سلام به همه همراهان همیشگی هنربازار و هنر زیبای قلاب بافی. بعد از آموزش دو نمونه موتیف مربعی، امروز تصمیم دارم یک موتیف یا ماندلای دایره ای رو بهتون آموزش بدم که فوق العاده ساده و زیباست. شاید در نظر اول به نظر برسه که باید بافت این موتیف کار خیلی سختی باشد ولی حقیقت اینه که اگر آموزشی که در ادامه می دهم را ببینید متوجه می شوید که چقدر بافت این موتیف ساده است زیرا تمام نکات آن را در دو آموزش بافت دایره ای و موتیف مربعی شماره ۲ توضیح داده ام.

این موتیف بسیار زیبا مصارف بسیار زیادی داره. مثل تمام موتیف ها میتونه در بافت کیف و روتختی استفاده بشود و علاوه بر آن می تواند یک زیرلیوانی بسیار زیبا هم باشد. پس بهتره برویم سراغ آموزش امروز :

آموزش های ابتدایی مورد نیاز :

آموزش گردبافی و افزایش دانه ها آموزش تغییر رنگ نخ و اتصال نخ جدید بافت پایه بلند بافت پایه ساده یا متوسط بافت پایه کوتاه بافت نامرئی حلقه جادویی نیمه عقبی حلقه زنجیره (BL)

وسایل مورد نیاز :

۸ رنگ کاموا (البته از تعداد رنگ کمتر هم می توانید استفاده کنید یعنی بعضی رنگ ها را تکراری استفاده کنید) قلاب معمولی متناسب با ضخامت کاموا قلاب بلند قیچی و سوزن

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

شروع به بافت :

۱) همانطور که در آموزش گردبافی توضیح دادیم ابتدا یک حلقه جادویی بسازید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۲) سه زنجیره ببافید سپس ۱۱ پایه بلند به دور حلقه جادویی بزنید. به این ترتیب ۱۲ پایه بلند دارید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۳) حالا نخ حلقه را بکشید تا حلقه جمع شود سپس با یک بافت نامرئی انتهای بافت دایره ای را به سومین زنجیره مرحله قبل وصل کنید. اولین دایره شما تکمیل شد.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۴) رنگ نخ را تغییر دهید و نخ رنگ جدید را به نیمه عقبی یکی از دانه ها وصل کنید. (این موضوع را مفصلا در آموزش موتیف مربع شماره ۲ توضیح دادیم). ۳ زنجیره ببافید و سپس دورتادور دایره را در هر دانه ۲ پایه بلند ببافید. (برای توضیحات بیشتر به آموزش گردبافی مراجعه کنید)

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۵) با یک بافت نامرئی، دایره را ببندید سپس با استفاده از سوزن، اضافی نخ را داخل بافت پنهان کنید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۶) خب از توضیحات اضافی پرهیز میکنم چون آموزش بافت دورهای بعدی را در آموزش گردبافی توضیح داده ام که می توانید مراجعه کنید.

در دور سوم تعداد دانه های شما باید ۳۶ عدد بشود. در دور چهارم باید به ۴۸ دانه برسد. دور پنجم تعداد دانه ها ۶۰ عدد می شود.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۷) در دور ششم تعداد دانه ها به ۷۲ دانه می رسد و در دور هفتم به ۸۴ دانه خواهد رسید. (اگر می خواهید موتیف شما بزرگتر باشد می توانید این دورها را ادامه دهید ولی ۷ دور یک سایز نرمال خواهد داشت).

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۸) در دور هشتم می خواهیم با بافت بادبزنی موتیفمان را کمی زیباتر کنیم. این بافت با کاموای رنگ روشن زیباتر جلوه می کند.

ابتدا نخ رنگ سفید را با بافت نامرئی به دایره تان متصل کنید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۹) دو دانه را نبافته رد کنید و در دانه سوم ، ۶ پایه بلند ببافید.

دوباره ۲ دانه را نبافته رد کنید و در دانه ششم یک پایه کوتاه بزنید.

بافت شما مانند تصویر زیر می شود.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۰) مرحله ۹ را انقدر تکرار کنید تا دورتادور دایره بافته شود.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۱) برای اتمام این دور باید یک بافت نامرئی به اولین پایه بلندی که بافته بودید بزنید. سپس نخ را گره زده با سوزن در بافت پنهان کنید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۲) حالا میل بلند را بردارید و در نیمه عقبی سومین پایه بلند از یکی از بادبزن ها داخل کنید. مانند تصویر زیر. و نخ رنگ جدید را با یک بافت نامرئی به آن نقطه متصل کنید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۳) در این رج خوب دقت کنید می خواهیم کار را از حالت دالبر مجددا به حالت دایره برگردانیم. نکته دیگر هم این که همه بافت ها در این دور باید به نیمه عقبی دانه ها بافته شوند.

حالا در دانه بعدی یک پایه کوتاه ببافید. (در پایه بلند چهارم بافت بادبزنی)

در هرکدام از دو دانه بعدی یک پایه ساده بزنید. (در پایه بلند پنجم و ششم بافت بادبزنی)

در دانه بعدی یک پایه بلند بزنید. (در پایه کوتاه بین دو بافت بادبزنی).

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۴) خب حالا وقت شعبده بازیه ?

نخ را ۱۰ بار دور قلابتان بپیچید. به این ترتیب مانند تصویر زیر ۱۱ حلقه روی قلاب تشکیل می شود.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۵) حالا نوک قلابتان را در نیمه جلویی دانه اولین دایره موتیفتان داخل کنید. دقت کنید دانه دایره اول دقیقا روبروی بافت بادبزنیتان باشد.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۶) خب حالا نخ را با قلابتان بگیرید و از داخل دو حلقه از حلقه های روی قلابتان بیرون بکشید. به این ترتیب ۱۱ حلقه روی قلاب به ۱۰ حلقه کاهش می یابد.

دوباره نخ را بگیرید و از دو حلقه دیگر روی قلابتان بیرون بکشید. تعداد حلقه ها ۹ عدد می شود.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

همین کار را انقدر تکرار کنید تا به بافت بادبزنیتان برسید و فقط یک حلقه روی قلاب باقی بماند.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۷) حالا ۲ پایه ساده سپس ۲ پایه کوتاه و مجددا ۲ پایه ساده در پایه بلندهای بافت بادبزنی بعدی ببافید و سپس یک پایه بلند در پایه کوتاه بین دو بافت بادبزنی ببافید. حالا شعبده بازی مرحله ۱۶ را دوباره تکرار کنید.

این کار را باید تا انتهای این دور تکرار کنید.

توجه توجه : اگر دقت کرده باشید حتما متوجه شده اید که ما ۱۴ بافت بادبزنی داریم که درنتیجه ۱۴ بافت میله ای هم خواهیم داشت ولی ولی در دایره اول موتیف، ما فقط ۱۲ دانه داریم. پس چه کنیم؟

راه حل این است که باید در دوتا از دانه های دایره، دوبار بافت میله ای را انجام دهیم. فقط کافی است مانند تصویر زیر دوتا بافت میله ای که در دوطرف یک بافت بادبزنی قرار دارند را در یک دانه بزنید. (به نوک فلش دقت کنید).

اینکه در کدام دانه ها این کار را می کنید فرقی ندارد فقط بهتر است بعد از اینکه دو بافت میله ای را در یک دانه زدید، ۵ بافت میله ای در دانه های بعدی بزنید و سپس دو بافت میله ای بعدی را در یک دانه بزنید. این کار ظاهر بهتری به موتیف شما می دهد.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

پس به همین ترتیب ادامه دهید تا دورتادور موتیف بافته شود، پس از اینکه آخرین بافت میله ای را زدید، نصف بافت بادبزنی اول مانده است. دو پایه متوسط در دو دانه باقیمانده از بادبزن ببافید و سپس با یک بافت نامرئی، انتهای بافت را به ابتدای کار وصل کنید سپس نخ را گره زده و با سوزن درون بافت پنهان کنید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

۱۸) دور آخر بافت : خب برای تکمیل بافتتان کافی است یک دور دیگر ببافید به این ترتیب که در هر دانه دورتادور موتیف، یک پایه بلند بزنید.

آموزش موتیف دایره ای شماره 1

خیلی زیباست مگه نه؟ من که عاشقش شدم بخاطر همین آموزششو گذاشتم تا شما هم ازش لذت ببرید.

“به پایان آمد این دفتر…”