در تزریق آمپول دگزامتازون زیاده روی نکنید


داروی دگزامتازون جزو پراستفاده ترین داروهای تزریقی برای درمان بیماری سرماخوردگی به شمار می رود. بهتر است با عوارض منفی این دارو بر بدنتان آشنا شوید در این بخش به تاثیرات مثبت و منفی تزریق دگزامتازون بر سیستم ایمنی بدن اشاره خواهیم کرد. کورتون ها جزو پر استفاده ترین داروها جهت کمتر شدن التهاب و […]

در تزریق آمپول دگزامتازون زیاده روی نکنید

داروی دگزامتازون جزو پراستفاده ترین داروهای تزریقی برای درمان بیماری سرماخوردگی به شمار می رود. بهتر است با عوارض منفی این دارو بر بدنتان آشنا شوید در این بخش به تاثیرات مثبت و منفی تزریق دگزامتازون بر سیستم ایمنی بدن اشاره خواهیم کرد.

کورتون ها جزو پر استفاده ترین داروها جهت کمتر شدن التهاب و برای برخی بیماری‌ ها استفاده می‌شوند. ولی باید بدانید که استفاده صحیح و درست آن بسیار مهم است. «دگزامتازون» که از این قبیل داروها به شمار می رود و تزریق آن در بسیار شایع است برخی مواقع عارضه های جبران ناپذیری را برای مصرف کنندگان برجای میگذارد.

همه داروها به تنهایی حاوی یکسری تاثیرات خوب مثبت و یکسری تاثیرات بد می باشند ولی اگر داروها در موارد ویژه و مختص به خود استفاده شوند عارضه هایی به نسبت کمتر پدید می آورند. از جمله اشتباهات افراد در زمان سرماخوردگی استفاده از «دگزامتازون» است. تزریق دگزا میتواند در روزهای اول بیماری برخی از نشانه های سرماخوردگی را کمتر کند و یک حالت سرخوشی در مبتلایان پدید آورد و بیمار از وضعیت بی حالی و کسلی بیرون آید اما در کنار این وضعیت ها دو تا سه مشکل مهم فرد را مبتلا می کند.

در تزریق آمپول دگزامتازون زیاده روی نکنید

تزریق دگزامتازون و شدت یافتن سرماخوردگی

سرما خوردگی همانگونه که می دانیم جزو بیماری عفونی است. در امراض عفونی باید به تقویت سیستم بدن بپردازیم تا این عامل عفونی از بدن بیرون آید ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که در صورتی که فردی در زمان بروز عارضه عفونی که با تب و گلو درد چرکی همراه است این دارو را تزریق کند، نه تنها باعث ضعف سیستم ایمنی بدن خود شده است بلکه بدن خود را مبدل به یک محیط مناسب برای زندگی باکتری ها کرده است .

یک پیشنهاد مهم که بیماران سرماخورده بایدبه آن توجه کنند، به خصوص بیمارانی که سرما خوردگی شان بخاطر عوامل باکتریایی در کنار یک ویروس عفونی باشد این است که هنگامی که با این سرماخوردگی شدید مواجه شدند نباید از دگزامتازون استفاده نکنند.

تزریق دگزامتازون به خصوص در فصل سرما در کشورمان بسیار رایج است هرچند بهتر است بدانید تاثیراتی که بیان شده تنها در دگزا وجود ندارد ، بلکه داروهایی که از دسته کورتون ها هستند و تاثیرات منفی شان از اثرات مثبت شان بیشتر است مثل: بتامتازون، تریامسینولون، پردنیزولون و…

در تزریق آمپول دگزامتازون زیاده روی نکنید

آمپول دگزامتازون رتبه نخست در نسخه های پزشکان از لحاظ تعداد تجویز داروی تزریقی برای بیماران را در کشور داراست.

دگزامتازون شامل کورتیکواستروتیدهای صناعی است که تاثیرات بارز ضد التهابی و ضد حساسیت دارد و موجب کمتر شدن درد حاصل از فرایندهای التهابی، به خصوص در بخش مفاصل می شود.

دگزامتازون همچنین موجب تضعیف سیستم ایمنی نیز می شود که این تاثیرات می تواند روی سیستم های مختلف بدن تاثیرات منفی بگذارد؛ ترمیم دیر هنگام زخم ها ،بیماری دیابت، اختلال در مایعات و الکترولیت های بدن که باعث احتباس نمک و آب در بدن میگردد، اثر بر توزیع چربی ها در بدن و به دنبال آن افزایش چربی ها در مناطق خاص بدن مانند پشت گردن،بالارفتن فشار خون،قند خون و زیادشدن موهای زائد در قسمت های مختلف بدن مانند صورت به خصوص در خانم ها از جمله عوارض نامطلوب بخاطر مصرف نادرست و زیاد این آمپول است.

در تزریق آمپول دگزامتازون زیاده روی نکنید
باید دقت کرد که جهت رفع نشانه های حساسیت های معمولی و حاد بهتر است از کورتیکو استروئیدهای سیستمیک (دگزامتازون) به جای درمان اولیه استفاده کرد و می توان این نشانه ها را با داروهای ساده تر مانند آنتی هیستامین ها درمان کرد.

در سرماخوردگی ها علاوه بر امکان درمان سریع علائم بالینی، کورتیکو استروئیدها قادر هستند با تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن زمینه را برای افزایش مشکلات عفونی فراهم کرده و طول درمان را افزایش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟