برگزاری نشست بررسی ابعاد حقوقی نسل‌کشی مسلمانان میانمار در خبرگزاری تسنیم


برگزاری نشست بررسی ابعاد حقوقی نسل‌کشی مسلمانان میانمار در خبرگزاری تسنیم

نشست بررسی ابعاد حقوقی و حقوق بشری نسل‌کشی مسلمانان در میانمار با حضور دو تن از فعالان حقوق‌بشری فعال در این عرصه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نشست بررسی ابعاد حقوقی و حقوق بشری نسل‌کشی مسلمانان در میانمار با حضور پروفسور «احسن خان» وکیل بین‌المللی و «امجد حسین» فعال حقوق بشر بنگلادشی امروز دوشنبه در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

امجد حسین فعال حقوق بشری در این نشست با اشاره به ‌وضعیت آوارگان میانماری گفت: ماجرای روهینگیاها به سال 1960 میلادی و پیش از استقلال پاکستان باز می‌گردد که آن‌ها را به بنگلادش کوچاندند. در سال 1978 نیز یکبار دیگر این کوچ صورت گرفت.

وی افزود در سال 1991 نیز چندصد نفر کوچانده شدند و اخیرا بسیار جدی‌تر شد که الان ما یک میلیون و دویست هزار آواره داریم.

این فعال حقوق بشری ادامه داد: طولانی‌ترین کمپ آوارگان جهان به طول 13 کیلومتر در بنگلادش وجود دارد و این فلسطین دوم است.

امجد حسین با بیان اینکه مقامات میانماری می‌گویند روهینگیاها خارجی هستند یادآور شد آن‌ها لهجه مشترکی با کشور بنگلادش دارند ولی به این کشور تعلق ندارند. مردم روهینگیا در مجلس میانمار نماینده داشته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: آن‌ها مساجد و کلاس‌های خود را ساخته‌اند و در خفا سلفی‌گری را رواج می‌دهند. ترکیه در کمک به آوارگان در بخش‌هایی پیشتاز است و شهرکی ایجاد کرده است. جمهوری اسلامی ایران کمک‌هایی کرده اما آوارگان سئوال می‌کنند که چرا از ایران مقام بلند پایه‌ای نیامده است.

این فعال حقوق بشری با بیان اینکه چین و هند به منطقه تحت سکونت مردم روهینگیا چشمداشت دارد، گفت: آن‌ها سرمایه کلانی دارند و اجازه نمی‌دهند مردم بازگردند.

در ادامه این نشست پروفسور «میمول احسن خان» با بیان اینکه موضوع روهینگیاها موضوع مهمی در زمینه سیاست و حقوق بین‌المللی است گفت: روهینگیاها یک بحث کهنه و قدیمی است که به هزار سال قبل باز می‌گردد.

وی با اشاره به اختلافات بوداییان و هندوها در این منطقه گفت: مسلمانان برای حل اختلاف با رضایت طرفین وارد شدند و این سرزمین به عنوان سرزمین صلح خوانده شد ‌ و به این ترتیب این منطقه برای این مردم بدون مرز شد و آن‌ها می‌توانستند تجارت آزاد داشته باشند و حتی با هم ازدواج میکردند، تنها محدودیت ازدواج این بود که نمی‌توانستید زن و بچه را با خود از منطقه خارج کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این وضعیت باعث رشد زیاد جمعیت مسلمانان شد گفت: در اواسط قرن 19 جنگ‌های استعماری شکل گرفت و در افغانستان و این بخش جنگ‌ها شکل گرفت.

احسن خان با اشاره به حرکت مسلمانان از هند به آراکان در آن سال‌ها اظهار داشت: آراکان تا سال 1947 سرزمین صلح و صفا بود و مشکل از پایان جنگ دوم جهانی شروع شد.

وی با بیان اینکه انگلیسی ها مردم این منطقه را تشویق به جنگ با دیگر قومیت ها می کردند، گفت: مردم این منطقه اعلام کردند که تا پیش از آمدن شما ما در صلح و آرامش زندگی می‌کردیم.

در حال تکمیل ...

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!