سلام دوستان. در ادامه آموزش دوختهای پایه در گلدوزی برزیلی، چند نمونه دیگر را برایتان انتخاب کرده ایم. با ما همراه باشید.

۱) ابتدا دو ردیف کوک معمولی( شلال ساده) بدوزید به طوری که دو خط موازی را تشکیل دهند.

توجه کنید که دوختهای ردیف پایین باید در مقابل فواصل خالی دوختهای بالا قرار بگیرد. مثل شکل زیر.

به حروفی که روی شکل برای راهنمایی شما نوشته شده توجه کنید.

سوزن را از زیر پارچه در بالای نقطه A خارج کنید و سپس از زیر دوخت A عبور داده و سوزن را زیر دوخت W ببرید و سپس مانند شکل سوزن را از زیر دوخت X وارد کرده و از زیر دوخت A خارج کنید و به همین ترتیب دوخت را با دو رنگ نخ انجام دهید.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 3

در پایان یک دوخت زیبا مثل شکل زیر خواهید داشت که در حاشیه دوزی بسیار کاربرد دارد.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 3

۲) در دوخت زیر، مراحل اول کار مثل دوخت قبلی است. تفاوت در نوع عبور سوزن از کوکهای آبی است.

اگر دقت کنید می بینید که سوزن ابتدا از زیر دوخت W از پارچه خارج شده و سپس به زیر دوخت A رفته و در موقع برگشت به سمت دوخت پایین، سوزن از زیر نخ سبز عبور داده شده و سپس وارد دوخت پایین یعنی X شده و باز برای رفتن به دوخت بالا یعنی B، سوزن از زیر نخ سبز عبور کرده. حاصل این کار شکل شماره ۴ است.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 3

۳) در دو دوخت زیر ابتدا یک ردیف بخیه دوخته و سپس با سوزن نخ رنگ متفاوت، از وسط اولین بخیه نخ را به روی کار بیاورید و در ادامه بدون اینکه سوزن را در پارچه فرو کنید، مطابق شکل زیر،نخ را از زیر بخیه ها عبور دهید.

تفاوت دوخت بالا با دوخت پایین فقط دراندازه بخیه ها است.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 3

۴) یک خط افقی را روی پارچه در نظر گرفته یا با مداد بکشید. ابتدا سوزن را از زیر وارد پارچه کنید و با کمی فاصله روی خط افقی، سوزن را از بالای خط وارد کرده و از نقطه مقابل از پایین خط خارج کنید به طوری که نخ مثل یک حلقه زیر سوزن قرار گیرد. دوخت را به همین ترتیب ادامه دهید.

با این دوخت گره هایی پشت سرهم تشکیل می شود که کاربردهای زیادی در دوخت برزیلی دارد.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 3

۵) دوخت سرخسی را قبلا توضیح داده ام . اینهم نمونه دیگری از دوخت سرخسی است. که با توجه به شماره ها می توانید حرکت سوزن را دنبال کنید.

سوزن از نقطه ۱ خارج شده، در نقطه ۲ وارد پارچه میشود و از نقطه ۳ خارج میشود. مجدد در نقطه ۲ وارد پارچه شده و از نقطه ۴ خارج میشود و برای بار سوم وارد نقطه ۲ میشود. سپس دوخت به همین ترتیب ادامه می یابد.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 3

خب تا اینجا تعداد زیادی از دوخت ها را باهم یاد گرفتیم که میتونه کاربردهای خیلی زیادی داشته باشه.

یکی از کاربران خوش ذوق هنربازار، از آموزش های جلسات قبل برای تزئین مانتویشان استفاده کرده اند که در تصویر زیر می بینید. من واقعا از دیدن این ابتکار به وجد اومدم. حتما شما هم از دیدن هنرنمایی ایشان لذت خواهید برد.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 3

شما هم تصویر کارهایتان را برای ما بفرستید

شاد باشید ?