10 مسجد فاقد امام جماعت/ نبود کتاب ادعیه در مساجد تنیان


10 مسجد فاقد امام جماعت/ نبود کتاب ادعیه در مساجد تنیان

خبرگزاری شبستان: روستای تنیان با جمیعت نزدیک به 6 هزار نفر و با داشتن 10 مسجد هنوز هم یک روحانی مستقر ندارد و اکثر مساجد آن با کمبود کتاب ادعیه و مفاتیح الجنان مواجه هستند.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا: فرهنگ از جمله نیازهای هر جامعه به شمار می‌آید که در روستاها نباید از این مهم، غفلت کرد و با روش های مختلف از جمله ایجاد کتابخانه‌های مساجد روستایی برای توزیع عادلانه خدمات فرهنگی باید به این مکان، توجه ویژه کرد.

نهادهای فرهنگی در روستاها، کم و ناچیز هستند بنابراین از کتابخانه های روستایی می توان برای رفع خلاهای فرهنگی به نحو احسن، استفاده لازم را نمود تا روستانشینان از این موهبت به طور کامل بهره مند شوند.

از سوی دیگر وجود روحانی در مساجد روستایی برای پاسخگویی به سوالات و شبهات روستاییان از اهمیت زیادی برخودار است زیرا امروز مساجد بدون روحانی بیشتر مورد هدف و حمله دشمنان است چرا که دشمن از مساجد واهمه دارد مخصوصا مساجدی که گویا و قرارگاه و سنگر هستند.

در این راستا سری به روستای تنیان زدیم و از مساجد آن بازدید کردیم، در این راستا با چند تن از مردم روستا هم کلام شدیم تا مشکلات اصلی آنها در زمینه مساجد را پیگیری کنیم، روستای تنیان با جمعیت نزدیک به 6 هزار نفر، دارای 10 مسجد است که تقریبا اکثر مساجد آن فعال هستند، اما متاسفانه این روستا با این تعداد جمعیت و مساجد فاقد روحانی و امام جماعت است و در مساجد آن هم حتی یک کتاب مفاتیح الجنان پیدا نمی‌شود، که در ادامه به گفت‌وگوهای انجام شده خواهیم پرداخت؛

10 مسجد فاقد امام جماعت/ نبود کتاب ادعیه در مساجد تنیان

بیشترین فعالیت قرآنی روستای تنیان در مسجد حضرت ابوالفضل سیاه خوانی

حیدر جوادی، مسئول کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق(علیه‌السلام) مسجد حضرت ابوالفضل سیاه خوانی تنیان با بیان اینکه از اواخر سال 93 تا کنون مسئولیت این کانون با من است، اظهار کرد: بیشترین فعالیت قرآنی روستای تنیان در این مسجد صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه روستای تنیان دارای 10 مسجد است که در مسجد حضرت ابوالفضل فعالیت‌های قرآنی همچون روخوانی، روانخوانی صورت می‌گیرد، افزود: برای کلاس‌های قرآنی بالغ بر 30 تا 40 نفر از نوجوانان این روستا به این مسجد می‌آیند.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق(علیه‌السلام) مسجد حضرت ابوالفضل سیاه خوانی تنیان گفت: برای جذب نوجوانان و جوانان علاوه بر برگزاری کلاس های قرآنی، در فصل تابستان کلاس‌های ورزشی و فرهنگی هم برگزار می‌کنیم.

جوادی با بیان اینکه این روستا دارای یک خانه عالم است که به دلیل مکان بد و نم دار بودن خانه، هیچ روحانی در آن زندگی نمی‌کند، تصریح کرد: هر روحانی که به این روستا می‌آید برای مدت کوتاهی می‌ماند و سپس می‌رود.

وی با اشاره به اینکه درخواست روحانی برای این منطقه داده‌ایم اما تاکنون خبری نشده است، خاطرنشان کرد: فقط برای برگزاری مراسماتی همچون شب قدر و شهادت ائمه (علیه‌السلام) روحانی به این مساجد می‌آید.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق(علیه‌السلام) مسجد حضرت ابوالفضل سیاه خوانی تنیان اظهار کرد: 11 سال در این مسجد جلسات قرآن برپاست اما تا کنون یک نفر از مسئولان برای بازدید نیامده‌اند و تشویقی نکرده‌اند.

10 مسجد فاقد امام جماعت/ نبود کتاب ادعیه در مساجد تنیان

مشکل کمبود مفاتیح و کتاب در مساجد وجود دارد

حمیدرضا رضاپور، مسئول کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور مسجد جامع تنیان با بیان اینکه تنیان این پتاسنیل را دارد که با وجود 6 هزار جمعیت 2 روحانی داشته باشد، افزود: از کلاس‌های قرآنی همین مساجد تا کنون چند نفر از جوانان این منطقه به حوزه علمیه رفته‌اند.

وی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی در این منطقه زیاد است، گفت: مشکل کمبود مفاتیح و کتاب در مساجد وجود دارد و جوانان از داشتن چند کتاب برای مطالعه محرومند.

مسئول کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور مسجد جامع تنیان با بیان اینکه در ایام لیالی قدر ما در مسجد چند کتاب مفاتیح هم نداریم، تصریح کرد: با وجود تمام پیگیری‌هایی که تا کنون داشته‌ایم متاسفانه قادر به دریافت کتاب مفاتیح نشده‌ایم.

10 مسجد فاقد امام جماعت/ نبود کتاب ادعیه در مساجد تنیان

گذاشتن دستگاه اذان خودکار در مساجد ارزش مسجد را پایین می‌آورد

بهبود بام نشین، مسئول هیئت متوسلین به اهل بیت(ع) تنیان با بیان اینکه مساجد باید آباد باشد تا سبب جذب جوانان گردد، خاطرنشان کرد: مساجدی که فعال نیستند لااقل هر روز یک خادم برای گذاشتن اذان در آنجا حضور پیدا کند.

وی افزود: اخیرا یک فردی وارد این روستا شد و یک دستگاهی که اذان را خود به خود پخش می‌کرد بین اکثر مساجد پخش کرد، متاسفانه این کار سبب می شود تا خادم مسجد هم دیگر به مساجد ورود نکند و این کار دشمن است و مسئولان باید پیگیری کنند.

مسئول هیئت متوسلین به اهل بیت(ع) تنیان گفت: گذاشتن دستگاه اذان خودکار در مساجد کار کاملا اشتباهی است که ارزش مسجد را پایین می‌آورد.

لازم به ذکر است؛ بدون مبلغ دینی چراغ مسجد در واقع خاموش است و در همه برنامه ها تاکید بر این است که محوریت با امام جماعت مسجد باشد و مسئولان کانون‌های مساجد نمی‌توانند به تنهایی سبب جذب مردم و به خصوص جوانان به مسجد شوند که در این راستا مردم تنیان از مسئولان انتظار دارند در این راستا تلاشی وافر داشته باشند.

گزارش/مائده فلاحتکارضیابری

پایان پیام/526

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان