سلام به دوستای گلم. هنرمندای عزیز عاشق هنر خیاطی!

همانطور که در آموزش قبلی گفتیم، امروز قصد داریم سجاف هایی که در مرحله برش آماده کرده ایم رو لایی بچسبانیم و بعد از گفتن نکات مربوط به لایی کاری و اتوکشی آن، دوخت اصولی سجاف به لباس را هم توضیح بدهیم.

بی مقدمه می روم سراغ آموزش:

اگر خاطرتون باشه، در مرحله برش، ما الگوی سجاف را روی لایی چسب کاغذی قرار دادیم و با زاپاس حدود ۲ میلی متر الی ۱ سانت برش زدیم.

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

همانطور که حتما میدانید، انواع لایی ها در بازار وجود دارد که شاید نام بردن اسم همه آنها و معرفیشون نیاز به یک پست جداگانه داشته باشد. از بین همه این لایی ها، لایی چسب کاغذی مخصوص لایی کاری سجاف و یقه لباس است. این لایی بخاطر جنس نیمه خشکی که دارد، ضخامت و استحکام مورد نیاز را به قسمت های گفته شده می دهد.

البته لایی های متنوع دیگری هم برای استفاده در یقه وجود دارد که از لایی چسب کاغذی خشک تر هستند و برای کت های مردانه یا در موارد خاص دیگه در لباس های زنانه استفاده می شود. ولی برای لباس های معمولی که ما می دوزیم، مناسب ترین لایی که در همه خرازی ها هم پیدا می شود لایی چسب کاغذی است که در دو رنگ مشکی و سفید در بازار عرضه می شود.

پس باز تاکید می کنم که هیچوقت برای سجاف و یقه نباید از لایی های نرمی مثل لایی حریر، پرشین، پارچه ای و … استفاده شود!

نکته دیگر اینکه لازم نیست زاپاس لایی شما به اندازه زاپاس پارچه باشد. زاپاس لایی کافی است فقط به اندازه ای باشد که هنگام دوخت قطعات به هم، زیر دوخت قرار بگیرد. البته اگر زاپاس لایی را هم به اندازه زاپاس پارچه تان بگیرید اشکالی ندارد ولی کم گرفتن زاپاس لایی باعث ظرافت بیشتر درزهای دوختتان می شود.

نکته خیلی خیلی مهم: خانم های عزیزم، به هیچ وجه لایی را از روی پارچه تان نبرید. خیلی از خیاط ها پارچه برش خورده را روی لایی انداخته و دورتادور آن را برش می زنند تا سرعت کارشان بالا برود. البته این خیاط ها به دلیل تجربه بالایی که دارند قطعا با این روش دچار مشکل نمی شوند ولی عزیزانی که هنوز تجربه کافی ندارند حتما باید لایی را نیز با استفاده از الگو برش بزنند.

دلیل این امر این است که پارچه ای که برش میخورد، در برش های منحنی یا اریب به راحتی کش می آیند و اگر شما لایی را با استفاده از پارچه تان برش بزنید درواقع این تغییر شکل پارچه تان را به لایی هم منتقل کرده اید و درنتیجه لباستان ممکن است به خوبی روی بدن نخوابد!

خب برویم سراغ ادامه دوخت مانتوی خاله خانم ?

طریقه اتوکاری لایی:

۱) بعد از اینکه لایی را با استفاده از الگویتان برش زدید، قطعات سجاف را به پشت پهن کنید و لایی را روی آن قرار دهید به طوری که سمت چسبنده لایی به سمت پارچه باشد.

وقتی به خوبی پارچه و لایی را روی هم تنظیم کردید، اتو را از بالای سجاف به سمت پایین روی کار گذاشته تا بچسبد.

دقت کنید به هیچ وجه اتو را نباید روی کار بکشید و فقط باید بگذارید و بردارید و بلافاصله بعد از برداشتن، محل اتو را با اتوی سرد یا یک قطعه سنگ مرمر خنک کنید تا لایی بهتر و محکمتر بچسبد. اتوی سرد را در تصویر سمت راست می توانید ببینید.

همچنین در تصویر زیر به خوبی مشخص است که من زاپاس لایی را چند میلی متر کوچکتر از زاپاس پارچه گرفته ام.

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

۲) اگر احیانا طول لاییتان کم بود می توانید از دو قطعه لایی استفاده کنید ولی همانطور که در تصویر سمت چپ مشاهده می کنید باید حدود ۱ سانت دو قطعه لایی روی هم قرار بگیرند.

۳) حالا سجاف های جلو و پشت را از قسمت سرشانه مانند تصویر زیر روی هم قرار دهید و سوزن بزنید.

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

۴) سپس دو قسمت سرشانه را که سوزن زده اید زیر چرخ گذاشته و به فاصله ۱ سانت (مقدار زاپاس درنظر گرفته شده) بدوزید.

۵) پس از دوخت، زاپاس را از وسط باز کرده و اتو کنید و با اتوی سرد پرس کنید. سجاف شما مانند تصویر سمت راست خواهد شد.

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

۶) خب حالا باید سجاف را به مانتویمان (بالاتنه ای که در آموزش قبل آماده کردیم) بدوزیم.

لباس را مانند تصویر زیر مقابلتان پهن کنید و سجاف را روی آن قرار دهید به طوری که روی سجاف و لباس به سمت هم باشد.

ابتدا سرشانه های لباس و سجاف را روی هم تنظیم کرده و سوزن بزنید.

پس از آن وسط سجاف پشت و وسط یقه پشت را که چرت زده اید روی هم تنظیم کرده و سوزن بزنید.

پس از اینکه این سه نقطه اصلی را سوزن زدید، حالا وقت این رسیده که بقیه سجاف را مانند تصویر زیر به لباستان سوزن کاری کنید ?

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

۷) بسیار خب، دیگه کاری نمی ماند غیر از اینکه از یک سمت پایین مانتو شروع به دوخت کنید، به یقه که رسیدید پایه را کاملا به صورت زاویه دار بچرخانید (یعنی دوختتان نباید گرد شود و باید کاملا زاویه برشتان حفظ شود) و دوخت یقه را ادامه دهید، به سرشانه که رسیدید باز هم نیازی به قطع دوخت نیست، گازشو بگیرید و یقه پشت و سمت دیگر یقه جلو را هم بدوزید، دوباره به انتهای یقه که رسیدید سوزن را درون پارچه قرار دهید، پایه را بالا بدهید و لباس را بچرخانید تا در زاویه مناسب قرار گیرد (شکل وسط)، دوباره پایه را پایین بیاورید و به دوختتان تا انتهای پایین مانتو ادامه بدهید.

خب دقت کردید؟ در دوخت سجاف اصلا لازم نیست که دوختتان را در چند مرحله انجام دهید. سرتاسر کار یکباره دوخته می شود.

۸) حالا همانطور که در تصویر سمت راست می بینید، لبه های پایین سجاف را هم باید عمود بر دوخت قبلی و موازی با لبه پایین لباس بدوزید.

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

۹) دوخت سجاف تمام شد. حالا باید سجاف را پشت و رو کنیم. پس لازمه که تمام قسمت های منحنی یقه را چرت های هفتی شکل بزنید. (شکل سمت چپ)

در قسمت های تیز هم باید مانند تصویر سمت راست، اضافی زاپاس را ببرید تا پس از برگرداندن، داخل کار جمع و ضخیم نشود.

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

۱۰) توجه توجه : هنوز یک مرحله اتو تا برگرداندن زاپاس مانده است.

ابتدا همانطور که در نکات اتوکشی آموزش قبل گفتیم باید تمام دوخت سجافتان را اتو و پرس کنید تا چین های ریزی که هنگام دوخت روی کار ایجاد شده باز شود.

بعد از اتوکاری، سجاف را برگردانید و قسمت های تیز را هم به کمک نوک قیچی کاملا بیرون بیاوردی و بعد از آن دوباره با دقت شروع به اتوکشی و پرس لبه سجاف کنید.

نتیجه کار را می توانید در تصویر زیر ببینید. سعی کردم پشت و روی همه قسمت های یقه و پایین لباس را در آن نشان دهم.

آموزش برش و دوخت 5 (دوخت سجاف)

خب تمام شد. لباس ما آماده شده و فقط مانده دوخت و نصب آستین.

امیدوارم تا اینجای آموزش را دنبال کرده باشید و نکاتی که گفتم را حتما جدی بگیرید. تفاوت کار یک خیاط حرفه ای که حتی ساده ترین لباسی که می دوزد هم مورد پسند همه قرار می گیرد و خیاطی که فقط به سرعت کار فکر می کند همین ریزه کاری های دوخت و اتوکاری است.

شادی دل آقا امام زمان (عج) صلواتی هدیه بفرمایید.

شاد و موفق باشید ?