کیفی به شکل لاک پشتسلام ،

اینبار یک کیف تکه دوزی بسیار زیبا براتون انتخاب کردم که کاربردهای مختلفی می تونه داشته باشه. می توانید از آن به عنوان کیف پول یا کیف لوازم آرایش استفاده کنید. می توانید آنرا به عنوان کیف جامدادی برای بچه ها بدوزید. حتی سایز بزرگتر آنرا می توانید برای گذاشتن جورابها یا … استفاده کنید. من که از شکلش خیلی خوشم اومد. امیدوارم شما هم بپسندید.

لوازم مورد نیاز :

پارچه در طرحهای مختلف (ترجیحا نخی) پشم شیشه نمدی به ضخامت چند میلی متر (فشرده) زیپ ۲۰ سانت پارچه آستری کاغذ الگو ، مداد و قیچی نخ همرنگ پارچه ها یا نخ بی رنگ (ماهی گیری) نوار اریب همرنگ زمینه کیف

طریقه دوخت کیف :

۱) ابتدا الگو را در اندازه ای که می خواهید رسم کنید. نمونه الگو را در تصویر زیر برایتان قرار داده ام که با کلیک بر روی آن می توانید آن را در سایز بزرگ سیو کرده یا از روی مانیتور بکشید.

کیفی به شکل لاک پشت

پس از کشیدن الگوی بالا، قطعات را از روی آن کپی کنید و مانند تصویر زیر از هم جدا کنید. می توانید تصویر زیر را پرینت بگیرید.

برای بدنه اصلی کیف باید خط چین های تصویر بالا را تا زیر لاک جداگانه برش بزنید تا لاک و بقیه اجزا روی آن دوخته شود.

کیفی به شکل لاک پشت

آماده سازی بدنه کیف :

۲) از الگوی اصلی کیف(قسمتی که با نقطه چین نشان داده شده)، یکبار از پارچه اصلی و یکبار از آستر به صورت دولا ببرید. ( با یک سانت اضافه برای زاپاس دوخت )

۳) اگر می خواهید کیف محکمتر و با دوام تر باشد، از لایی پشم شیشه بین دو قسمت رویه و آستر استفاده کنید. ( یعنی از الگوی اصلی کیف دوعدد هم روی لایی پشم شیشه نازک برش بزنید)

۴) تکه هایی که باید روی بدنه کیف دوخته شود ( یعنی لاک و خالها) را در جای خود روی دو قطعه بدنه کیف قرار داده و دور آنها را به وسیله چرخ خیاطی زیگزاگ ریز یا دندان موشی بزنید. (باید برای زیگزاگ زدن درجه طول زیگزاگ را تاجای ممکن کم کنید تا زیگزاگ ها از حالت هفتو هشتی درآمده و به هم بچسبند). به این ترتیب تکه دوزی های روی بدنه اصلی تکمیل شده و نوبت دوخت لایی به آن است.

۵) دو تکه پشم شیشه را پشت دو قطعه بدنه کیف که تا این مرحله تکه دوزی کرده اید قرار داده و دور تا دور آن را زیگزاگ بزنید تا به هم محکم شوند.

۶) زیپ را باز کرده و هر طرف آن را به لبه صاف بالای بدنه بدوزید. (هنوز پایین بدنه از هم جداست تا سرو پاها را آماده کنیم و بین دو قطعه بدنه قرار دهیم وسپس دو قطعه بدنه را به هم بدوزیم).

اگر در دوخت زیپ مشکل داشتید می توانید آموزش جامدادی استوانه ای را ببینید تا حدودی می تواند در دوخت زیپ به شما کمک کند.

آماده سازی سر، دم و پاها :

۷) سر و پاها و دم را روی دولای پارچه اصلی قرار داده و با در نظر گرفتن یک سانت اضافه برای دوخت ببرید. همچنین از لایی، برای هرکدام یکبار برش بزنید.

۸) دو تکه ی هر پا را از سمت روی پارچه، روی هم قرار داده و لایی را هم روی آنها قرار دهید و دور آنرا با دوخت ساده چرخ بدوزید (جایی که به بدن وصل می شود باز بگذارید) بعد از دوختن آن را پشت و رو کرده و اتو کنید. (برای دم هم به همین ترتیب عمل کنید)

۹) روی سر، چشمها و دهان را بدوزید. می توانید از دکمه یا از چشمهای عروسکی آماده و یا تکه ای نمد مطابق شکل برای چشمها استفاده کنید و دهان را هم با دوخت بخیه بدوزید. سپس مانند مرحله قبل، دو قطعه را روی هم گذاشته دور آن را بدوزید و سپس پشت و رو کرده و اتو بزنید.

اتصال قسمت ها به بدنه :

۱۰) لبه پاها ، سر و دم را در جای خود روی یک قسمت از بدنه قرار داده و سوزن بزنید. دقت کنید این قسمت ها روی بدن قرار می گیرند (نه پشت آن) و به طوری که لبه باز آنها با لبه بدن مماس باشد.

۱۱) یک تکه نوار اریب یا روبان را دولا کرده و در انتهای بالای لاک سوزن بزنید.

دوخت بدنه و آستر :

۱۲) دو قسمت بدنه را روی هم قرار داده (روی پارچه ها به سمت هم) سپس دورتادور لبه پایینی آن را از ابتدای زیپ تا انتهای زیپ بدوزید. دقت کنید سرو پاها و دم و روبان بین دو لایه قرار گرفته اند و وقتی که بدنه را پشت و رو کنید دیده می شوند. خب پس از پشت و رو کردن کار کیف شما آماده شده و فقط مانده آسترکشی آن.

۱۳) حالا دو قسمت بدنه که از آستری بریده اید را روی هم گذاشته (روی پارچه ها به سمت هم) و دورتادور لبه پایین آن را به هم بدوزید. (فقط لبه صاف آن که جای زیپ است باز باشد). سپس بدون اینکه آن را پشت و رو کنید داخل کیف قرار دهید و لبه بالایی آن را به لبه داخلی زیپ پس دوز کنید و یا لبه بالای آستر را به لبه داخلی کیف کوک بزنید و سپس با چرخ از روی لبه کیف رودوزی کنید.

کیف زیبای شما آماده است . امیدوارم مراحل را متوجه شده باشید. اگر شما هم این کیف را دوختید می توانید عکس مراحل دوخت را برای ما بفرستید تا با نام خودتان به آموزش اضافه کنیم تا همه ان شاالله متوجه شوند.

شاد باشید ?