برش پارچه گل درشت برای روبالشتی


سلام دوستان عزیزم دوست خوبمون سیما، تصویر پارچه ای رو که برای روبالشتی خریدن برام ارسال کردن و سوال کردن چی کار کنن طرح گل روی پارچه، رو بتونن بهتر روی روبالشتی حفظ کنن؟ تصویر پارچه ی سیما جون اینه: طول پارچه 2 متر در عرض 150 سانتی متر هستش. و روبالشتی مدنظر که میخوان بدوزن 55سانتی متر در 80 سانتی متره. برای مشاهده ی...

سلام دوستان عزیزم

دوست خوبمون سیما، تصویر پارچه ای رو که برای روبالشتی خریدن برام ارسال کردن و سوال کردن چی کار کنن طرح گل روی پارچه، رو بتونن بهتر روی روبالشتی حفظ کنن؟

تصویر پارچه ی سیما جون اینه: طول پارچه ۲ متر در عرض ۱۵۰ سانتی متر هستش. و روبالشتی مدنظر که میخوان بدوزن ۵۵سانتی متر در ۸۰ سانتی متره.

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

برای مشاهده ی تصویر در سایز و کیفیت اصلی تصویر رو ذخیره کنید.

بعضی از طرح های روی پارچه ها جوری هست که میشه بدون در نظر گرفتن اینکه طرح گلها رو بخواهیم حفظ کنیم، پارچه رو برش بزنیم، بازم قشنگ میشه و بد به نظر نمیرسه، مثلا روبالشتی های زیر رو ببینید:

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

مثلا در دو نمونه ی بالا، طرح پارچه و گلها در گوشه ها قیچی خوردن، و طرح گلها حفظ نشده.

در نمونه اولی بخاطر اینکه پارچه طرح دار برای کوسن مربعی شکل هستش، و کوسن هم حسابی داخلش پر شده، ادامه ی طرح ها در پشت بالشت با طرح های دیگه ترکیب شده، اینجوری بگم که بخاطر مربعی بودن و زیاد پر بودن کوسن، ناقص شدن طرح روی پارچه، بد به نظر نمیرسه.

توی طرح بعدی هم که در بالا دیدید، رو بالشتی روی قسمتی از پارچه برش خورده که حتما گل زرد رنگ تقریبا از بالا و پایین بطور کامل در مرکز روبالشتی قرار گرفته و بقیه گلها که رنگ دیگه ای دارن و در اطراف هستن، ناقص هستن و سر و تهشون کامل پیدا نیست. در واقعا با رعایت قرار گرفتن یک مورد در مرکز روبالشتی، ناقص برش خوردن سایر گلها، کم تر به چشم میاد.

و اما درباره پارچه ای که سیماجون خریدن، اگر بخواهیم جوری برش بزنیم که طرح گلها حفظ بشه، چند مورد به ذهن من میرسه.

ابتدا تصویر زیر رو ببینید:

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

مستطیل زرد رنگ در تصویر بالا، میتونه یکی از انتخاب ها برای برش باشه، همون طور که در تصویر بالا می بینید، برای عرض مستطیل زرد، باید سعی کنید ۵۵ سانت عرض رو بالشتی حتما از بالا و پایین گل رز ، داخل کارد قرار بگیره. مستطیل رو با صابون خیاطی و خط کش روی پارچه طراحی کنید. با اندازه گرفتن توسط خط کش و بالا و پایین کردن مستطیل گلها رو داخل مستطیل جا بدید. البته من نمیدونم بلندی هر گل چه اندازه هست وگرنه دقیق تر میگفتم.

برای طول مستطیل هم اگر سه ردیف گل داخل مستطیل با طول ۸۰ قرار گرفت، که چه بهتر( مثل کادر قرمز رنگ) ، اگر نشد هم، مثل مستطیل زرد، دو ردیف گل رز داخل کادر قرار بگیره و نیمه رز یک سمت و نیمه رز دیگه در سمت دیگه. مستطیل رو با اندازه گیری جابجا کنید تا از دو طرف به اندازه ی مساوی از نصفه ی گل داخل کادر قرار بگیره.

پس یا مستطیل ۵۵ در ۸۰ رو به حالت کادر قرمز و یا به حالت کادر زرد، روی پارچه طراحی کنید.

اما اگر به شکل کادر زرد برش بزنید و نیمه ی دو گل رز در دو طرف قرار بگیره، یک کار جالب دیگه هم میتونید بکنید و اونم اینکه، وقتی برای پشت روبالشتی هم دقیقا مثل کادر زرد مستطیلی رو طراحی کنیدو برش بزنید، بعد از دوخت درز دو طرح بالشت، جوری پیداست که انگار گل ها دور تا دور روبالشتی هستن. یعنی نیمه ی گل رز در گوشه ی قسمت جلو دوخته میشه به نیمه رز در قسمت پشت و با هم یک رز کامل رو تشکیل میدن. البته درسته بعد از دوخت کمی در حد یک سانت گل رز های نیمه ، بطور کامل شبیه یک گل رز نمیشه، و کمی عقب جلو پایین باا طبیعیه که پیش بیاد. ولی در دید کلی یک رز کامل رو نشون میدن. و این ترفند میتونه جز ترفندهای خطای دید محسوب بشه و اختلافات جزئی خیلی به چشم نیاد.

مسلما در این حالت دور ریز پارچه ممکنه زیاد باشه. ولی باز اگر عجله نکنید و با رعایت نیمه های گل رز، کادرهایی رو در کناره های پارچه برش بزنید، بعدا با دوخت دو نیمه گل رز، یک رز کامل درست میشه، و حتی قرار گرفتن این رز کامل دوخته شده در وسط رو بالشتی زیاد مشخص نمیشه.

اینم یه نمونه مشابه این کار که مثلا ادامه نیمه ی گل های سیاه در قسمت پشت کوسن قرار بگیره. میشه همون چیزی که من گفتم.

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

ولی چون من نمیدونم طول و عرض هر گل چقدر هستش، ممکنه یک حالت دیگه هم پیش بیاد و موقع طراحی کادر مستطیلی ۵۵ در ۸۰، گلها اصلا کامل داخل کادر قرار نگیرن. مثلا تصویر زیر رو ببینید:

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

اگر مثل عکس بالا گل ها از از بالا و پایین داخل کادر قرار نگرفتن، میتونید مستطیل رو بالشتی رو بزرگ کنید مثل تصویر زیر:

برش پارچه گل درشت برای روبالشتیتا اندازه ای بزرگ کردیم که گل ها کامل داخل کادر قرار گرفتن، حالا قسمت اضافه شده به کادر رو مثل روبالشتی های زیر بدوزید:

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی

ابتدا دور روبالشتی رو بدوزید و بعد از دوخت روی زمین پهن کنید و با صابون خیاطی قسمت اضافه شده رو دور تا دور علامت بزنید. و بعد روی خطوط رو از روی پارچه چرخ کنید:

برش پارچه گل درشت برای روبالشتی نکته اینکه در این روش حتما باید در قسمت پشت برای روبالشتی زیپ بذارید، چون دیگه درز کناری روبالشتی قابل باز کردن نیست. که بالشت از اونجا خارج و داخل بشه.

اینجا آموزش رو بالشتی زیپ دار رو ببینید.

در روش زیپ گذاشتن برای پارچه های طرح دارد و مخصوصا این مدل، قسمت پشت که قراره زیپ داشته باشه، محل دوخت زیپ رو جوری رو پارچه برش بزنید که نصفه گل رز یک سمت زیپ و نصفه گل رز در یک دیگه باشه. که با بسته شدن زیپ گل رز کامل بشه.

امیدوارم توضیحاتم مفهوم و مفید بوده باشه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر