20 روش ماهرانه برای برخورد با افراد سخت گیر و دشوار


20 روش ماهرانه برای برخورد با افراد سخت گیر و دشوار

باور داشته باشید یا نه شما هم می‌توانید در رویارویی با افراد سخت گیر و دشوار آرامش خود را حفظ کنید، چالش موجود را بی‌اثر کنید و متانت و وقار خودتان را حفظ کنید. پس با ما همراه باشید تا 20 روش ماهرانه برای برخورد با افراد سخت گیر و دشوار را به شما یاد بدهیم. همه ما در چنین شرایطی با شهامت تلاش می‌کنیم تا برای یک فرد کاملا سرسخت...

باور داشته باشید یا نه شما هم می‌توانید در رویارویی با افراد سخت گیر و دشوار آرامش خود را حفظ کنید، چالش موجود را بی‌اثر کنید و متانت و وقار خودتان را حفظ کنید. پس با ما همراه باشید تا ۲۰ روش ماهرانه برای برخورد با افراد سخت گیر و دشوار را به شما یاد بدهیم.

20 روش ماهرانه برای برخورد با افراد سخت گیر و دشوار

همه ما در چنین شرایطی با شهامت تلاش می‌کنیم تا برای یک فرد کاملا سرسخت استدلال هایی عقلانی بیاوریم و او را قانع کنیم. چنین شرایطی معمولا آزار دهنده، دیوانه‌کننده و برخی اوقات هم ترسناک است. حقیقت این است که شما نمی‌توانید یک فرد غیرمنطقی را با استدلال و منطق قانع کنید. با این وجود، روش هایی اثبات شده وجود دارد که با استفاده از آنها بهتر می‌توانید این موقعیت‌های تند و زننده را مدیریت کنید.

من در نتیجه سال‌های طولانی کار در بیمارستان روشی را یاد گرفته ام که از نظر تکنیکی ” تشنج زدایی کلامی” نامیده می‌شود. هرسال ما برای رفع تشنج در موقعیت‌های دشوار و سختی آموزش می‌دیدیم که در آنها یک بیماریا یکی از اعضای خانواده او یا حتی یکی دیگر از همکاران ما به شدت عصبانی و ظاهرا غیرقابل کنترل می‌شد.

مطلب مرتبط: ۲۰ شیوه موثر برای مقابله با انرژی منفی که حتما باید بدانید

آنچه که در ادامه می‌خوانید روش هایی است که تیم‌های حرفه‌ای مداخله در بحران بکار می‌برند و شما هم می‌توانید آنها را فرا بگیرید. شما می‌توانید از این روش‌ها در برخورد با رییس، مشتری، اعضای خانواده یا حتی یک غریبه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که: هرچه رابطه نزدیک تری با فرد مورد نظر داشته باشید، اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که بهترین تاثیر را خواهد داشت و موجب آرام شدن اوضاع خواهد شد را در اختیار خواهید داشت.

شاید این راه‌حل‌ها در ابتدا غیرطبیعی به نظر برسند. وقتی با فردی برخورد می‌کنید که رفتاری غیرمنطقی و غیرقابل قبول نشان می‌دهد، مرکز پاسخ گویی ترس در مغز شما(the fight-flight-freeze part) فعال می‌شود. این بخش مغز نمی‌تواند بین یک مشتری که بر سر شما فریاد می‌زند یا یک سگ وحشی که می‌خواهد به شما حمله کند تفاوتی را تشخیص دهد. استفاده از ذهن هوشیار و خودآگاه شما برای از بین بردن تشنج در چنین موقعیت هایی به شما بستگی دارد. برخی از این روش‌ها کلی هستند و همه جا عمومیت دارند و ایجاد یک تصویر ذهنی جدید را پیشنهاد می‌کنند. برخی دیگر از آنها بگونه‌ای خاص تر به شما توصیه می‌کنند که چه کاری را در لحظه انجام دهید.

مطلب مرتبط: ۱۵ روش دفع انرژی منفی از اطراف تان

۱. گوش دهید

گوش دادن نخستین گام برای روبه‌رو شدن با افراد غیرمنطقی است. هرفردی دوست دارد که احساس شنیده شدن را تجربه کند. تا زمانی که فرد مقابل شما احساس تایید شدن را تجربه نکند هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. به هنگام گوش دادن کاملا بر آنچه که دیگری می‌گوید متمرکز شوید نه آنچه که خودتان در گام بعدی می‌خواهید بگویید.

برخورد با افراد سخت گیر : آرام بمانید

وقتی موقعیتی سرشار از بار احساسی است، بهره بردن از گرمای آن لحظه کار آسانی است. نفس کشیدن خود را رصد کنید. نفس هایی آرام و عمیق بکشید.

۳. قضاوت نکنید

شما از تجربه درونی فرد مقابل چیزی نمی‌دانید. این احتمال وجود دارد که وقتی فردی به شکل غیرمنطقی رفتار می‌کند احتمالا گونه‌ای احساس ترس یا آسیب‌پذیری را تجربه می‌کند.

۴. به فرد مورد نظر احترام بگذارید

مهم نیست که فرد مقابل با شما چگونه رفتار می‌کند. رفتار تحقیرآمیز شما هیچ تاثیری در برطرف کردن وضعیت موجود نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: ۴ نوع آدم منفی که باید از آنها دوری کنید

۵. نیاز پنهان فرد مقابل را پیدا کنید

این فردمی خواهد چه چیزی را واقعا به‌دست آورد؟ او از چه چیزی دوری می‌کند؟

۶. در اطراف خود فردی را پیدا کنید که می‌تواند به شما کمک کند

اگر در محل کارتان هستید و با یک مشتری مزاحم روبه‌رو شده اید، به سرعت از یکی از همکاران خود در آن نزدیکی کمک بخواهید.

برخورد با افراد سخت گیر ۷: تقاضای موافقت و پذیرش نکنید

مثلا اینکه وقتی از فردی که آشفته و پریشان است بخواهید که ساکت شده و آرام باشد درواقع او را خشمگین تر می‌کنید. در عوض، از او بپرسید که چه چیزی او را آشفته و خشمگین کرده است و به او اجازه دهید که خودش را خالی کند.

۸. گفتن جمله هایی مثل ” می‌فهمم” معمولا همه چیز را بدتر می‌کند

بجای این جمله بگویید: ” بیشتر توضیح بده تا بتوانم بهتر مسئله را درک کنم”

۹. لبخند نزنید. لبخند شما در این شرایط نشانه تمسخر است

اگرچه گاهی اوقات خنده و شوخی می‌تواند از شدت اوضاع کم کند اما غالبا این روش خطرناک است و ممکن است نتیجه‌ای معکوس داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۷ نکته‌ برای خلاص شدن از شر انرژی های منفی

۱۰. رفتار تدافعی نشان ندهید

این کار سختی است. بطور طبیعی شما از شنیدن کلمات زشتی که دیگری می‌گوید یا چیزهایی که می‌دانید درست نیست لذت نمی‌برید. در این شرایط تمایل دارید که از خودتان دفاع کنید. اما فرد مقابل آنچنان داغ کرده است که این روش جوابگو نخواهد بود. به یاد داشته باشید که این مسئله ربطی به شما ندارد. آن را مسئله‌ای شخصی ندانید. (هرچند که حرف زدن راحت تر از عمل کردن است.)

۱۱. جواب خشم را با خشم ندهید

بالا بردن صدا، نشان دادن با دست یا بی‌حرمتی‌های کلامی به فرد مقابل تنها اوضاع را وخیم تر می‌کند. از صدایی آرام، یواش و یکنواخت استفاده کنید. سر دیگری داد نزنید. صبر کنید تا فرد مقابل شما نفسی بکشد سپس شما صحبت کنید.

۱۲. بحث کردنرا فراموش کنید

سعی کنید اصلا با فرد مقابل خود بحث نکنید. سعی در متقاعد کردن او نداشته باشید چرا که این کار هم انرژی شما را می گیرد و هم بی فایده است.

برخورد با افراد سخت گیر ۱۳: از فرد مقابل بیشتر فاصله بگیرید

شاید بطور غریزی بخواهید که دستهای خود را دور بازوهای او حلقه کنید یا به هر روش مشابهی در چنین شرایطی فرد مقابل را آرام کنید. اما درصورتیکه او کاملا آشفته و خشمگین باشد، از تماس بدنی خودداری کنید زیرا ممکن است تعبیر نادرستی به همراه داشته باشد.

۱۴. به چند جمله جادویی متوسل شوید

گفتن جمله هایی مثل ” متاسفم” یا ” من این موضوع را حل می‌کنم” می‌تواند تاثیر زیادی در از بین بردن تشنج در موقعیت‌های سخت داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۹ نشانه که یک انرژی آشام انرژی تان را می‌مکد

۱۵. حد و مرزها را مشخص کنید

اگرچه برخی از روش‌های بالا فرد مقابل را تشویق به گوش دادن و حرف زدن می‌کند اما شما هم حق دارید که قاطع و جسور باشید و بگویید: ” لطفا با من به این روش حرف نزن”.

۱۶. به الهامات درونی خود اعتماد کنید

اگر این ندای درونی را می‌شنوید که به شما می‌گوید: ” داری سقوط می‌کنی”، آماده باشید تا کاری را انجام دهید که به شما کمک می‌کند و شما را در امان نگه می‌دارد. به دنبال راهی برای خروج از این وضعیت باشید.

۱۷. یک پاسخ راه‌حل همه مسائل نیست

شما باید انعطاف پذیر باشید. اگرچه این روش‌ها در تضعیف شرایط سخت و دشوار موثر هستند اما هر فردی منحصر بفرد است و ممکن است پاسخ متفاوتی نشان دهد.

مطلب مرتبط: آدم های سمی: ۱۲روش برخورد با آدم های سمی

برخورد با افراد سخت گیر ۱۸: مذاکره کنید

پس از اتمام این موقعیت دشوار، با فرد دیگری در مورد آنچه که اتفاق افتاده است گفت‌وگو کنید.

۱۹. استرس را رها کنید

باید واکنش‌های طبیعی خود را برای مدتی متوقف کنید. اکنون زمان تخلیه بخشی از آدرنالین‌های سرکوب شده است. می‌توانید دویدن را امتحان کنید یا سگ خود را به پیاده روی ببرید. اجازه ندهید که احساسات در بدنتان حبس شوند.

۲۰. برای عبور از یک موقعیت آزار دهنده به خودتان امتیاز بدهید

وقتی دیگری رفتار بدی را نشان می‌دهد، رفتار نکردن مثل یک آدم احمق و نادان انرژی فراوانی از شما می‌گیرد. از این مرحله غافل نشوید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه یحیی

منبع: psychologytoday

۲۰ روش ماهرانه برای برخورد با افراد سخت گیر و دشوار

مطالب مرتبط
انواع سبک یادگیری :‌شما چه نوع یادگیرنده ای هستید؟
عشق بازی: چرا آدم ها نیمه شب عشق بازی می‌کنند
روانشناسی : ۹ برترین مکانیسم دفاعی
تکامل زیستی انسان :۵ ایده بزرگ در مورد این که ما که هستیم؟
۱۵ راه که از فکر کردن به یک شخص یا موضوعی دست برداریم
۲۱ ویژگی که یک زن خوب برای شوهرتان باشید
۱۸ راه عالی برای آرامش ذهن و ساده تر کردن زندگی
۲۰ بازی روانشناسی جذاب و عجیب که حتما باید انجام دهید
۱۰ عجیب ترین اختلالات روانی که نمی‌دانستید
۷ روش که بهترین روان درمانگر را پیدا کنید
۵۰ روش منحصربه فرد افزایش عزت نفس که معجزه می‌کند
۱۴ فایده گوش دادن به قرآن برای درمان مشکلات ذهنی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن