ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟


ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

پدر و مادر خوب بودن کار ساده‌ای نیست ولی می‌توان با شناخت ویژگی های والدین خوب مانند داشتن رابطه خوب با همسر، توانایی پرورش ویژگی‌های مثبت اجتماعی در کودک، دادن مسئولیت به فرزندان، خشمگین نشدن، دادن حس امنیت به کودک و... والدین خوبی برای فرزندان خود بود.

این که بتوانید پدر و مادر خوبی باشید اصلا کار ساده‌ای نیست. از خودتان بپرسید هدفتان از تعامل با فرزندانتان چیست؟ آیا می‌خواهید نشان دهید که رییس کیست؟ آیا می‌خواهید در فرزندتان ایجاد ترس کنید؟ یا این که می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید تا به یک انسان نجیب و دارای اعتماد به نفس تبدیل شود؟

بیشتر بدانید: برای بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان چه کنیم؟

یک پدر و مادر خوب تلاش می‌کنند تا ویژگی‌هایی مانند درک، صداقت، خوداتکایی، خودداری، مهربانی، همکاری، شادی و ... را در خود پروش دهند و همچنین از ایجاد مشکلاتی مانند اضطراب کودکان، افسردگی، عدم تغذیه صحیح، رفتارهای ضد اجتماعی، الکل و مواد مخدر در فرزندان جلوگیری می‌کنند.

بازخورد روابط والدین با فرزندان در رفتار فرزندان نمود پیدا می‌کند و یکی از نمودهای آن مشکلات رفتاری کودکان است. اگر روابط پدر و مادر با فرزندان خوب نباشد، بچه‌ها شنوای حرف پدر و مادر خود نخواهند بود.

بیشتر بدانید: اصول ده‌گانه تربیت کودکان

ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

بیشتر بدانید: پدر بودن؛ ویژگی‌‌های یک پدر خوب چیست؟

اما ویژگی‌ های والدین خوب چیست و چگونه می‌ توانیم پدر و مادر خوبی باشیم؟

بر روی نکات مثبت فرزندانتان بیشتر از نکات منفی آنها تمرکز کنید.

محققان می‌گویند که والدین باید از عمد بر روی نکات مثبت فرزندانشان بیش از نکات منفی تمرکز کنند. هرچه توبیخ و بددهنی بیشتر باشد، رفتار بد کودکان بیشتر تکرار می‌شود. هرچه میزان توبیخ بیشتر باشد، این باور به کودکان بیشتر منتقل می‌شود که من بچه بدیم و کارای بدم باعث میشه دعوام کنن. این باور باعث می‌شود تا آنها رفتار قبلی خودرا ادامه دهند چرا که این باور به بخشی از هویت آنها تبدیل می‌شود و انگیزه ای برای رفع و بهبود آن نخواهند داشت.

بیشتر بدانید: نقش تشویق، در تربیت کودک

ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

از ویژگی های والدین خوب نشان دادن عشق به فرزندان است

توقع نداشته باشید فرزند شما بدون هیچ نشانه ای از شما خود به خود بفهمد که شما عاشقش هستید. احساساتتان را به طور مداوم با بغل کردن، نوازش کردن، و گفتن این که چقدر فرزندتان را دوست دارید نشان دهید و کارهایی که باعث شادیش می‌شود را انجام دهید. به عنوان مثال زمانی که فرزندتان کارنامه نمرات بالا و یا کارهای هنری‌اش را از مدرسه می‌آورد، احساس غرورتان را از این که چنین فرزندی دارید نشان دهید. فضای مثبتی در خانه و یا در هرجای دیگر با کودکانتان ایجاد کنید و رفتار خوب را در این فضا پرورش دهید.

بیشتر بدانید: چگونه عزت نفس کودکان را افزایش دهیم؟

بر سر فرزندانتان فریاد نزنید

شاید شما قبلا هم به خودتان گفته‌اید که نباید بر سر فرزندانتان داد بزنید. اما زمانی که آنها دارند از دیوار راست بالا می‌روند سخت است که کنترل خشم داشته باشید. هرچه بیشتر شما بر سر فرزندانتان فریاد بکشید، رفتار آنها به همان نسبت بدتر خواهد شد. به جای آنکه بخواهید رفتار کودکانتان را کنترل کنید، احساسات و نگاه آنها را درک کنید. سپس با روش منطقی به سراغ حل آنها بروید.

بیشتر بدانید: روش صحیح تنبیه کودکان

اگر در کنترل خشم خود دچار مشکل هستید، از این روش‌ها استفاده کنید:

با خودتان عهد ببندید که هیچ وقت بر سر فرزندانتان فریاد نمی‌زنید مگر آنکه امنیت جان آنها در خطر باشد تصمیم بگیرید که اگر عصبانی شدید چه خواهید کرد در زمانی که عصبانی می‌شوید از فضا دور شوید در زمان عصبانیت پنج بار نفس عمیق بکشید از تهدید کردن پرهیز کنید نقش خودتان را در حل موضوع بررسی کنید به نیازهایی که در فرزندتان به آن پاسخی داده نشده فکر کنید و شاید به همین روش بتوانید ریشه مشکل را پیدا کنید

ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

درس‌های زندگی را به آنان یاد بدهید

فرزندان شما باید بدانند چگونه صحیح تصمیم بگیرند. پشت کودکانتان بایستید و در تصمیم‌گیری به آنها کمک کنید اما کاری کنید که آنها خودشان به این تصمیم صحیح برسند. از ورود فرزندانتان به وب‌سایت های نامناسب جلوگیری کنید. ترویج رفتارهای خوب و به طور کلی یاد دادن درس‌های زندگی به فرزندان باعث می‌شود تا آنان در زندگی اجتماعیشان موفق باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه رفتار جنسی کودک خود را کنترل کنیم؟

به فرزندانتان در کارهای خانه مسئولیت بدهید

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که کارهای خانه به آنان محول می‌شود شادتر هستند. وظایف خانه به کودکان درس‌های مهمی درباره وظایف، همکاری، ارتباط و سخت کوشی در زندگی می‌دهد. والدین موفق کسانی هستند که وظایف خانه را به یک عادت و یک فرهنگ در خانه‌شان مبدل می‌کنند. این کار باعث می‌شود کودکان آماده موفقیت در آینده شوند.

بیشتر بدانید: آموزش مسئولیت پذیری به کودکان با انجام کارهای خانه

ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟


کارهایی که بچه‌هایتان باید خودشان انجام دهند را شما انجام ندهید

پدر و مادر ها دوست دارند که فرزندشان مستقل و مسئولیت پذیر باشد اما در عین حال احساس می‌کنند که باید بر روی آنان نظارت کاملی وجود داشته باشد و خیلی از مواقع کارهایی که وظیفه خود فرزندانشان است را برای آنان انجام می‌دهند. این موضوع افزایش و شیوع والدین هلیکوپتری را در بر خواهد داشت. منظور از والدین هلیکوپتری کسانی هستند که بیش از حد درگیر زندگی فرزندشان هستند و مانند هلیکوپتر فرزندشان را در هر لحظه زیر نظر دارند. والدین هلیکوپتری باعث ضربه خوردن کودکان در بلند مدت می‌شوند.

راه‌هایی که به کمک آن می‌توان از هلیکوپتری شدن جلوگیری کرد به شرح زیر است:

کارهایی که وظیفه فرزندانتان است را برایشان انجام ندهید اجازه دهید فرزندانتان تصمیماتشان را به اقتضای سن، خودشان بگیرند به فرزندانتان اجازه دهید تا تبعات تصمیم خود را بچشند تا حد ممکن از بیان این جمله که برای تو زوده که ... پرهیز کنید اجازه ندهید کودکانتان به محور جهان شما تبدیل شوند اجازه دهید فرزندانتان گاهی شکست بخورند! از آنها بپرسید: فکر می‌کنی چجوری میتونی فلان مشکلو حل کنی؟

رابطه خوبی با همسرتان داشته باشید

در خانواده‌هایی که درگیری و نزاع کمتر است، کودکان در بلند مدت موفقیت بیشتری را تجربه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد والدینی که ازدواج سالم‌تری را تجربه می‌کنند فرزندان متعادل‌تری را تربیت می‌کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای خدمت به فرزندانتان ایجاد ارتباط خوب با همسر خودتان است.

بیشتر بدانید: قوانین واقعی برای داشتن روابط موفق

ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟


به فرزندانتان در پرورش مهارت‌های اجتماعی کمک کنید

تحقیقی بر روی ۷۵۰ کودک در بازه ۱۳ تا ۱۹ سال انجام شد. در این تحقیق محققان به این نتیجه رسیدند که ارتباط بسیار زیادی بین تقویت مهارت‌های اجتماعی در کودکان و اعتماد به نفس و موفقیت آنان در بزرگسالی وجود دارد. این یافته‌ها اهمیت بالای آموزش روابط اجتماعی به کودکان را نشان می‌دهد. بنابراین باید با آموزش مهارت های اجتماعی و ترویج رفتارهای صحیح اجتماعی در کودکان به موفقیت آنان در آینده کمک کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه به فرزند خود در موفقیت تحصیلی کمک کنیم؟

به فرزندانتان احساس امنیت هدیه کنید

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در سالهای اولیه زندگیشان احساس امنیت دارند در مدرسه عملکرد بهتری نشان می‌دهند. همچنین این کودکان در بزرگسالی نیز ارتباطات عاطفی بهتری برقرار می‌کنند. شاید نکته گفته شده به نظر واضح و روشن بیاید اما نکته مهم اینجاست که تجارب اولیه است که در زندگی آینده بچه‌ها تأثیر شگرفی دارد.

برای ایجاد حس امنیت در فرزندانتان کارهای زیر را می‌توانید انجام دهید.

به فرزندتان ابراز محبت کنید به آنان احترام بگذارید با آنان با احترام رفتار کنید احساسات آنان را درک کنید زمانی که در کنار آنان هستید تمام توجهتان را معطوف آنان کنید به آنها یادآوری کنید که بی قید و شرط عاشقشان هستید به قول‌هایتان پایبند باشید قابل اتکا و قابل اعتماد باشید

ویژگی های والدین خوب؛ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟


بدون شک ویژگی‌ها و راه‌های بسیار بیشتری وجود دارد تا افراد بتوانند به کمک آن پدر و مادر خوبی باشند. نظر شما چیست؟ چه راه‌‌های دیگری وجود دارد؟ دیدگاه‌های خود را با مخاطبان ستاره در میان بگذارید!


برگرفته از:
daniel-wong و livestrong.com

گروه روانشناسی ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی