سلام به همراهان هنربازار و دوستداران هنر زیبای گلدوزی برزیلی. همانطور که حتما در انواع آموزش ها مشاهده کرده اید، ما در سایت هنربازار سعی میکنیم تمام اصول اولیه یک هنر را آموزش دهیم و گام به گام وارد موارد مشکل تر و پیچیده تر شویم. اما تفاوتی که گلدوزی با هنرهای دیگر دارد این است که حتی زیباترین و دلرباترین طرح ها هم از یک سری دوخت ساده و نهایتا کمی مشکل تشکیل شده اند که کافی است شما این دوخت ها را یاد بگیرید و سپس با سلیقه خودتون یا ایده گرفتن از نمونه هایی که در نت یا در گالری هنربازار می تونید پیدا کنید، دوخت ها را ترکیب کرده و طرح های فوق العاده زیبایی را برای روی لباس، روی کوسن یا روتختی و … خلق کنید.

خب با این مقدمه امیدوارم که دوخت هایی که در پست قبلی آموزش دادیم را تمرین کرده باشید چون به مرور به دوختهای اصلی تر و کمی مشکلتر خواهیم رسید. در یادگیری این گلدوزی، صبر، مداومت و تمرین بسیار لازم است.

انواع دوخت:

ساقه دوزی: خطی را که به عنوان ساقه کشیده اید در نظر بگیرید. سوزن را از زیر وارد پارچه کرده و از کنار خط بیرون بیاورید (نقطه ۱) و به شکل یک کوک معمولی مایل در سمت دیگر خط فرو کنید (نقطه ۲) و سر سوزن را از نقطه ۳ خارج کنید(هم ردیف نقطه ۱ و در وسط دوخت قبلی). در ادامه، باید همین مراحل را تکرار کنید.

یعنی نقطه ۳ دوخت قبل به منزله نقطه ۱ دوخت جدید بوده و دوباره باید یک کوک مایل به سمت دیگر خط ساقه بزنید و سوزن را از وسط کوک قبلی و هم ردیف نقطه ۱ بیرون بیاورید. اصول کار در شکل زیر به خوبی مشخص است.

دقت کنید این دوخت در خطوط صاف شاید آنچنان مشکل به نظر نرسد ولی در ساقه های حلقوی مثل تصویر راست، تبحر دوزنده خودش را نشان میدهد. پس برای خودتان ساقه هایی با اشکال مختلف رسم کنید و این دوخت را روی آن ها تمرین کنید.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

زنجیره تک قلاب: این دوخت برای گلهای وحشی کوچک و گلبرگهاست.

یک گلبرگ را در نظر بگیرید (می توانید با مداد روی پارچه بکشید) سوزن را از نوک گلبرگ از زیر داخل پارچه کنید (نقطه ۱) و نخ را به شکل یک حلقه کرده و دوباره سوزن را از نوک گلبرگ داخل کرده (نقطه ۲) و از نقطه مقابل در وسط حلقه خارج کنید (نقطه ۳) سپس سوزن را در سمت دیگر حلقه (نقطه ۴) وارد کرده و درواقع با یک بست کوچک حلقه را ثابت کنید.

آموزش این دوخت را قبلا در بخش روبان دوزی با نام دوخت مرواریدی هم مشاهده کرده اید. بسیاری از دوخت های گلدوزی و روبان دوزی مشابه هم هستند.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

برای یک گل کامل می توانید یک دایره را در نظر بگیرید و هر گلبرگ شعاعی از دایره باشد. گل هایی با ۵ یا ۶ گلبرگ متداول هستند.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

زیگزاگ ساده: این دوخت بین دو خط موازی انجام می شود. سوزن را از زیر از نقطه A از پارچه خارج کرده (روی خط پایین) و به صورت یک دوخت اریب در نقطه B داخل کرده (روی خط بالا) و از نقطه C که به اندازه ۳ میل سمت چپ نقطه B و روی خط بالا است مجدد سوزن را خارج کنید. و به همین ترتیب یک بار روی خط بالا و یک بار روی خط پایین این دوخت را ادامه دهید. در پشت کار هم دو خط شلال ایجاد می شود.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

با تغییراتی در دوخت زیگزاگ می توان دوخت های زیبایی ایجاد کرد. مثلا در تصویر زیر بالا می بینید که دو ردیف زیگزاگ را در دل هم و با دو رنگ دوخته ایم یا در تصویر پایین آن، روی ضربدر های بالا و پایین دوخت را با یک رنگ دیگر دوخت + شکلی را ایجاد کرده ایم. هرکدام از این دوخت ها ممکن است در طرح های مختلف استفاده شوند.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

گره فرانسوی: سوزن را از زیر داخل پارچه کرده و بیرون بیاورید. سپس نخ را چند بار به دور سوزن بپیچید و سوزن را در کنار همان نقطه اول وارد پارچه کرده به طوری که یک شلال خیلی کوچک پشت پارچه دیده شود بعد انگشت شست را روی گره گذاشته و نخ را به آرامی بکشید تا گره کاملا روی پارچه ثابت شود. اگر بخواهید گره بزرگتر باشد می توانید نخ را بیشتر به دور سوزن بپیچید یا از نخ دولا استفاده کنید. این گره نیز جزو دوخت های پرکاربرد در هنرهای مختلف است و ما هم قبلا آن را در دوخت های مورد نیاز در نمددوزی هنربازار آموزش داده ایم.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

دوخت برگ سرخس : یکی از دوخت هایی است که با شکلهای مختلف کاربرد زیادی در گلدوزی دارد. با توجه به حروف انگلیسی به راحتی می توانید این دوخت را انجام دهید.

سوزن را از زیر در نقطه A از پارچه خارج کرده و در نقطه B که حدود ۷ میل زیر نقطه A قرار دارد دوباره داخل پارچه کنید. سپس سوزن را از نقطه C که ۷ میل سمت راست نقطه A است از پارچه خارج کرده و دوباره به نقطه B برگردید و از نقطه D (که ۷ میل سمت چپ A است) خارج شوید (شکل ۱) و باز مجدد در نقطه B سوزن را به پشت پارچه ببرید (شکل ۲).

برای ادامه دوخت روش به همین صورت است. این بار از نقطه E خارج شوید و دوباره در نقطه B داخل پارچه شوید (شکل ۳) . همانطور که در شکل ۴ می بینید نقطه F و G هم مانند نقاط C و D دوخته می شوند.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

دوخت زنجیره: این دوخت هم کاربرد زیادی در گلدوزی دارد. در شکل زیر روش دوخت را می بینید. دوخت آن بسیار شبیه به زنجیره تک قلاب است.

ابتدا سوزن را از زیر وارد پارچه می کنید سپس نخ را حلقه کرده و سوزن را از کنار نقطه اول مجدد وارد کرده و از نقطه مقابل در وسط حلقه خارج کنید. نخ را بکشید تا حلقه به اندازه کافی جمع شود سپس مجدد به همین روش حلقه بعدی را بزنید.

نکته: در انتهای دوخت وقتی آخرین حلقه را زدید، برای ثابت نگه داشتن آن و بردن نخ به پشت کار مانند آنچه در دوخت زنجیره تک قلاب گفتیم، یک بست به سمت دیگر حلقه زده و دوخت را تمام می کنیم.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 2

این دوختها را تمرین کنید و منتظر آموزش دوخت های بعدی ما در سایت هنربازار باشید.

شاد باشید:)