سلام عزیزان دل هنربازار. عزیزان دل مدیرجون ? یکم برای خودم نوشابه باز کنم ?

خب چطورید؟ آماده اید برای آخرین مرحله دوخت مانتویمان؟

شاید از خیلی از خیاط ها شنیده باشید که دوخت لباس یه طرف، نصب آستین یک طرف! خب واقعا هم راست میگن ولییییییییی

آهان یه ولی مهم داره، اونم اینه که اگر شما حلقه و تاج آستینتان را مطابق آموزش هایی که دادم باهم هماهنگ کرده باشید، دیگر نصب آستین کار مشکلی نخواهد بود.

پس درواقع هرچقدر در رسم الگو و برش آستین بیشتر دقت کرده باشید، در این مرحله هم راحتترید و هم سرعت کارتان بالا میرود.

اگر یادتان باشه، در مرحله برش، باهم آستین را مطابق تصویر زیر برش زدیم و همه نکاتش را هم گفتیم.

آموزش برش و دوخت 6 (دوخت و نصب آستین)

۱) قبل از برداشتن الگو از روی پارچه، نقاط موازنه (نقاط ۷ و ۲۷) و تاج آستین (نقطه ۱۱) را روی پارچه چرت بزنید. همینطور خط آرنج را هم در دو طرف درز آستین علامت بگذارید.

۲) حالا آستین را از وسط تا زده و دوتا درز را روی هم قرار دهید و سوزن بزنید. در این حالت اگر آستین به درستی رسم شده باشد علامت های خط آرنج روی هم قرار خواهد گرفت.

۳) با توجه به اینکه در هنگام برش چه مقدار زاپاس برای درز زیر آستین درنظر گرفته بودید، به همان اندازه را علامت بگذارید و با چرخ بدوزید (تصویر سمت چپ).

۴) سپس درز آستین را از وسط باز کنید و اتو و پرس کنید. یکبار از پشت آستین یکبار از روی آستین تا درز آستینتان مانند تصویر سمت راست کاملا صاف و تخت شود.

برای اتوی آستین می توانید از میزاتوی ژانت که مخصوص اتوکاری آستین است هم استفاده کنید.

آموزش برش و دوخت 6 (دوخت و نصب آستین)

۵) حالا باید با دوخت درشت چرخ، بین دو نقطه موازنه را دو ردیف بدوزید. یکی از دوخت ها باید کمتر از یک سانت با لبه پارچه فاصله داشته باشد و دیگری بیشتر از یک سانت فاصله داشته باشد.

به این ترتیب محل دوخت شما به هنگام نصب آستین مابین این دو دوخت قرار میگیرد.

ترجیحا برای این دوخت ها هم از رنگ نخ متضاد با پارچه تان استفاده کنید که بعدا راحتتر شکافته شود. تاکید هم میکنم از درشتترین سایزی که چرختان میدوزد استفاده کنید.

۶) پس از دوخت دو ردیف، هر دو نخ را باهم گرفته و اندکی پارچه را خرد دهید.

همانطور که در تصویر سمت راست می بینید، پارچه کمی چیندار می شود ولی در قسمت دوخت ها هیچ چینی ایجاد نخواهد شد.

آموزش برش و دوخت 6 (دوخت و نصب آستین)

۷) خرد پارچه را با دست در سرتاسر تاج پخش کنید تا یکدست شود. البته این نکته را درنظر داشته باشید که تجمع چین ها در تاج آستین بیشتر و در جلو و مخصوصا پشت آستین باید کمتر باشد.

وقتی آستین را مانند تصویر زیر در دست میگیرید باید فضای آستین به خوبی ایجاد شده باشد و هیچ چینی هم زیر دوخت ها نداشته باشد.

آموزش برش و دوخت 6 (دوخت و نصب آستین)

۸) حالا آستین را داخل حلقه آستین قرار داده (دقت کنید که آستین را در حلقه مخصوص خودش قرار داده باشید به طوری که جلوی آستین به سمت جلوی مانتو باشد)

سپس نقاط تاج، درز زیر آستین و نقاط موازنه حلقه و تاج آستین را روی هم منطبق کنید و سوزن بزنید.

۹) سپس با کم یا زیاد کردن خرد آستین، فاصله بین سوزن ها را به یک اندازه رسانده (یعنی حلقه و آستین هم اندازه شوند) و سپس دور تادور آستین را مانند تصویر سمت راست سوزن بزنید.

آموزش برش و دوخت 6 (دوخت و نصب آستین)

۱۰) پس از اینکه آستین به خوبی به حلقه آستین فیکس شد، از درز زیر آستین شروع به چرخ کرده و دور تادور را به فاصله یک سانت زاپاس میدوزیم. میتوانید یک بار با دست کوک بزنید و پرو کنید اگر همه چیز خوب بود سپس با چرخ بدوزید.

دقت کنید دوخت باید از داخل آستین صورت گیرد.

آموزش برش و دوخت 6 (دوخت و نصب آستین)

وقتی دوختتان به پایان رسید، قبل از شکافتن دوخت های خرد، لباس را پرو کنید. چنانچه کارور یا سرشانه یا هر قسمت دیگر نیاز به تصحیح داشت ابتدا با کوک زدن با دست، روی بدن ایراد لباس را بگیرید سپس از تن خارج کرده و با چرخ اصلاح کنید.

در مواردی که کارور لباستان زیاد باشد ممکن است نیاز باشد تا مجدد آستین را جدا کرده و با کم کردن کارور دوباره مراحل نصب آستین را انجام دهید.

این هم از آستین نهایی مانتوی خاله خانم ما ?

آموزش برش و دوخت 6 (دوخت و نصب آستین)

خسته نباشید. مانتوی ما تموم شد. کافی است لبه آستین و لبه پایین مانتو را هم نیش دوخت (یعنی دوختی به فاصله ۲ میلی متر از لبه) انجام دهید و از مانتوی زیبایتان لذت ببرید.

من قصد دارم برای اینکه مانتو از سادگی دربیاید و مد روزتر هم بشود روی آن را با نوار یا اپلیکه تزئین کنم. شما هم میتوانید هر ابتکاری برای زیباتر شدن مانتویتان داشته باشید انجام دهید.

“صلواتی برای آرامش و شادی دل مولایمان حضرت مهدی عج هدیه بفرمایید”

دوستتون دارم ?