روحانی با هدف تقویت روابط دو جانبه به هند سفر می کند


روحانی با هدف تقویت روابط دو جانبه به هند سفر می کند

دهلی نو - ایرنا - پایگاه خبری روزنامه 'هندو بیزینس لاین' هند با اشاره به سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به هند که از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد، نوشت: هدف اصلی این دیدار تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه می باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پایگاه خبری 'هندو بیزینس لاین'، با اشاره به اینکه این اولین سفر روحانی به هند پس از به قدرت رسیدن او در مرداد 1392 است، نوشت: این سفر در شرایطی انجام می شود که تهدیدهای دونالد ترامپ برای اعمال تحریم های جدید تجاری بر ایران و خروج از برجام ادامه دارد.
پایگاه خبری مذکور همچنین نوشت: هند برای تقویت روابط خود با کشورهای غرب آسیا و همچنین تأمین نیازهای انرژی خود به تهران چشم دوخته است.
در جریان سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به ایران در خرداد ماه سال گذشته، طرفین موافقت نامه ای به ارزش 500 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار امضا کردند. این توافق همچنین شامل سرمایه گذاری روی احداث خط آهن به زاهدان می شود.
گفتنی است؛ بازدید مودی از ایران اولین دیدار یک نخست وزیر هند از کشورمان در 15 سال گذشته بود. ایران، هند و افغانستان توافقنامه سه جانبه ای برای احداث یک کریدور حمل و نقل بین المللی در چابهار امضا کرده اند. هند برنامه های گسترده ای برای راه اندازی واحدهای تولیدی در بخش هایی نظیر کودسازی، صنایع پتروشیمی و متالورژی در منطقه آزاد اقتصادی چابهار دارد.
بر اساس گزارش منابع مختلف، هند برنامه هایی نه تنها برای توسعه این بندر بلکه برای توسعه ارتباط خود با آسیای مرکزی دارد که هدف از اجرای آنها ، اتصال بنادر غربی هند به اروپا از طریق ایران است.
با وجود این که امکان اعمال دور تازه ای از تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا کم نیست، اما هند تصمیم گرفته است به منظور رقابت با طرحهای ارتباطاتی پاکستان ، وارد پروژه های زیرساختی بزرگ ایران شود. همچنین بر اساس گزارش های واصله، برنامه های گسترده ارتباطاتی هند و ایران به نوعی پاسخ دهلی نو به طرح یک جاده، یک کمربند پکن است.
علاوه بر موارد گفته شده، ایران سومین تأمین کننده نفت هند به حساب میآید. هند از فروردین امسال تا مهر سال آینده 5/12 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. با توجه به افت شدید خرید نفت از ایران بین سال های 1386 تا 1394 به دلیل تحریم های غرب، در حال حاضر میزان خرید نفت هند به طور دائم در حال افزایش است.
گفت وگو درباره توسعه میادین گازی فرزاد بی نیز از دیگر مسائل مطروحه بین سران دو کشور خواهد بود.
آساق*1144*وحیده دینداری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی