لوگوی ورساچه شما را هم طلسم می‌کند؟


لوگوی ورساچه شما را هم طلسم می‌کند؟

از مدوسای یونان باستان تا...

بسیاری از نام‌های تجاری موفق، دارای لوگوی نمادین و نشانه‌داری هستند که با در نظر گرفتن برخی مفاهیم مهم، در تثبیت و ماندگاری برند مذکور سهم بسزایی داشته است؛ به طوری که بسیاری از مخاطبان جهان، برند مورد نظر را با لوگوی آن می‌شناسند. در واقع رسیدن به درجه‌ای از شهرت که یک لوگو بتواند معرف یک نام تجاری باشد، از نشانه‌های موفقیت یک برند محسوب می‌شود و به همین منظور در اینجا سعی داریم که لوگوی یکی از برندهای معروف و لاکچری جهان، یعنی ورساچه را از نظر محتوای نشانه‌ای آن بررسی کنیم.

هر لوگو، مجموعه‌ای از نشانه‌هاست که به مرور زمان برای یک نام تجاری، معانی خاصی یافته‌اند، از این رو، لوگوی برندی مانند ورساچه در درجه اول با محتوای لاکچری این نام تجاری در ارتباط است. این نشانه تجاری که در قالب یک تصویر گرد از سر یک زن دیده می‌شود، در واقع به یکی از افسانه‌های معروف یونان باستان بازمی‌گردد؛ مدوسا، زنی که پس از رنجاندن خدایان، طلسم شد! البته بسیاری از مفسران معتقدند که انتخاب مدوسا برای برند ورساچه، در ارتباط با زیبایی و قدرت این زن قبل از طلسم‌شدن بوده است، چراکه دو ویژگی قدرت و زیبایی و همچنین داشتن موهایی به‌غایت زیبا، از مشخصات عمده این اسطوره یونانی بوده است؛ داشتن چنین موهایی خصوصا در طراحی این لوگو به چشم می‌خورد که با حالتی پیچ‌درپیچ، اطراف چهره آن گره خورده‌اند.

از طرفی مدوسا پس از طلسم‌شدن، به هیولایی بدل می‌شود که مهم‌ترین مشخصه آن باز هم موهایش هستند، چراکه موهای او تبدیل به مارهایی در اطراف صورتش می‌شوند که هر فردی که به چهره او نگاه کند، تبدیل به سنگ خواهد شد؛ خاصیت مارگونگی موهای این افسانه، در طرح لوگوی ورساچه دیده می‌شود و از طرفی سنگ‌شدن نیز یکی از نشانه‌های مجذوب‌شدن افراد به مدوسا بوده است، بنابراین از این منظر نیز ارتباط جالب توجهی را می‌توان بین این مفهوم و نام تجاری ورساچه پیدا کرد؛ به این مضمون که هر‌کسی با دیدن محصولات برند ورساچه به سوی آنها جذب می‌شود، به طوری که قدرت جذابیت آنها تا آن اندازه بالاست که گویی در مقابل چهره مدوسا تبدیل به سنگ شده‌اند و نمی‌توانند تکان بخورند.

به طور کلی باید گفت در طراحی آرم تجاری یک شرکت، توجه به مهم‌ترین خصیصه‌های بارز شرکت مورد نظر و انتقال آنها به لوگوی مذکور، بسیار اهمیت دارد و هر چقدر یک نام تجاری بتواند مشخصات اصلی خود را در لوگوی مورد نظر مطرح کند، آرم مورد نظر ماندگاری و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. از این نظر، نام تجاری ورساچه با انتخاب یک طرح افسانه‌ای و اسطوره‌ای، تا حد زیادی توانسته است در انتقال معنای لاکچری خود موفق باشد، چراکه محصولات این برند اغلب دارای درجه‌ای از لوکس‌بودن هستند که مشتریان خاص خود را دارند و از طرفی، برق این محصولات نیز مانند مدوسا، بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب می‌کند؛ مخاطبانی که نمی‌توانند در مقابل زیبایی و درخشندگی محصولات این برند بی‌تفاوت باشند و قطعا به آنها خیره خواهند شد؛ در واقع می‌توان گفت موهایی که دور سر چهره مدوسا در این لوگو بوده و البته یادآور مارهای طلسم او نیز هستند، مانند طناب‌هایی عمل می‌کنند که بسیاری از مخاطبان را به سوی خود می‌کشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر