تالاب لپو در مازندران جان دوباره گرفت


تالاب لپو در مازندران جان دوباره گرفت

بنابر امار هواشناسی مازندران میزان بارندگی در استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود 53 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت 30 ساله هم 38 درصد کاهش یافت. در نیمه نخست سال جاری در مازندران 146 میلی متر بارندگی ثبت شد، در حالی که میزان بارندگی نیمه نخست سال 95 در مازندران 302 میلی متر بود. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای...

اجرای مرحله اول طرح لایروبی تالاب لپو در دهستان زاغمرز در شهرستان بهشهر که تابستان امسال به دلیل کاهش بارندگی خشک شد، جان دوباره به این تالاب داد.

بنابر امار هواشناسی مازندران میزان بارندگی در استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود 53 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت 30 ساله هم 38 درصد کاهش یافت.

در نیمه نخست سال جاری در مازندران 146 میلی متر بارندگی ثبت شد، در حالی که میزان بارندگی نیمه نخست سال 95 در مازندران 302 میلی متر بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که برای اجرای فاز اول طرح لایروبی تالاب لپو که روز شنبه به بهره برداری رسید 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

محمد ابراهیم یخکشی حجم مخزن لپو را با اجرای طرح لایروبی حدود 30 هکتار و ظرفیت آبگیری آن را افزون بر 9 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

هم اکنون مخزن آبی لپو قادر به تامین آب حدود 3 هزار هکتار از اراضی 11 روستای منطقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران مزیت زیست محیطی این طرح را تامین ذخیره غذایی مناسب برای پرندگان مهاجر و جلوگیری از پیشروی شوری آب خزر به منابع زیرزمینی دانست.

تالاب لپو متشکل از سه تالاب کنار هم شامل لپو، شیرخان لپو و پلنگان در یک کیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین المللی میانکاله است که مردم محلی به همه آنها لپو می گویند.

لپو در زبان محلی مازندرانی از دو کلمه ' لپ ' به معنای پهن و ' او ' به معنای آب تشکیل شده است. نام لپو به خاطر راکد و آرام بودن آب این تالاب ها بر آنها گذاشته شد و به همین دلیل هم برخی از مردم محلی از این تالاب ها با عنوان مرداب هم یاد می کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
تالاب لپو ، مازندران ، بارندگی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس