افتادن دندان های شیری، باعث ترس بچه ها می شه؟


افتادن دندان های شیری، باعث ترس بچه ها می شه؟

اکثر بچه‌ها اول دندان‌های پیشین فک پائین را از دست می‌دهند و بعد فک بالا. اگر اول دندان بالا یا دندان پسین افتاد، به دندان پزشک مراجعه کنید.

اگر از پسر ۵ ساله دوستم راجع به افتادن اولین دندان شیری‌ (مثل دندان پسین) سوال کنید، شما هم مثل من مجبور می‌شوید روی صندلی بنشینید تا حرف‌هایش تمام شود. از سیر تا پیاز قضیه را برایتان تعریف می‌کند: جایی که این اتفاق برایش افتاد، چه دردی داشت، چقدر به خاطر آن گریه کرد، دوست‌هایش به او چه گفتند و حتی اینکه آن موقع چه لباسی پوشیده بود.
همچنین از اینکه در کلاس اولین بچه‌ای بود که دندانش افتاد به خود می‌بالید. ویلیام سی برلوچر رئیس آکادمی دندان پزشکی اطفال می‌گوید: بیشتر بچه‌ها از ۶ سالگی دندان‌های شیریشان را از دست می‌دهند، «هر سال ۳ یا ۴ تا از دندان‌هایشان می‌افتند تا اینکه تا ۱۲ سالگی همهٔ ۲۰ دندان شیریشان را از دست می‌دهند.»
راهنمایی‌های زیر به شما کمک می‌کنند که خیلی راحت با چهره‌ای خندان این دوران را طی کنید.

آیا بچه‌ها از افتادن دندان‌هایشان می‌ترسند؟
دندان پزشک، اطفال می‌گوید: «بیشتر بچه‌ها از این می‌ترسند که درد داشته باشد یا نتوانند چیزی بخورند. به کودکانتان اطمینان بدهید که ممکن است جای دندانشان گزگز کند اما اگر درد داشته باشد با کرم لثه (مثل orajel) درد آن را ساکت می‌کنید.»

آیا معمولاً دندان‌های پیشین زود‌تر می‌افتد؟
اکثر بچه‌ها اول دندان‌های پیشین فک پائین را از دست می‌دهند و بعد فک بالا. اگر اول دندان بالا یا دندان پسین افتاد، به دندان پزشک مراجعه کنید.

ایرادی ندارد اگر دندان را یکدفعه بکشیم؟
بهتر است بگذارید خودش بیفتد. زود کشیدن دندان ممکن است دردناک باشد و باعث عفونت لثه شود. بیشتر بچه‌ها دوست دارند دندانی را که شل شده است، تکان بدهند. اگر دست‌هایشان تمیز باشد، ایرادی ندارد.

آیا قورت دادن دندان خطرناک است؟
نه، از بدنش خارج می‌شود. به کودکتان اطمینان بدهید اگر برای پری دندان یادداشت بگذارد، او خواهد آمد.

آیا خونریزی زیادی خواهد داشت؟
اگر دندان (مثل دندان پسین) خودش به طور طبیعی بیفتد، نه. موقعی که کودک دهانش را با آب می‌شوید، مواظب او باشید. اگر دندان را درآورده باشید، خونریزی بیشتری خواهد داشت.
به او بگویید که یک گاز استریل یا دستمال تمیزی را گاز بگیرد. ممکن است ۱ ساعت طول بکشد تا خون آن قطع شود.

دندان‌های دائمی او کی رشد خواهند کرد؟
اغلب چند هفته‌ای طول می‌کشد تا تاج دندان‌های او را ببینید و رویش کامل دندان چند ماهی طول می‌کشد. اما بعضی وقت‌ها دندان‌های دائمی پشت دندان شیری می‌رویند. اگر دندان دائمی تا نیمه رشد کرده است، از دندان پزشک بپرسید که آیا لازم است دندان شیری او را بکشید یا نه. همچنین اگر دندان جدید او کج است یا رنگ عادی ندارد، با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو