ایده ی گلدوزی


دوستان عزیزم سلام. این پست در پاسخ به یکی از بازدیدکنندگان عزیز سایت یعنی خانم “ز” تنظیم شده. ایشون یک گلدوزی انجام دادن و من چند تا ایده برای پر کردن داخل طرح گلدوزی شون، براشون پیدا کردم. امیدوارم لااقل از توی این ایده ها ، یکی مناسب و مورد استفاده باشه. قبل از هر چیزی یک نکته ای رو بهتون بگم. و اونم اینکه هنر...

دوستان عزیزم سلام.

این پست در پاسخ به یکی از بازدیدکنندگان عزیز سایت یعنی خانم “ز” تنظیم شده.

ایشون یک گلدوزی انجام دادن و من چند تا ایده برای پر کردن داخل طرح گلدوزی شون، براشون پیدا کردم. امیدوارم لااقل از توی این ایده ها ، یکی مناسب و مورد استفاده باشه.

قبل از هر چیزی یک نکته ای رو بهتون بگم.

و اونم اینکه هنر گلدوزی مثل تمام کارهای هنری دیگه باید از ابتدا با فکر جلو بره. یعنی اینکه ممکنه ما یک طرح بسیار زیبا و تمیز رو گلدوزی کنیم اما هیچ نوع دوختی مناسب با اون وجود نداشته باشه که بشه باهاش داخل طرح رو پر کرد. پس موقع انتخاب طرح، موقع انتخاب رنگ بندی مورد استفاده ، و انتخاب نوع دوخت دور کار، در تمامی این موارد باید به پایان کار هم فکر کنیم. یعنی باید همون ابتدا تصمیم بگیریم چه طرحی با چه رنگی و با چه نوع دوختی دور کار و چه نوع دوختی داخل کار؟

و بهترین پیشنهاد من اینه که مدل ببینیم. مدل های زیادی رو نگاه کنیم تا بدونیم رنگبندی و طرح و دوخت دور و داخل کارها چطور با هم مچ شدن. در طرح های نوک تیز یا خمیده بهتره از چه دوختی برای دور کار و داخل استفاده بشه.

پس سعی کنید ابتدا طرح رو جایی روی کاغذ بکشید. مدل و رنگ و دوخت ها و همه اهدافتون رو مشخص کنید و بعد شروع به دوخت کنید.

خب بریم سراغ مطلب امروز:

طرحی که خانم “ز” ، گلدوزی کردن یک ماهی زیبا با رنگبندی متنوع و شاد هستش که در پایین عکسش رو میبینید:

ایده ی گلدوزی

طرح و مدل ماهی دوخته شده رو میشه هم بصورت کامل پر کرد و نیمه کاره. البته همین نیمه کاره پر کردن طرح گلدوزی خودشه یک مدله.

اگر قصدمون باشه که داخل طرح رو کامل پرکنیم، میشه با دوخت کوک راست و یا اریب و رنگبندی متفاوت اینکارو انجام بدیم:

ایده ی گلدوزی

مثلا در گلی که در عکس بالا مشاهده میشه، داخل گل با کوک های اریب پر شده است. برای ماهی هم میشه داخل هر تکه از بدن ماهی با یک رنگ و اریب به یک سمت متفاوت پر بشه.

ایده ی بعدی اینکه مثل تصویر زیر عمل کنید:

ایده ی گلدوزی

در تصویری که مشاهده کردید فقط قسمت هایی از دم و باله و بدن ماهی با کوک های ریز دوخت شده که البته این نوع دوخت با توجه به طرح ماهی در نظر گرفته شده و برای همه ی مدل ها قابل استفاده نیست و من فقط جهت ایده دادن این عکسو گذاشتم.

حالا عکسهای زیر را ببینید:

ایده ی گلدوزی

ایده ی گلدوزی

در دو تصویر بالا گلدوزی میوه های هفت سین، یعنی سیب و نیز ماهی با تکنینک کوک و سایه روشن دوخته شده اند.

برای پر کردن طرح های گلدوزی و ایجاد سایه روشن، باید ابتدا با مداد و یا صابون خیاطی قسمتی را که میخواهید سایه روشن باشد با خطوط علامت بزنید و بعد با توجه به راهنمایی تصاویر زیر، از لبه های طرح کوک بزنید تا وسط طرح تا جایی که خطوط مشخص شده برای سایه روشن طرح شما است، و اطراف کار را که کوک زدید، بعدا با رنگی روشن تر یا تیره تر قسمت مشخص شده برای سایه روشن را با همان کوک ساده پر کنید.

به این صورت طرح کاملا پر شده و دو یا چند رنگ شده حالت سایه روشن هم دارد.

ایده ی گلدوزی

نمونه ای از مراحل پر کردن بخشی از یک طرح با ایجاد سایه روشن را در تصویر زیر ببینید. جهت مشاهده کلیک کنید یا عکس را ذخیره نمایید.

ایده ی گلدوزی

این هم یک طرح به همون حالت سایه روشن و دو رنگ که میتونید با توجه به طرح تون یک سمت رو خالی باقی بذارید.

ایده ی گلدوزی

ایده ی بعدی برای طرح های مختلف دایره ای یا چهار گوش، پر کردن طرح به حالت شطرنجی است که ابتدا باید خطوط عمودی دوخته شوند بعد خطوط افقی. یا اول خطوط افقی ، بعد خطوط عمودی.

سپس مثل نمونه های زیر با نخ رنگ مخالف دوخت کوک به شکل ضرب در برای روی نقاط قطع شده:

ایده ی گلدوزی

یا با رنگ مخالق بصورت مارپیچ داخل مربع های کوچک:

ایده ی گلدوزی

ایده ی بعدی برای دوخت طرح ها، و برای پر کردن داخل طرح استفاده از گره فرانسوی بصورت متمرکز یا پراکنده، تک رنگ یا رنگارنگ و مثل طرح زیر یک سمت متمرکز و پر و در یک سمت خلوت و پراکنده:

ایده ی گلدوزی

تکنیک بعدی اینکه بجای پر کردن داخل طرح، قسمت بیرون آن را با گره فرانسوی پر کنیم:

ایده ی گلدوزی

البته این دو تکنیک برای طرح های ساده مثل دایره و انواع اشکال ساده مثل میوه ها و مثلا همین پروانه که داخل طرح پروانه ساده و بدون دوخت است، زیبا میشود.

ایده ی بعدی می تواند پر کردن داخل طرح ها با کوک ساده و به اشکال ساده در نمونه های زیر باشد:

که برای اینکار طرح را داخل شکل گلدوزی شده ، با صابون یا مداد خیاطی رسم کنید و بعد روی خطوط رو با کوک های منظم و ساده بدوزید.

ایده ی گلدوزی

البته می تونید کار گلدوزی تون رو با پولک دوزی و منجوق دوزی و.. هم ترکیب کنید:

مثلا قسمت های مربعی پشت ماهی رو با منجوق ریز پر کنید، و باله ی روی شکم ماهی و دم ماهی رو مثل گلبرگ های تصویر زیر، منجوق های ریز و بصورت خطوط با فاصله ی کم بدوزید. قسمت سر ماهی رو مثلا با کوک بصورت سایه روشن بدوزید. تا اواسط بدن این دوخت رو ادامه بدید.

می توانید از پولک نیز استفاده کنید روی بدن ماهی. یا از دوخت شبیه پولک که در تصویر بالا مشاهده کردید بجای پولک برای ادامه ی سایه روشن ها استفاده کنید.

ایده ی گلدوزی

خانم “ز” عزیزم امیدوارم از این ایده ها خوشتون اومده باشه. من وقتی از سفر برگردم روی سیستم خودم توی خونه طرح های زیادی دارم که حتما اونا رو هم وقتی رسیدم خونه، براتون داخل سایت میذارم.

خوشحال میشم وقتی کارتون تکمیل شد بهمون نشون بدید. موفق باشی عزیزم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...