمی از این موضوع تقصیر ماست چرا که باید به‌گونه‌ای بنویسیم که مردم تشنه آن هستند هرچیزی فصلی دارد و باید بر مبنای آن فصل و نیاز آن جامعه نوشت. اکنون در دنیا کتاب‌هایی چاپ می‌شود که مردم از صبح زود برای خرید آن صف می‌کشند تا آن را دریافت کنند چراکه مطالب آن مطابق نیاز فرهنگی، علمی، سیاسی و ... یک جامعه است و بنابراین مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

روحانی در ادامه سخنانش با بیان این که دولت در این زمینه باید نقش تسهیل‌گر و کمک‌کننده را داشته باشد گفت: «ما مولف و صاحب‌نظر را پیش ممیزان می‌بریم اما سئوال این است که این ممیزان چه کسانی هستند و انشاالله که افراد فرهیخته‌ای باشند چون من چندسال پیش کتابی نوشتم و یکی از ممیزان سئوالاتی را مطرح کرده بود که مشخص بود معنای برخی جملات را نفهمیده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ممیزی‌اش را به انجمن‌های نویسندگان و اندیشمندان بزرگ واگذار کرد. چراکه ما باید هر کاری را به اهل آن واگذار کنیم.»

روحانی با تاکید بر این که باید به مولفان و ناشران کمک کرد ادامه داد: «باید کاری کنیم جامعه علاقه‌مند به خواندن کتاب شود اینکه چرا در جامعه ما کمتر کتاب خوانده می‌شود سئوالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخ آن را کشف کند. چون برای افراد هیچ لذتی بالاتر از مطالعه کتاب نیست و برای انسان هیچ مکانی لذت‌بخش‌تر از کتابخانه نیست. پس باید جامعه را به کتابخوانی تشویق کرد و اگر سیستم آموزش و پرورش نیز در این مسیر اشکال دارد باید بررسی شود.»

رئیس‌جمهوری در بخش‌های پایانی سخنانش اضافه کرد: «امروز یک نوجوان در خارج از کشور در مقطع دوم دبستان به‌صورت میانگین باید 8 کتاب را در سال خوانده باشد و در کلاس درس کنفرانس دهد اما کلاس‌های درس ما در مقاطع ابتدایی هیچ نشاطی ندارد.»

روحانی گفت: «فضای مجازی نیز از سوی دیگر دنیای جدیدی را ایجاد کرده و امروز به جای اینکه نویسندگان بنویسند و مردم بخوانند مردم می‌نویسند و نویسندگان باید بخوانند.»

رئیس قوه‌مجریه در پایان بیان کرد: «امروز زمان آن رسیده که شما ابتدا باید کتاب جوانان را بخوانید و پیام‌ آن‌ها را در فضای مجازی دریافت کنید. چراکه ارتباط امروز دوسویه شده است.»

صالحی: کتاب مانند ذخیره نفت خام است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم نیز در بخشی از سخنرانی خود گفت: «انقلاب اسلامی ایران با نویسندگان به دنیا آمد و کتاب‌ها خیابان‌ها را پر کردند و خیابان‌ها در دوران انقلاب با کتاب‌ها پر شد. انقلاب در پایداری خود نیز به کتاب نیازمند است. کتاب‌ها نقطه اتصال ما به علم، فرهنگ، هنر و دین هستند. توسعه اجتماعی کشور به کتاب پیوند دارد. کتاب مانند ذخیره نفت خام است. کتاب به علم پیشران، فرهنگ خلاق، هنر پویا، دین عالمانه و نه دین عامیانه تبدیل می‌شود.»

او ادامه داد: «اگر توسعه پایدار می‌خواهیم به تولید کتاب خوب و خواندن کتاب خوب نیاز داریم. جشن کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جشن اهالی فرهنگ مکتوب است.»

معرفی برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال

پس از سخنرانی‌ها، 10 اثر برگزیده بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال به شرح زیر اعلام شد:

1. پروفسور ریچارد ارنست پین/ تألیف کتاب «وضعیتی از آمیختگی: مسیحیان، زرتشتیان، و فرهنگ سیاسی ایران در عهد باستان متأخر»

2. دکتر سیلویا بالاتی/ تألیف کتاب «کوه‌نشینان خاور نزدیک در عهد باستان: زاگرس‌­نشینان در هزاره نخست پیش از میلاد»

3. پروفسور پاول پاولوویچ/ تألیف کتاب «شکل‌گیری فهم اسلامی از «کلاله» در سدۀ دوم هجری قمری ( 718-816 میلادی) : در میانه نص و شرع»

4. پروفسور نسرین عسکری/ تألیف کتاب «برگرفت شاهنامه به عنوان آئینه‌ای برای پادشاهان در سده‌های میانی»

5. دکتر ساندرا اوب/ تألیف کتاب «کاشی در معماری قرن 15 میلادی ایران: هنرهای سلسله قراقویونلو و آق قویونلو»

6. پروفسور کلاوس فون اشتوش/ تألیف کتاب «چالش اسلام: رویکردهای تقرب‌‌‌بخش مسیحی»

7. پروفسور رگولا فورستر/ تألیف کتاب «انتقال دانش در گفت‌وگو: پژوهشی در باب محاورات ادوار نخستین اسلام»

8. پروفسور شی گوآنگ/ تصحیح و ترجمه کتاب «تنسوق نامه: کتاب نفیس ایلخانی در علوم و فنون ختایی»

9. پروفسور اسماعیل قربان حسین پوناوالا/ تصحیح و ترجمه کتاب «رسائل اخوان الصفاء وخلان الوفاء (٣٩-٤١): رساله هشتم تا رساله دهم از بخش سوم در موضوع نفس و عقل»

10. دکتر کارملا بافیونی/ تصحیح و ترجمه کتاب «رسائل اخوان الصفاء وخلان الوفاء (٣٩-٤١): رساله هشتم تا رساله دهم از بخش سوم در موضوع نفس و عقل»

روحانی: وزارت ارشاد باید ممیزی را واگذار کند

برگزیدگان جایزه کتاب سال

آثار برگزیده سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی نیز به شرح زیر معرفی شدند:

الف ـ کلیات

کلیات
«تاریخ و تحول نشر: درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب»، تالیف عبدالحسین آذرنگ، تهران: خانه کتاب، 1395، 944 ص.

ب ـ دین

کلیات اسلام
«تاسیس الشیعه الکرام لعلوم ­الاسلام»، تالیف سیدحسن صدر کاظمی­‌عاملی، تحقیق الشیخ محمدجواد محمودی، تعلیق و مراجعه سیدعبدالستار حسنی، قم: موسسه کتابشناسی شیعه، 1395، 2ج.

کلام
«دلائل الصدق لنهج الحق» 8 ج، تالیف محمد حسن المظفر، تحقیق موسسه آل البیت (ع) لاحیاءالتراث، قم: موسسه آل‌ ­البیت علیهم‌­السلام لاحیاءالتراث، 1395، 8 ج.

سیره معصومین
«الصحیح من سیره الامام علی (ع)»، تالیف سیدجعفر مرتضی عاملی، قم: مرکز نشر و ترجمه علام سیدجعفر عاملی، 1395، 53 ج.

ج ـ علوم کاربردی

پزشکی
دو کتاب به طور مشترک انتخاب شدند:
کتاب «طب تنفس»، تالیف پرویز واحدی، مشهد: نگاران سبز، 1395، 2 ج.
«ضربه‌­های جمجمه و مغز»، تالیف یعقوب ترسلی، تهران: ختن، 1395، 532 ص.: مصور، (رنگی)، جدول (رنگی)، نمودار (رنگی)، 22×29 س م.

مهندسی کشاورزی
«ارزیابی غیرمخرب درختان سرپا»، تالیف سعید کاظمی‌نجفی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، مرکز نشر آثار علمی، 1395، 452 ص.: مصور، جدول، نمودار.

د ـ هنر

کلیات هنر
«دایره‌­المعارف هنر: نقاشی/ پیکره‌سازی/ طراحی گرافیک/ عکاسی/ رسانه‌های­‌نو/ تصویرگری/ چاپگری/ طنزنگاری»، تألیف رویین پاکباز، تهران: فرهنگ معاصر، 1394، 3ج، مصور.

هنرهای تجسمی
«شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی؛ کتیبه‌های صحن عتیق»، تألیف مهدی صحراگرد، مشهد: آستان قدس رضوی، موسسه آفرینش‌­های هنری، 1395، 292 ص.: مصور، (بخشی رنگی)؛ 34×24 س م.

هـ ـ ادبیات

نثر معاصر
دو کتاب به طور مشترک انتخاب شدند:
«این خیابان سرعت‌گیر ندارد»، تالیف مریم جهانی، تهران: نشر مرکز، 1395، 151 ص.
«بی­‌کتابی»، تالیف محمدرضا شرفی­‌خبوشان، تهران: موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب، 1394، 261 ص.

هـ ـ تاریخ و جغرافیا
«اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران (پژوهش)»، تالیف محمدباقر وثوقی و منصور صفت­‌گل، تهران: سازمان بنادر و دریانوردی، 1395، 3 ج.: مصور (بخشی رنگی)، جدول، نقشه (بخش رنگی)، عکس (رنگی)؛ 33×33 س م.

آثار شایسته تقدیر سی و پنجمین دوره کتاب سال

الف) کلیات

نسخ خطی
1. «دستنامه نسخه­‌شناسی نسخه‌­های به خط عربی»، تألیف فرانسوا دروش، ترجمه سیدمحمدحسین مرعشی، تهران: سمت، 1395، دوازده، 504ص.: مصور (بخشی رنگی).

ب) فلسفه و روانشناسی

فلسفه غرب
در این گروه دو کتاب در بخش ترجمه به طور مشترک انتخاب شدند:
2. «بی‌­دولتی، دولت، آرمان­شهر»، تالیف رابرت نوزیک، ترجمه محسن رنجبر، تهران: نشر مرکز، 1395، 440ص.

3. «نوشتار و تفاوت»، تالیف ژاک دریدا، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی، 1395، 636 ص.

فلسفه اسلامی
4. «نظام معرفت‌­شناسی اشراقی سهروردی»، تالیف مهدی عباس‌زاده، تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1395، 652 ص.

منطق
5. «شرح منطق اشارات (نهج اول تا دهم)»، تالیف مهدی عظیمی، قم: نشر حکمت اسلامی، 1395، 3ج.

6. «منطق تطبیقی»، تالیف اسدالله فلاحی، تهران: سمت، 1395، ده، 364 ص.

ج) دین

علوم قرآنی
7. «غرر قرآن از نظریه تا تفسیر»، تالیف علی راد، قم: دارالحدیث، 1395، 283 ص.

در این گروه دو کتاب در بخش ترجمه به طور مشترک انتخاب شدند:
8. «تفسیر امامیه در پژوهش­‌های غربی»، تالیف گروه نویسندگان، ترجمه محمدعلی طباطبایی، قم: دارالحدیث، 1395، 416 ص.

9. «قرآن‌­شناسی امامیه در پژوهش­‌های غربی»، تالیف گروه نویسندگان، ترجمه محمدعلی طباطبایی، قم: دارالحدیث، 1395، 311 ص.

کلام
10. «بنیاد اندیشه سیاسی در اسلام (از تکوین تا تدوین)»، تالیف سیدعلی میرموسوی، قم: دانشگاه مفید، 1395، 419 ص.
11. «جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد»، تالیف جمعی از نویسندگان، قم: دارالحدیث، 1395، 657 ص.

اخلاق
12. «قانون اخلاق بر پایه نقد عقل به عقل»، تألیف علی عابدی‌شاهرودی، قم: کتاب طه، 1395، 592 ص.

سیره معصومین
13. «الشهیدالاول: محمدبن مکی­‌العاملی، حیاته و آثار (م 786)»، تألیف رضا مختاری، قم: موسسه کتاب­شناسی شیعه، 1395، 840 ص.: مصور، نمونه.

در این گروه سه کتاب دیگر در بخش تألیف به طور مشترک انتخاب شدند:
14. «تطورشناسی سیره‌­نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان علیهم­‌السلام»، تألیف حسین حسینیان‌­مقدم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1395، هشت، 328 ص.: مصور، جدول، نمودار.

15. «تصحیح و منبع‌­شناسی کتاب الملهوف سیدابن­طاووس: با استفاده از 57 نسخه خطی»، تألیف مصطفی صادقی­‌کاشانی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1395، 324 ص. : نمونه، جدول، تصویر رنگی.

16. «طبقات اعلام ­الشیعه: نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر»، تألیف آغابزرگ طهرانی، تصحیح محمد طباطبائی‌­بهبهانی (منصور)، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مشهد: بنیاد پژوهش‌­های اسلامی آستان قدس رضوی، 1395، 6ج.

ادیان دیگر
17. «تاریخ اندیشه­‌های دینی»، تألیف میرچا الیاده، ترجمه بهزاد سالکی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، 1395، 3ج.

د) علوم اجتماعی

اقتصاد
18. «سیر اندیشه اقتصادی متفکران مسلمان»، تألیف محمدرضا یوسفی، تهران: سمت، 1395، 533 ص.

هـ) زبان

زبان فارسی
19. «فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی»، تألیف علاءالدین طباطبایی، تهران: فرهنگ معاصر، 1395، 640 ص.

و) علوم خالص

زمین‌­شناسی
20. «شکستگی در سنگ»، تالیف حسین معماریان، بهزاد تخم­چی، تهران: دانشگاه تهران، 1395، 820 ص.


و) علوم کاربردی

علوم پزشکی
21. «کتاب جامع سلامت خانواده»، تألیف اسکات لیتین، ترجمه سیدعلیرضا طلایی­زواره و مرجان قائمی، تهران: تیمورزاده، 1395، 2 ج، مصور (رنگی)، جدول (رنگی)، نمودار (رنگی).

دامپزشکی
22. «ایمنی­‌شناسی دامپزشکی»، تألیف مایکل ج. دی و رونالد شولتز، ترجمه غلامرضا نیکبخت‌­بروجنی و محمدحسن متدین، محمدمهدی رنجبر، محمد خسروی، عاطفه اسماعیل­‌نژاد، تهران: دانشگاه تهران، 1395، 507 ص، مصور، جدول، نمودار.

مواد و معدن
23. «ترکیب اطلاعات، رویکردی نوین جهت تصمیم­‌گیری در زمین‌شناسی، مهندسی معدن، و نفت»، تألیف بهزاد تخم‌چی و محمد لطفی، حمید صیفی، مریم سادات­حسینی، تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)، 1395، 808 ص.

24. «متالوژی جوشکاری و جوش‌­پذیری»، تألیف جان­سی لیپولد، ترجمه مرتضی شمعانیان، حسین مستعان، اصفهان: دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز نشر، 1395، 460 ص، مصور، جدول، نمودار.

مهندسی برق
25. «کنترل مدرن، تئوری و کاربرد»، تألیف محمدعلی معصوم‌­نیا، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، 1395، 490ص.

26. «مشارکت منابع تجدیدپذیر در بازار برق»، تألیف جوان ام. مرالس، آنتونیو جی. کونخو، هنریک ماسن، پیر پینسون، مارکو زوگنو، ترجمه مهدی احسان و همکاران، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، 1395، 638 ص.

مهندسی مکانیک
27. «روش‌­ها و مکانیک شکل­‌دهی فلزات»، تألیف احمد عاصم‌­پور، سینا نظری­‌اونلقی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، 1395، 592 ص.

مهندسی کشاورزی
28. «تکثیر و پرورش میگوهای دریایی»، تألیف کامران رضایی­‌توابع، غلامرضا رفیعی، تهران: دانشگاه تهران، 1395، 290 ص، مصور، جدول، نمودار، بخش رنگی.

ز) هنر

هنرهای نمایشی
29. «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان (1357 - 1335)»، تألیف روح­الله جعفری، تهران: افراز، 1395، 2ج.

موسیقی
30. «شناخت هنر موسیقی: سماع ردیف»، شامل 18 دفتر، تألیف مجید کیانی، تهران: مؤلف، 1395، 765 ص.

نمایشنامه
31. «ائوریپیدس: پنج نمایشنامه»، تألیف ایوریپیدس، ترجمه عبدالله کوثری، تهران: نی، 1395، 555 ص.

ح) ادبیات

تاریخ و نقد ادبی
32. «بلاغت (از آتن تا مدینه)»، تألیف داوود عمارتی مقدم، تهران: هرمس، 1395، 340 ص.

33. «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی»، تألیف حسین صافی پیرلوجه، تهران: نی، 1395، 334 ص.

34. «پرسش­‌های بوطیقای داستایفسکی»، تألیف میخاییل باختین، ترجمه سعید صلح‌­جو، تهران: نیلوفر، 1395، 608 ص.

متون قدیم
35. «سفینه کهن رباعیات»، تصحیح ارحام مرادی، محمدافشین وفایی، تهران: نشر سخن، 1395، 386 ص.

نثرمعاصر
36. «اسم شوهر من تهران است»، تألیف زهره شعبانی، تهران: مرکز، 1395، 96 ص.

ط) تاریخ و جغرافیا

تاریخ
37. «سیستم­‌های استقراری و فرهنگ­‌های باستانی دشت رامهرمز جنوب غربی ایران (نتایج کاوش در تل­گسر و بررسی منطقه‌­ای رامهرمز)»، تألیف عباس علیزاده، لقمان احمدزاده، مهدی امیدفر، ترجمه ماندانا کرمی، رامین یشمی، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، 1395، 622 ص.

مستندنگاری
38. «آنک!... پاریس»، تألیف میرجلال­الدین کزازی، تهران: صدای معاصر، 1395، 256 ص.

39. «سفر دیدار»، تألیف محمدرضا توکلی‌­صابری، تهران: اختران، 1395، 223 ص.

ی) کودک و نوجوان

داستان تالیف
در این گروه دو کتاب به طور مشترک انتخاب شدند:
40. «مثل هیچکس»، تألیف سپیده خلیلی، تهران: قدیانی، 1395، 128ص.

41. «خرسی که چپق می‌­کشید»، تألیف سیدجواد راهنما، تهران: هوپا، 1395، 282ص.

داستان ترجمه
42. «عروس دریایی»، ترجمه کیوان عبیدی­‌آشتیانی، تهران: نشر افق، 1395، 264ص.

علوم و فنون
43. «مجموعه 5 جلدی دانستنی­‌های جانوران ایران و جهان»، تألیف محمد کرام‌الدینی، تهران: نشر طلایی، 1395، 6 ج

58242

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان