سلام. شاید فکر کنید الان بهاره و زمان بافتن لباس تمام شده چون هوا داره کم کم گرم میشه و باید به فکر لباس های نخی و خنک بود اما برای علاقمندان به بافتنی زمستون و بهار فرقی نداره، اونا دوست دارن هر روز چیز تازه ای در مورد بافتن یاد بگیرن.

شاید اصلا بشه گفت فصل های غیر از زمستون برای یادگیریه و فصل زمستون برای بکار گیری آموخته ها. قبلا در مورد طریقه محاسبه دانه ها برای شما گفته ایم. در اینجا دو نمونه لباس را با اندازه ها به سانتیمتر برای شما آورده ایم تا تناسب اندازه ها در قسمتهای مختلف بافت را به شما عزیزان نشان دهیم.

شلوار:

مثلا میخواهیم یک شلوار بچه گانه ببافیم. به تناسب اندازه ها دقت کنید.

۱) با توحه به سایز کاموا و میل تعدادی دانه سر بگیرید که ۱۵ سانت شود (درصورت نیاز به آموزش طریقه محاسبه دانه ها مراجعه کنید).

۲) ۲ سانت کشباف برای پایین شلوار ببافید. دقت داشته باشید که هر پای شلوار جداگانه بافته می شود. یعنی شما باید دوبار از پایین شلوار تا زیر فاق را که ۱۸ سانت است جداگانه ببافید.

۳) بعد از کشباف مچ پا، مدل بافت را انتخاب کرده و شروع به بافت می کنید.

اگر پس از یک رج بافت مدل، اندازه پای شلوار در قسمت بالای کشباف کمتر از ۱۸ سانت است تعدادی دانه به دو طرف بافت اضافه می کنید تا اندازه ۱۸ سانت بدست آید.

۴) بافت را ۱۶ سانت ادامه می دهید تا به فاق شلوار برسید. (هر پا جداگانه)

۵) در اینجا، از هر سمت بافت ۲ دانه اضافه کنید و در رج بعد هم ۲ دانه در هر سمت، تا جمعا ۸ دانه اضافه شود. ( این اضافه کردن را در یک مرتبه هم می توانید انجام دهید یعنی در هر سمت ۴ دانه یکباره اضافه کنید که برای بچه هایی که پوشک می شوند مناسبتر است ولی برای بچه های بزرگتر بهتر است به تدریج دانه اضافه کنید)این اضافه کردن دانه ها برای فاق شلوار است.

توجه: از اینجا می توانید همه دانه هارا در یگ میل کرده و ببافید که باعث می شود بالای شلوار فقط یک درز داشته باشد و یا هر پا را مثل قبل جداگانه ادامه دهید و در آخر درزها را بدوزید.

۶) عرض هر پا باید ۲۵ سانت شود. از فاق ۱۶ سانت بافت را ادامه دهید تا به کشباف بالای شلوار برسید.

۷) در اینجا می توانید دانه های هر دو پا را در یک میل قرار داده و کشباف را یکسره ببافید یا می توانید هریک را جداگانه بافته و به هم وصل کنید. ارتفاع کشباف ۲ سانت است.

۸) بهتر است برای بالای شلوار از کشباف دولا استفاده کنید چون می خواهید از داخل آن کش رد کنید.

۹) درزها را بدوزید و از داخل کشباف ،کش را عبور دهید .

اندازه گیری در لباس بافتنی کودک

در شکل زیر اندازه های یک بلوز و یک شلوار پیش سینه دار را آورده ایم. با توجه به اینکه قبلا بافت لباس از بالا را توضیح داده ایم، این اندازه ها می تواند به شما کمک کند تا بافت دقیقتری داشته باشید.

اندازه گیری در لباس بافتنی کودک