آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار


سلام بههمه ی دوستان و خوانندگان مجله اینترنتی قمر. این پست به درخواست فاطمه جان از کرج تهیه شده. شما هم اگر آموزشی مدنظرتون هست، می تونید بگید تا براتون داخل سایت قرار بدهیم. ابتدا طول و عرض بالشت را اندازه بگیرید: سپس روی خود بالشت طول بالشت را تقسیم بر 3 کنید: و از یک سوم طول بالشت خطی عمودی به سمت پایین...

سلام بههمه ی دوستان و خوانندگان مجله اینترنتی قمر.

این پست به درخواست فاطمه جان از کرج تهیه شده. شما هم اگر آموزشی مدنظرتون هست، می تونید بگید تا براتون داخل سایت قرار بدهیم.

ابتدا طول و عرض بالشت را اندازه بگیرید:

آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار

سپس روی خود بالشت طول بالشت را تقسیم بر ۳ کنید:

آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار

و از یک سوم طول بالشت خطی عمودی به سمت پایین رسم کنید

( میتونید با صابون خیاطی رسم کنید و با فقط ابتدا و انتهای خط را روی طول پارچه با صابون خیاطی علامت بزنید )

خط طبق تصویر زیر خط عمودی رسم شده باید برش بخوره و محل دوخت زیپ باشه. زیپ رو در محل یک سوم طول قرار میدیم که بالشت راحت بره داخل روبالشتی. اگر زیپ وسط باشه یکم کار داخل کردن بالشت به روبالشتی سخت میشه.

در تصویر زیر می بینید که زیر تصویر یک خط کشیدم و زیر خط یک مستطیل بزرگ هست که روی بالشت هستش و به اندازه ی دقیقا طول و عرض خود بالشته. و دو تا تکه مستطیل کوچک و بزرگ هم هست که وسطشون زیپ میدوزیم و اینها پشت روبالشتی هستند:

«برای اینکه تصاویر رو بهتر و در سایز اصلی ببینید، روی اونها کلیک کنید یا اونها رو ذخیره کنید»

آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار

خط فرض کنید این پارچه ی شماست:

مثلا دو متر پارچه دارید با عرض ۱۵۰ سانتی متر:

پارچه را کاملا پهن کنید.

آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار

نکته: شما میتونید تمامی مراحل از ابتدای این پست را روی خود پارچه علامت بزنید.

یعنی پارچه رو کامل پهن کنید و از لبه ی کنار پارچه (فقط دور تا دورش یک سانت جای دوخت اضافی بذارید) ابتدا مستطیل اصلی که به اندازه طول و عرض پارچه است را رسم کنید. بعد یکم سوم اون مستطیل رو حساب کنید و به اندازی طول و عرض اون دو تا مستطیل که داخل مستطیل اصلی در میان، دو تا مستطیل دیگه روی پارجه با صابون بکشید. دقیقا کنار هم.

اما با این تفاوت که

فقط با رعایت این نکته که اون خطی که عمودی برای محل دوخت زیپ برش خورده، باید درز اضافی براش در نظر بگیرید تا بشه به لبه اش زیپ بدوزید.

در تصویر زیر میبینید که من مستطیل ها را روی پارچه علامت زده ام. و اون قسمت زرد رنگ کنار دو تا مستطیل کوچک تر همان محل اضافی برای دوخت زیپ هستش.

قسمت زرد رنگ رو من همیشه ۳ سانت در نظر میگیرم. یعنی طول دو تا مستطیل کوچک تر ۳ سانت بلند میشه.تکه های زیر را برش بزنید:

آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار

اگر دلتون خواست میتونید این سه تا کادر سفید در تصویر زیر رو که من علامت زده ام برای درست کردن چین دور رو بالشتی استفاده کنید:

آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار

مثلا عرض مستطیل ها ۱۰ سانت باشه. و طول همه ی مستطیل ها با هم بشه به اندازه یک و نیم یا دو برابر ، دور تا دور رو بالشتی.

بعد لبه هاشونو بهمدیگه بدوزید که بشه مستطیل بلند. بعد از عرض اونها رو تا بزنید. میشه عرضشون ۵ سانت. لبه ی تاخورده و بسته بیرون میمونه و لبه ی باز بین جلو و پشت رو بالشتی دوخته میشه به این صورت که ابتدا لبه ی باز مستطیل را دورتا دور کاملا چین بدید تا جایی که اندازه ی دور روبالشتی بشه. بعد لبه ی چین داده شده یعنی لبه بازی که کوکزدید و چین دادید رو بذارید روی لبه ی مستطیل اصلی. و قسمت تا خورده و بسته و چین دار را به سمت داخل مستطیل قرار بدید و با سنجاق یا کوک در تا دور مستطیل اصلی (مستطیل بزرگ) ثابت قرار بدید.

بعد از اینکه زیپ دو تکه ی پشتی را دوختید، روی پارچه ی زیپ دوخته شده را به سمت روی پارچه مستطیل بزرگ قرار بدید. در این حالت چین ها بین پشت و روی روبالشتی میمونن. چین ها داخل می مونن. و وقتی دور رو بالشتی رو چرخ کردید، از گوشه ی محل زیپ که باز مونده، زیپ رو بازتر کنیدو روبالشتی رو برگردونید.

دوخت زیپ:

در تصویر زیر میبینید که زیپ قرمز به دو لبه ی مستطیل کوچک دوخته میشه. قبل از دوخت زیپ لبه ی محل دوخت زیپ که براش ۳ سانت اضافی قرار داده بودید رو به سمت داخل اتو بزنید.

آموزش برش و دوخت روبالشتی زیب دار

برای اینکه بعد از بستن زیپ، زیپ دیده نشه. یکی از لبه ها رو یک سانت تا بزنید تو و اتو بزنید. و یک طرف زیپ رو به اینجا بدوزید. لبه ی بعدی رو ۳ الی ۴ سانت تا بزنید داخل و اتو کنید. و لبه ی بعدی زیپ رو ۲ سانت عقب تر از لبه ی تا خورده شده بدوزید.

نکته: برای دوخت زیپ از انتهای زیپ (محل بسته ی آخر زیپ) شروع کنید تا هر جا که قد زیپ برای رو بالشتی لازم بشه. و اضافی رو از بالا قیچی کنید( اشتباها داخل تصویر بالا من برعکس گذاشتم) قبل از قیچی کردن لبه ی اضافی زیپ حتما لبه ی انتهایی رو که میخواید یک سانت بالاترش رو قیچی کنید، با نخ و سوزن چندبار بدوزید (خود دندانه های زیپ رو) تا قفل زیپ بعد از قیچی کردن محل اضافی زیپ از اونجا نپره بیرون!

بعد زیپ رو ببندید و این مستطیل رو که با دوخت زیپ به اندازه ی مستطیل بزرگ تر دراومده، برای احتیاط روی مستطیل بزرگ بذارید و چک کنید که دقیقا هم اندازه باشند. شاید مستطیل زیپ دار یک سانت در طول اضافی بیاد که اونو قیچی بزنید. تا دقیقا اندازه ی مستطیل بزرگ باشه.

و اگر خواستین بین دو که ی رویی (مستطیل اصلی) و زیری(زیپ دار) ، چین بدوزید مثل بالا که گفتم عمل کنید. اگر هم نخواستید چین بدوزید دور روبالشتی، کافیه بعد از بسته زیپ (فقط دو سانت از زیپ باز باشه برای برگردودن رو بالشتی) رو به روی پارچه ها رو به سمت هم بذارید و دورش رو با درز یک سانت چرخ کاری کنید. لبه های محل زیپ کنار هم و محکم تر چرخ بشن که به مرور پاره نشه.

بعد از محل باز بودن زیپ، یکمی بازی زیپ رو بیشتر کنید و روبالشتی رو برگردونید.

امیدوارم کامل بوده باشه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟