کیوتِن روی کرم به چه معناست


کیوتِن روی کرم به چه معناست

Q10 (کیوتِن) روی کرم به چه معناست کو آنزیم کیوتِن چیست که به تازگی روی جلد بسیاری از کرمها مشاهده می شود؟ ابتدا کیوتن را معرفی کرده ببینیم کلا این ماده چیست سپس بیان می کنیم که به چه دلیل باید از این ماده استفاده کرد و مقدار مجازی که باید از آن استفاده شود به چه میزان است ؟ سپس در سطور بعدی منابعی که این ماده را بطور...

Q10 (کیوتِن) روی کرم به چه معناست

کو آنزیم کیوتِن چیست که به تازگی روی جلد بسیاری از کرمها مشاهده می شود؟

ابتدا کیوتن را معرفی کرده ببینیم کلا این ماده چیست سپس بیان می کنیم که به چه دلیل باید از این ماده استفاده کرد و مقدار مجازی که باید از آن استفاده شود به چه میزان است ؟

سپس در سطور بعدی منابعی که این ماده را بطور طبیعی دارند کدامند و در نهایت عارضه های ان را بیان می کنیم.

کیوتن چیست؟

امروزه اسم کوآنزیم Q10 یا همان کیوتن را خیلی می‌شنویم. در اینجا شما را با این آنتی‌اکسیدان و نقش آن در بدن آشنا می‌کنیم.

کوآنزیم Q10 (CoQ10) ماده‌ای مغذی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. این کوآنزیم در بسیاری از غذاهای مصرفی ما نیز وجود دارد.

کوآنزیم Q10 به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده که از سلول‌ها در مقابل آسیب محافظت کرده و نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد.

چرا باید کوآنزیم Q10 مصرف کرد؟

اگرچه کوآنزیم Q10 نقشی کلیدی در بدن دارد، اما اغلب افراد سالم کوآنزیم Q10 کافی را به طور طبیعی در بدن خود دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افزودن کوآنزیم بیشتر –به شکل مکمل CoQ10- می‌تواند مفید باشد.

بالا رفتن سن و برخی بیماری‌ها نیز با کاهش سطح CoQ10 مرتبط هستند. اما در این موارد، مشخص نیست که افزودن سطح CoQ10 موثر باشد.

کوآنزیم Q10 برای درمان بیماری‌های مختلفی بکار رفته است. شواهد نشان می‌دهد که مکمل‌های CoQ10 می‌توانند موجب کاهش خفیف فشار خون شوند.

کوآنزیم Q10 برای درمان نارسایی قلبی و بیماری‌های دیگر، و در صورت ترکیب با داروهای معمول احتمالاً کمک به بهبود برخی علایم و کاهش خطرات قلبی آتی کاربرد دارد، اما شواهد قاطع نیست.

اگرچه هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما شواهد اولیه حاکی از آن است که CoQ10 می‌تواند به پیشگیری یا درمان عوارض جانبی مصرف داروهای کلسترول نوع استاتین، مانند دردهای عضلانی و مشکلات کبدی کمک کنند.

مطالعات اولیه نشان داده که کوآنزیم Q10 می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند سازد اما این روند را متوقف نمی‌کند. برای اثبات این اثر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کوآنزیم Q10 به عنوان درمان پیشگیرانه سردردهای میگرنی نیز مورد بررسی قرار گرفته است اما تاثیر آن نیازمند صرف چندین ماه وقت است.

همچنین این کوآنزیم برای درمان کمبود تعداد اسپرم، سرطان، ایدز، فساد عضلانی، بیماری پارکینسون، بیماری لثه، و بسیاری از بیماری‌های دیگر مورد آزمایش قرار گرفته است.

به هرحال، هنوز مزایای قطعی این ماده اثبات نشده است. اگرچه کوآنزیم Q10 گاهی به عنوان مکمل انرژی‌زا به فروش می‌رسد، اما شواهدی از افزایش انرژی در تمام افراد وجود ندارد.

چه مقدار کوآنزیم Q10 ضروری است؟

هیچ دوز مصرفی ایده‌آلی برای CoQ10 تعیین نشده است. در مطالعات مختلف از دوز 50 میلیگرم تا 1200 میلیگرم در روز برای بزرگسالان، که گاهی به چند دوز کوچکتر در طول روز تقسیم شده، استفاده شده است.

به دستورات روی جعبه مکمل یا توصیه پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که انواع مکمل‌های مختلف ممکن است دارای ترکیبات و مقادیر متفاوتی باشند.

آیا می‌توان CoQ10 را به طور طبیعی از غذاها دریافت کرد؟

منابع غذایی خوب CoQ10 عبارتند از:
• ماهی سردآبی مانند تن، سالمون، ماکرل و ساردین.
• روغن‌های نباتی
• گوشت‌ها

خطرات مصرف CoQ10 چیست؟

• عوارض جانبی. ظاهراً عوارض جانبی ناشی از CoQ10 نادر و خفیف هستند. این عوارض شامل اسهال، تهوع و سوزش معده هستند.

• خطرات. افراد مبتلا به اختلالات مزمنی مانند نارسایی قلبی، مشکلات کلیه یا کبد، یا دیابت باید با احتیاط از این مکمل استفاده کنند.

CoQ10 می‌تواند سطح قند خون و فشار خون را کاهش دهد. دوزهای بیشتر از 300 میلیگرم می‌تواند بر سطح آنزیم کبدی تاثیر بگذارد.

• تداخلات. افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون و تیروئید مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف مکمل CoQ10 با پزشک خود مشورت کنند.

با توجه به کمبود شواهد در مورد ایمنی این مکمل، استفاده از آن برای کودکان یا برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی