استفاده از بدن به عنوان منبع تامین توان گجت‌ها


محققان دانشگاه بوفالو با همکاری محققان آکادمی علوم چین ژنراتوری ساختند که قادر است با استفاده از پدیده شارژ مالشی، توان الکتریکی موردنیاز گجت‌ها را تامین کند.

ایران اکونومیست - استفاده از بدن به عنوان منبع تامین توان گجت‌ها

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، شارژ مالشی زمانی ایجاد می شود که مواد خاصی پس از تماس با مواد دیگر دارای بار الکتریکی می‌شوند. بخش عمده الکتریسیته ساکن که در طول روز با آن برخورد داریم، حاصل شارژ مالشی است.
محققان تاکنون نانوژنراتورهای متعددی را معرفی کرده‌اند که قابلیت ایجاد شارژ مالشی را دارند. اما ساخت اغلب آن‌ها بسیار دشوار بوده و مستلزم فرآیند لیتوگرافی پیچیده است یا مقرون به صرفه نیست.
اکنون محققان ژنراتوری را ساختند که به سادگی و با هزینه پایین می‌توان آن را تولید کرد. این ژنراتور که tab نام دارد، از دو لایه نازک طلا ساخته شده که در بین آن‌ها لایه‌ای از یک پلیمر مبتنی بر سیلیکون موسوم به پلی دی متیل سیلوکسان قرا دارد.
هنگامی که برای مثال در اثر خم کردن انگشت به tab نیرو وارد می‌شود یک لایه طلایی کشیده شده و پس از رها شدن، دچار چین خوردگی می‌شود. تکرار این چرخه موجب انتقال الکترون‌ها بین لایه‌های طلا و ایجاد جریان الکتریکی می‌شود. هرچه میزان اصطکاک بیشتر باشد، توان بیشتری نیز تولید می‌شود. در این تحقیقات یک تکه کوچک tab به طول 5.1 و عرض 1 سانتیمتر مورد آزمایش قرار گرفت و حداکثر ولتاژ 124 ولت، حداکثر جریان 10 میکروآمپر و حداکثر توان 0.22 میلی‌وات در هر سانتیمتر مربع از آن به دست آمد. این ژنراتور توانست 48 لامپ LED قرمز را به صورت همزمان روشن کند.
اکنون محققان در تلاشند تا علاوه بر بهبود این فناوری یک باتری قابل حمل نیز طراحی کنند که بتواند انرژی تولید شده توسط ژنراتور را ذخیره کند. محققان امیدوارند این سیستم بتواند به عنوان منبعی برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل مورد استفاده قرار گیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Energy منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا