اشتغال زایی برای زنان مددجوی کمیته امداد/ لزوم برنامه ریزی هدفمند برای خانواده های تک والد


اشتغال زایی برای زنان مددجوی کمیته امداد/ لزوم برنامه ریزی هدفمند برای خانواده های تک والد

به گزارش خبرنگار آرمان زنان؛ صدیقه 8 سال است که شوهرش را در سانحه تصادف از دست داده است و با سه فرزند کوچکش زندگی می کند، روزهای ابتدایی این حادثه غم بار زندگی برای آنها سخت بود تا اینکه با یکی از دوستانش که در کمیته امداد است آشنا می شود و او را به کمیته امداد معرفی می کند. حالا مسئولان کمیته امداد برای او یک چرخ خیاطی خریده اند و او...

به گزارش خبرنگار آرمان زنان؛ صدیقه ۸ سال است که شوهرش را در سانحه تصادف از دست داده است و با سه فرزند کوچکش زندگی می کند، روزهای ابتدایی این حادثه غم بار زندگی برای آنها سخت بود تا اینکه با یکی از دوستانش که در کمیته امداد است آشنا می شود و او را به کمیته امداد معرفی می کند.

حالا مسئولان کمیته امداد برای او یک چرخ خیاطی خریده اند و او در خانه خیاطی می کند و از این کار راضی است؛ هم درآمدی برای خودش دارد و هم می تواند تا حدودی نیازهای بچه ها را فراهم کند.

استان اصفهان با ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار از استان هایی است که برای زن های سرپرست خانوار چه در بهزیستی و چه در کمیته امداد برنامه های متونعی تدارک دیده شده است و زمینه های اشتغال آنها را نیز تا حدودی فراهم کرده اند.

در خبری از خبرگزاری مهر آمده است که حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفته مددجویان مناطق محروم و مرزی و زنان سرپرست خانوار در اولویت برنامه جدید اشتغال‌زایی کمیته امداد است.

در این بین متاسفانه به دلیل اینکه برخی از مسئولان در سال های گذشته نام برخوردار را بر روی اصفهان گذاشتند این استان از این موضوعات برخوردار نخواهد بود.

عبدالملکی گفته برنامه جدید راهبردی و عملیاتی اشتغال‌زایی مددجویان بر سه محور توانمندسازی، الگوی متناسب با زیست‌بوم کمیته امداد و پشتیبانی تنظیم ‌شده است.

توانمندسازی شامل آموزش، نهادینه کردن فرهنگ کار و پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی است که در برنامه جدید به افزایش انگیزه مددجو برای اشتغال توجه ویژه شده است.

وی همچنین از ۵۰ طرح اشتغال تجمیعی خبر داده و تصریح کرده که اگر طرحی پس از بررسی مثبت ارزیابی شد، مجوز اجرای آن داده می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه در صورت نبود پشتیبانی، ۹۰ درصد از مشاغل به‌ویژه مشاغل خرد به شکست منجر خواهد شد یادآور شده که پشتیبانی فقط آموزش نیست بلکه مسائل فنی، مالی، بازاریابی و عوامل ریسک را هم شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اهداف برنامه جدید اشتغال‌زایی مددجویان بر اساس اساسنامه کمیته امداد، برنامه پنج‌ساله ششم و سند اشتغال تدوین‌شده است گفت: بر این اساس باید ۱۷۰ هزار فرصت شغلی هرسال ایجاد شود که از این رقم ۵۶ هزار فرصت مربوط به مددجویان روستایی است.

عبدالملکی، اشتغال‌زایی برای مددجویان مناطق محروم و مرزی و زنان سرپرست خانوار را اولویت نخست این برنامه اعلام کرد و افزود: مشاغل دانش‌بنیان و خانگی و پایداری سازی مشاغل ایجادشده نیز از رویکردهای اصلی برنامه جدید اشتغال‌زایی است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اضافه کرد: در این برنامه برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی مددجویان متناسب به وضعیت جغرافیایی و اقتصادی استان، شهرستان و روستا توجه جدی می‌شود.

وی کمیته امداد را یکی از بازیگران اصلی اشتغال‌زایی در کشور دانست و گفت: این نهاد از ابتدای تأسیس تاکنون یک‌میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است و طبق برنامه ششم باید تا پایان سال ۱۴۰۰ زمینه اشتغال ۸۵۰ هزار مددجوی دیگر را نیز فراهم کند.

مسئولان کشور در ابتدا باید برای تعدیل آسیب های اجتماعی و تصادفات برون شهری و دورن شهری کوشش کنند تا دیگر زن سرپرست خانوار نداشته باشیم چرا که اگر همچنان مسائل کشور در سراشیبی بی برنامگی باشد دچار آسیب ها خواهیم بود.

اعتیاد که منشا همه آسیب های اجتماعی است یکی از موضوعاتی است که باعث می شود زنان سرپرست خانوار شوند و آن هم به این دلیل است که همسرانشان یا فوت می کنند و یا در زندان می مانند و زن می شود سرپرست خانوار با چند بچه قد و نیم قد که هم باید برای آنا پدر باشد و هم مادر.

نمونه های زیادی از این زنان در اصفهان نیز وجود دارند که گاهی صورتشان را از سیلی سرخ نگه داشته اند هر چند بسیاری از خیریه ها وجود دارند که به اینگونه خانواده ها کمک می کنند اما نبود پدر در خانه خود داستان دیگری است که باعث بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود.

پدر که در خانه نباشد فرزندان می توانند با هر کسی که دلشان خواست دوست شوند و هیچ کسی بر کار آنها نظارت ندارد هر چند مادر می تواند تا حدودی رفتار آنها را کنترل کند اما پدر پایه و ستون خانه است و بچه ها از او حساب می برند و اگر نباشد اتفاقاتی که نباید در خانه رخ می دهد.

اگر مسئولان برای تربیت فرزندانی که در خانه های تک والد زندگی می کنند برنامه ریزی خاصی داشته باشند و آنها را در اردوهای تربیتی و علمی و فرهنگی با هدف های زندگی و سبک زندگی آشنا کنند شاید اندکی از آنها دچار آسیب های اجتماعی شوند چراکه کمیته امداد، بهزیستی و خیریه ها آن ها را از لحاظ مالی تامین می کنند ولی از لحاظ روحی و روانی آنها با کمبودهایی مواجه هستند که هیچ منبع مالی نمی تواند جایگزین این کمبود شود و چه بسا که به خاطر همین کمبودها قدم در بیراهه ها می گذارند.

پس مسئولان حکومتی باید برای تقویت رفتارهای اصلح در کودکان، نوجوانان و جوانان تک والده راه های بهتر و برنامه های هدفمندی را طرح ریزی کنند تا آنها در جامعه دچار آسیب نشوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر