پس از معرفی ابزار لازم برای گلدوزی برزیلی که در پست قبل با هم دیدیم، قبل از شروع آموزش دوخت های مورد نیاز در گلدوزی برزیلی، لازم است به چند نکته توجه کنید:

۱) نمونه دوخت هایی را که آموزش می دهیم، روی یک تکه پارچه تمرین کنید. زیر هر دوخت می توانید نام آنرا بنویسید. این نمونه می تواند مرجعی برای یادآوری انواع دوخت به شما باشد.

۲) نخ ابریشمی که به صورت کلاف است باید قبل از دوخت اتو شود تا موج نخ برطرف شده و در حین دوخت مدام باعث گره خوردن نخ نشود.

به این ترتیب که اتو را روشن می کنید و روی درجه ابریشم (خیلی ملایم) قرار می دهید سپس نخ را زیر اتو گذاشته، اتو را ثابت نگه می دارید و نخ را از زیر اتو می کشید.

۳) کلاف های نخ ابریشمی را که در تصویر زیر می بینید یا باید با کمک یک فرد دیگر آنرا به صورت گلوله بپیچید و یا دو سر آن را قیچی کنید تا به قطعات یک اندازه که برای دوخت هم، اندازه مناسبی هستند تقسیم شوند.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 1

۴) موقع کار از نخ های کوتاه استفاده کنید. اگر نخ خیلی بلند باشد به مرور در حین دوخت تاب نخ باز می شود.

۵) در گلدوزی سعی کنید از گره استفاده نکنید بلکه از چندشلال ریز برای محکم کردن نخ استفاده کنید و سپس آنرا با دوخت های اصلی بپوشانید.

۶) پارچه را طوری در کارگاه قرار دهید که کاملا کشیده و محکم باشد. اگر می خواهید لبه کارگاه به کار شما آسیب نزند می توانید تکه رویی کارگاه را با روبان یا پارچه ای باریک کاور کنید.

انواع دوخت :

۱) شلال ساده: کوکهایی معمولا یک اندازه و یکنواخت که در امتداد یک خط مستقیم یا منحنی دوخته می شود. از این دوخت برای برگها یا ساقه و یا پر کردن یک سطح استفاده می شود.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 1

۲) بخیه ساده: یک دوخت رفت و برگشتی است که قبلا آنرا در دوختهای مورد نیاز در نمد دوزی به طور کامل توضیح داده ایم.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 1

۳) شلال پیچ: از ترکیب دو نوع دوخت حاصل می شود. اول یک ردیف شلال ساده یا بخیه ساده بدوزید و سپس با یک نخ دیگر که با آن همخوانی داشته باشد، نخ را به طور مارپیچ از بین شلال های اول عبور دهید بدون اینکه سوزن را داخل پارچه کنید. در پایان کار، دوخت شما شبیه یک قیطان تابیده می شود. (شکل شماتیک چپ از شلال ساده استفاده شده و شکل سمت راست از بخیه ساده)

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 1

۴) تو پر دوزی (ساتین دوزی) : شلال های کنار هم که برای پر کردن گلبرگها یا برگهای کوچک استفاده می شود. معمولا شلال ها کمی مایل دوخته می شوند. سوزن را از سمت راست داخل پارچه کرده و از سمت چپ خارج کنید.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 1

در طرح های دایره شکل، همیشه از قطر دایره شروع کنید و ابتدا سمت راست قطر و سپس سمت چپ قطر را بدوزید. (مانند تصویر زیر وسط که نیمه سمت راست قطر دوخته شده و بعد نیمه سمت چپ دوخته میشود)

برای دوخت های بیضی شکل، از یک سمت شروع کنید و دوخت را به طور مورب انجام دهید. (تصویر اول سمت چپ)

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 1

۵) دندان موشی: شروع دوخت از چپ به راست است. سوزن را از زیر داخل پارچه کرده و سر سوزن را بیرون آورید (نقطه ۱) در حالیکه نخ را به صورت حلقه کرده اید سوزن را از نقطه ۲ وارد و از نقطه ۳ خارج کنید (نقطه ۳ هم ردیف نقطه ۱ است) به طوری که سوزن از روی حلقه نخ عبور کند. نخ حلقه شده را با شست دست چپ نگه داشته و وقتی سوزن را از پارچه بیرون می کشید، نخ را رها کنید.

دندان موشی نکته زیاد دارد که آموزش آن را قبلا به صورت کامل و تصویری در بخش نمد دوزی داشته ایم. برای مشاهده آن اینجا را کلیک کنید.

آموزش دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی 1

خب دوستان عزیز فکر می کنم برای امروز کافی است. شما این دوختها را تمرین کنید تا بزودی دوخت های بعدی را آموزش دهیم. با ما همراه باشید و اگر این آموزشها را مفید می دانید، سایت ما را به علاقمندان به هنر و دوستانتان معرفی کنید. همچنین با پیام گذاشتن در بخش دیدگاه ها، ما را در ارتقای سایت یاری دهید.

شاد و سربلند باشید:)