پیام زودهنگام «نوروز گولی»در اردبیل/طبیعت در زمستان بوی بهار گرفت


پیام زودهنگام «نوروز گولی»در اردبیل/طبیعت در زمستان بوی بهار گرفت

اردبیل- نوروز گولی که به عنوان گل بشارت دهنده فصل بهار یکی از گیاهان خودرو طبیعت اردبیل است، بسیار زودتر از موعد پیدایش هرساله در دشت‌های این استان مشاهده شده و نوید بهار می‌دهد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: یکی از نشانه‌های تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا در استان اردبیل زمان آغاز و اتمام فصل‌ها است.

امسال نه تنها زمستان کوتاه و گرم و نسبتاً آفتابی تجربه شد، در اواسط زمستان نشانه‌های بیداری زمین برای فصل بهار دیده می‌شود.

نشانه‌هایی که به اذعان کهنسالان زودتر از موعد فرا رسیده و هر چند شیرین و دلپذیر اما بیانگر تغییر وضعیت آب و هوایی اردبیل است.

نوید بهار با شکوفه‌های زنبق وحشی

یکی از کهنسالان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: از اواسط اسفندماه گفته می‌شود که زمین جان دوباره می‌گیرد و با گرم شدن دمای هوا آماده باروری گیاهان می‌شود.

نصرتی تصریح کرد: گرم شدن هوا همراه با ذوب شدن برف‌ها و جاری شدن آب نو و تازه در رودخانه‌ها است و تمامی این شرایط موجب می‌شود که گیاهان برای رشد دوباره آماده شده و دانه‌ها از خواب زمستانی بیدار شوند.

اما آنچه در طبیعت استان سردسیری همچون اردبیل سحرانگیز است، رویش گلی به نام نوروز گولی است که به اعتقاد پژوهشگر فرهنگ عامیانه اردبیل همان زنبق وحشی است.

موسی اصغر زاده می گوید: این گل در اواخر زمستان در طبیعت اردبیل رشد می‌کند و همواره نشاط و شادی و آغاز فصل بهار را نوید می‌دهد.

پیام زودهنگام «نوروز گولی»در اردبیل/طبیعت در زمستان بوی بهار گرفت

وی تأکید دارد: نوروز گولی چنانچه از نامش پیدا است بشارت بهار و نوشدن طبیعت است و در رنگ‌های بنفش روشن تا تیره در مناطق مختلف رشد می‌کند.

هدیه نوروز گولی به کسانی که دوستشان داریم

بر خلاف سال گذشته امسال نوروز گولی زودتر از موعد سرازخاک بیرون کشیده است. گرمی هوا و کاهش میزان بارش برف و باران موجب شده شرایط برای رشد این گونه گیاهی فراهم شود و در مناطق مختلف استان طبیعت از نوروز گولی آکنده است.

تا جایی که هر کجا برفی دیده نمی‌شود و هوای معتدل برقرار بوده نوروز گولی فرصت دلنوازی یافته است.

از آنجایی که تمامی نشانه‌های طبیعت با فرهنگ عامیانه مردم اردبیل آمیخته است، رویش گل‌های کوچک و ظریف بعد از زمستانی سرد و طولانی به واقع نشاط‌آور و مسرت‌بخش بوده و هست.

کهنسال اردبیلی معتقد است در گذشته نوروز گولی بعد از سپری شدن زمستانی سرد و هوایی یخبندان مشاهده می‌شد و برخی این گل را از دل طبیعت چیده و به کسانی که دوستش داشتند هدیه می‌کردند.

پوراندخت سپاسی تصریح کرد: برخی حتی سفره هفت‌سین خود را با نوروز گولی تزئین می‌کردند که بستگی به در دسترس بودن آن داشت.

پیام زودهنگام «نوروز گولی»در اردبیل/طبیعت در زمستان بوی بهار گرفت

وی افزود: هر چند عمر نوروز گولی اندک و حداکثر یک ماه است اما در همان فرصتی که در طبیعت دیده می‌شد موجب نشاط و شادی بود.

طبیعت اردبیل امتیاز بزرگ گردشگری

نوروز گولی که از اسفند تا فروردین‌ماه در طبیعت اردبیل مشاهده می‌شود و امسال از بهمن مهمان طبیعت استان است، تنها یکی از زیبایی‌های طبیعت اردبیل محسوب می‌شود.

زیبایی‌های طبیعت اردبیل محدود به فصل خاص و زمان خاص نبوده و در تمامی فصول می‌توان شگفتی‌های متعددی در طبیعت این منطقه مشاهده کردبه گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل طبیعت اردبیل یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود و به ویژه توزیع فصلی و مکانی گردشگری از اولویت‌های میراث فرهنگی استان است.

کریم حاجی‌زاده با تأکید به اینکه اغلب گردشگران در فصل تابستان به اردبیل سفر می‌کنند، اضافه کرد: با این وجود زیبایی‌های طبیعت اردبیل محدود به فصل خاص و زمان خاص نبوده و در تمامی فصول می‌توان شگفتی‌های متعددی در طبیعت این منطقه مشاهده کرد.

نوروز گولی بشارت بهار است. بشارت تصمیم دوباره طبیعت برای پشت سرگذاشتن سردی و سختی و یخبندان. بشارت گرم شدن دست‌ها و نگاه‌ها و باهم بودن‌ها. نوروز گولی چشم‌نوازی می‌کند و تو را به روزهای گرم فرامی خواند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!