بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97


مطلب بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97 برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ هایما S5 توربو کراس اووری است جدید از شرکت ایران خودرو که قرار است به زودی و از سال 97 راهی بازار اتومبیل‌های شاسی بلند ایران گردد. در این نوشته...

هایما S5 توربو کراس اووری است جدید از شرکت ایران خودرو که قرار است به زودی و از سال ۹۷ راهی بازار اتومبیل‌های شاسی بلند ایران گردد. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر مشخصات فنی و تجهیزات این شبه شاسی بلند کوچک و ارزان‌قیمت شرکت چینی.

هایما (Haima)، یک شرکت خودرو سازی چینی است که از سال ۱۹۹۲ فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت در ابتدا با نام “Hainan Mazda” و به عنوان تولید کننده محصولات مزدا در چین شروع به فعالیت نمود. این شراکت تا سال ۲۰۰۶ پایدار بود و پس از آن این شرکت به یکی از زیر مجموعه‌های گروه فاو (Faw Group) تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر به تولید انواع خودرو در کلاس‌های مختلف بدنه مشغول است. طی دو سال گذشته، ایران خودرو نیز فعالیتی مشترک با این شرکت را آغاز نموده و دو خودرو هایما S۷ و هایما S۷ توربو، نتایج این همکاری هستند.

هایما اس ۵ توربو

پس از موفقیت نسبی هایما اس ۷ به دلیل ظاهر قابل قبول، کابین نسبتا مجهز با کیفیت در حد استاندارد و امکانات رفاهی و سرگرمی متناسب در کنار قیمت پایین نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومانی، ایران خودرو تصمیم به عرضه نمونه جدیدی از این شرکت در کلاس کراس اوور با نام هایما اس ۵ توربو زد. این خودرو در سال ۲۰۱۵ به بازارهای مختلفی مانند چین و آسیایی شرقی و جنوب شرقی شده و توانسته با تکیه بر مواردی مشابه با مدل S۷ توربو مانند طراحی ظاهری جذاب و پیشرانه‌های قدرتمند، به موفقیتی قابل قبول دست پیدا نماید و به یکی از پرفروش‌ ترین خودروهای اس‌ یو وی (SUV) سایز کوچک این شرکت تبدیل گردد.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

با توجه به اینکه هایما S5 توربو هنوز به صورت عمده وارد بازار ایران نشده و امکان تست فنی و بررسی میدانی آن فراهم نگشته، به بررسی و مرور مشخصات آن در کشور فیلیپین خواهیم پرداخت.

نقاط قوت

طراحی داخلی و خارجی زیبا کابین جادار ساختار مقاوم، سبک و مطابق با اصول علم آئرودینامیک موتور قدرتمند

نقاط ضعف

کمبود امکانات ایمنی و کمکی رانندگی مدرن

ابعاد

هایما S5 توربو طولی در حدود ۴.۳۵۸ میلی‌متر، پهنایی در حدود ۱.۸۲۳ میلی‌متر، ارتفاعی در حدود ۱.۶۳۰ میلی‌متر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با ۲.۶۳۰ میلی‌متر دارد. این خودرو از ابعادی کوچک‌تر از برادر بزرگ خود، هایما S۷ برخوردار است. برای درک بهتری اندازه‌ها، می‌توان این خودرو را با نمونه‌هایی مانند داچیا داستر (یا رنو داستر) با طولی در حدود ۴.۳۴۰ میلی‌متر یا نیسان قشقایی نسل جدید با طولی در حدود ۴.۳۹۴ میلی‌متر مقایسه کرد.

به این ترتیب هایما اس ۵ توربو در مکانی مابین سانگ یانگ تیوولی (SsangYong Tivoli) با طولی در حدود ۴.۱۹۵ میلی‌متر و پژو ۲۰۰۸ با طولی برابر با ۴.۱۶۰ میلی‌متر و جک S۵ با طولی در حدود ۴.۴۷۵ میلی‌متر، هایما S۷ توربو با طولی در حدود ۴.۴۹۸ میلی‌متر و چری تیگو ۵ با طول ۴.۵۰۶ میلی‌متر قرار می‌گیرد. فاصله از سطح زمین نیز در حدود ۲۰۰ میلی‌متر بوده که هرچند رقمی پایین برای اطلاق لقب شاسی بلند است، اما توانایی عبور از دست اندازهای بسیار بلند موجود در خیابان و ناهمواری‌های موجود در جاده‌های خاکی را خواهد داشت. البته این رقم در صورت استفاده با ظرفیت کامل ۵ نفره تا ۱۶۰ میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هایما S7 توربو ، خودرویی شاسی بلند از شرکت ایران خودرو

طراحی ظاهری

از لحاظ نمای خارجی، هایما اس ۵ توربو با استفاده از خطوط تیز و زاویه دار، چراغ‌ های جلویی نسبتا بزرگ و کشیده و برجستگی های موجود در بدنه و مشابه با زبان طراحان ایتالیایی صنعت اتومیبل، ظاهری اسپرت و عضلانی به خود گرفته که آن را به نمونه‌های مناسب برای جوانان تبدیل خواهد کرد. استفاده از پوشش‌های تیره رنگ پلاستیکی در اطراف (سپر جلو، رکاب، سپر عقب) و باربند نیز تکمیل کننده حس اسپرت این خودرو خواهند بود.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

فرم طراحی جلو پنجره شبیه به دهان کوسه بوده و نماد شرکت نیز با ابعاد و جاگذاری مناسب، جذابیتی کافی و متناسب با سطح قیمتی دارد. چراغ‌های روشنایی در روز LED نیز در بخش پایینی چراغ‌های اصلی و چراغ‌های مه شکن نیز در دو انتهای سپر قرار گرفته‌اند. در نمای کناری نیز استفاده از خطوط جانبی U شکل و خط سقف کوتاه، ظاهری متناسب با بخش جلویی را رقم زده‌اند.

اما بخش عقبی جذاب‌ ترین قسمت این خودرو به حساب می‌آید. چراغ‌های عقبی کشیده بوده و ظاهری شبیه با بال خفاش دارند. خطوط منحنی استفاده شده در بخش بالایی و پایینی چراغ‌ها نیز هماهنگ بوده و به همراه باله عقبی کوتاه نصب شده بر روی بخش انتهایی سقف و آنتن کوسه‌ای، علاوه بر زیباتر کردن خودرو، هماهنگی بیشتری را نیز با قوانین علم آئرودینامیک رقم زده و موجب کاهش ضریب پسا (یا درگ) می‌گردد.

در مجموع طراحی کلی بدنه را می‌توان نسبتا زیبا و جذاب قلمداد کرد و هایما S5 توربو را این لحاظ در مکانی هم سنگ با برادر بزرگ‌تر خود قرار داد که با جلب توجه عابران پیاده و به نمایش گذاشتن ظاهری متفاوت و غیر تکراری، تجربه‌ای مناسب و لذت بخش را برای راننده و سرنشینان رقم خواهد زد.

بیشتر بخوانید: مقایسه هایما S7 توربو با جک S5 ؛ دو شاسی بلند سایز کوچک ارزانقیمت

طراحی داخلی و کابین

کابین نسبتا جادار بوده و با استفاده از صندلی‌هایی نرم و راحت و فضای کافی برای محل قرار دادن پاها در کنار رنگ آمیزی زیبا و آرامش بخش داخلی، تجربه سواری قابل قبولی را حتی در سطوح ناهوار و مسیرهای پر از دست انداز برای سرنشینان رقم می‌زند.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

فرم کلی طراحی داخلی سیال و با الهام از بال های در هنگام پرواز پرندگان است. داشبورد تخت بوده و در بخش میانی، صفحه نمایش اصلی قرار گرفته است. خروجی‌ها و ابزار کنترلی سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی نیز در بخش پایینی این صفحه نمایش قرار گرفته و همگی با زوایایی نسبتا کم، تداعی کننده بال پرندگان هستند. مواد اولیه استفاده در ساخت نیز هرچند مرغوبیت نمونه‌های آلمانی و ژاپنی را ندارند، اما کیفیت بالایی به نسبت قیمت داشته و حتی در برخی قسمت‌ها از پلاستیک مشکی براق یا Piano Black نیز سود می‌برند.

غربیلک فرمان هایما S5 توربو نیز چهار شاخه بوده و ابزار و ادوات کنترل سیستم‌های صوتی، تلفن و کنترل سرعت در دو نوار بالایی آن تعبیه شده‌اند. صفحه پشت آمپر نیز شامل دو بخش مدور لوله‌ای شکل بوده که به نمایش سرعت و دور موتور می‌پردازند. در بخش میانی این دو دایره نیز یک صفحه نمایش TFT قرار گرفته که به نمایش اطلاعات ضروری و اطلاعاتی خودرو اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: مقایسه هایما S7 توربو با تیگو ۵ ، دو شاسی بلند مناسب از چین ضریب نفوذ صدا به کابین

کابین این خودرو، به دلیل استفاده از مواد جاذب صدای بسیار سبک وزن و عایق بندی مناسب، بسیار ساکت و آرام بوده و بر اساس اعلام شرکت سازنده، با صدایی در حدود ۴۰dB سکوتی در حد و اندازه‌های یک سالن تاتر را به ارمغان آورده و حتی در هنگام حرکت با سرعت بالا نیز سرنشینان می‌توانند به راحتی و با صدای آرام به گفتگو بپردازند.

فضای موجود برای محفظه بار

فضای محفظه بار در حدود ۳۲۰ لیتر بوده که رقمی قابل قبول برای یک کراس اوور کوچک به حساب می آید. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، محیطی به ارتفاع ۷۳۰ میلی متر، ارتفاع ۱.۱۰۰ میلی متر و عمق ۸۷۰ میلی متر در اختیار قرار خواهد گرفت که توانایی حمل بارهایی بزرگ را به سرنشینان می‌دهد.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

در مجمون کابین هایما S5 توربو را نیز مانند طراحی بدنه می‌توان زیبا و جذاب خواند و استفاده از رنگ‌های متنوع و براق و همچنین روکش‌های نارنجی رنگ صندلی‌ها، تکمیل کننده حس اسپرت و جوانانه بدنه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مقایسه هایما S7 توربو با هایما S7 عادی ، شاسی بلندی ارزان‌قیمت از ایران خودرو

موتور و پیشرانه

در بازارهای آسیای شرقی و جنوب شرقی، هایما اس ۵ توربو با دو پیشرانه به فروش می‌رسد. نمونه ارائه شده در کشور توسط ایران خودرو، با توجه به قدرت بالاتر و تجربه موفق استفاده از سیستم پرخوران ﴿توربوشارژر﴾ بر روی هایما S7 توربو، نمونه دوم است:

موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی

این پیشرانه، یک نمونه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری DOHC به همراه ۱۶ سوپاپ و ‌سیستم‌های VVT (زمان بندی متغیر سوپاپ ها) و VIS (سیستم تنفس متغیر) با حجم دقیق ۱.۵۹۱ سی سی بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۲۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۶۰ نیوتون متر در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

با استفاده از این پیشرانه، هایما S5 به زمانی در حدود ۱۵ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود ۱۶۵ کیلومتر در ساعت را دارد. مصرف سوخت نیز قابل قبول بوده و این خودرو ۱.۳ تنی توانایی پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسیر ترکیبی ﴿شهری و بزرگراهی﴾ را با نزدیک به ۷.۵ لیتر از باک ۶۰ لیتری خود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین‌های نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۸

موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو

این پیشرانه، نمونه درنظر گرفته شده ایران خودرو برای بازار کشور بوده و از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری DOHC با ۱۶ سوپاپ و سیستم پاشش مستقیم سوخت تشکیل شده که با حجم دقیق ۱.۴۹۸ سی سی و بهره گیری از سیستم توربوشارژر، نیرویی قابل توجه و در حدود ۱۶۱ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور دقیقه را تولید می‌کند. حداکثر گشتاور تولیدی نیز در حدود ۲۲۳ نیوتون متر بوده که با توجه به ماهیت سیستم‌های توربو، از دور موتور پایین ۱.۸۰۰ دور در دقیقه تا ۴.۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. هرچند کارایی کلی نسبتا نرم و قابل قبول است، اما با توجه به نحوه عملکرد این گونه از گیربکس‌ها و نا آشنایی رانندگان با طرز کار و همچنین ضربه در هنگام فشردن پدال گاز تا انتها (یا به اصطلاح تخت گاز)، به مدت زمانی کوتاه برای عادت کردن نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: توربوشارژر (Turbocharger) چیست و چه تاثیری در عملکرد خودرو دارد؟ عملکرد

این موتور، عملکردی بسیار بهتر از نمونه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی داشته و هایما S5 توربو به زمانی در حدود ۱۲ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون نیاز دارد. این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۱۷۰ کیلومتر را داشته که هرچند در دنیای امروزی و خودروهای مدرن رقمی بسیار پایین به حساب می‌آید، اما با توجه به کلاس بدنه، قیمت و فلسفه وجودی در کنار وضعیت بسیار بد جاده‌ها، خندق‌های موجود، فرهنگ بسیار پایین رانندگی و نظارت نامناسب نیروهای پلیس، کافی به نظر می‌رسد.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

مصرف سوخت نیز با توجه به ابعاد، قدرت و گشتاور موتور و تکنولوژی ساخت و همچنین وزن ۱.۴ تنی قابل قبول بوده و هایما اس ۵ توربو مصرف میانگینی در حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که با دلیل استفاده از سیستم توربوشارژر، سوخت مصرفی باید از عدد اکتان بالایی برخوردار بوده و در ایران مشابه با سایر مدل‌های استفاده کننده از موتورهای توربو، تنها مجاز به استفاده از بنزین سوپر خواهید بود.

ار لحاظ آلایندگی نیز بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت‌های کشورهای آسیای جنوب شرقی، این خودرو در حد استاندارد Euro۴ بوده که این مساله در پایگاه ایران خودرو بنا به دلایلی نامعلوم، Euro۵ عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸

تجهیزات و امکانات رفاهی و سرگرمی

کابین زیبای هایما S5 توربو مجهز سطح قابل قبولی از امکانات و تجهیزات رفاهی و سرگرمی است. از نمونه‌های موجود در این خودرو می‌ توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی رنگی پورت‌های USB و AUX و کارت SD برای سیستم ناوبری ماهواره‌ای GPS سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و DVD و فایل‌های MP۳ و رادیو با چهار بلندگوی مجزا و ۲ تویتر اتصال به گوشی‌های تلفن همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث برای پاسخ به تلفن قابلیت پخش فایل‌های صوتی از روی گوشی‌های تلفن همراه به وسیله بلوتوث (Stream) شیشه بالابرهای الکتریکی در جلو و عقب قفل مرکزی ایموبیلایزر کامپیوتر سفری (Trip Computer) چراغ روشنایی در روز (Daytime Running Lights) چراغ‌های مه شکن در دو بخش عقبی و جلویی آیینه جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و مجهز به گرم‌کن روکش چرمی صندلی‌ها غربیلک فرمان با روکش چرم فرمان هیدرولیک سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم (Air Conditioning) با سامانه کنترل کیفیت هوای داخل کابین صندلی‌ راننده با قبلیت تنظیم در ۶ جهت و سرنشین کناری در ۴ جهت به صورت الکتریکی ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless) سانروف الکتریکی خروجی برق ۱۲ ولت سیستم باز کردن در باک با ریموت رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی تایرهای سایز ۲۱۵/۶۰/۱۷ برف پاک کن شیشه عقب کنسول میانی جلو و عقب جا لیوانی جلو و عقب

تجهیزات و امکانات ایمنی

از لحاظ ایمنی، هایما S5 توربو نسبت به خودروهای ارزان‌ قیمت موجود در بازار ایران، از سطح متوسطی در زمینه امکانات ایمنی و کمکی رانندگی برخوردار است. از نمونه امکانات و ویژگی‌های این خودرو می‌توان از موارد زیر یاد نمود:

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) سیستم کمکی ترمز (BAS) سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD) سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA) سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC) سیستم کنترل کشش (TCS) سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS) ۶ عدد کیسه هوای ایمنی (۲ عدد جلویی، ۲ عدد جانبی، ۲ عدد جانبی پرده ای) پروفیل‌های تقویتی برای تصادفات رانندگی در بخش‌های جانبی و جلویی کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای اتصالات ISOFIX برای نصب صندلی‌های مخصوص کودک قطع خودکار سوخت هنگام تصادف باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف امکان خروج از صندوق هنگام تصادفات رانندگی

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

ابزارهای کمکی رانندگی

کمبود امکانات و تجهزات کمکی رانندگی، یکی از نقاط ضعف هایما S5 توربو بود که در ابتدا نیز به آن اشاره شد. از نمونه این تجهیزات می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی خودرو (۴ سنسور بر روی سپر عقبی) لامپ‌های هالوژن برای چراغ‌های جلویی دوربین ۳۶۰ نمای اطراف دوربین کمکی دنده عقب

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

ایمنی

هایما S5 توربو از لحاظ ایمنی در صنعت مدرن خودروی امروز، سطحی متوسط داشته ولی وجود امکاناتی مانند سیستم‌های ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری، کنترل کشش، درهای تقویت شده و ۶ کیسه هوای ایمنی، پایه و استاندارد لازم برای اطلاق عبارت ایمن را به آن می‌دهد.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای لوکس ۲۰۱۸ ؛ رانندگی لاکچری با امکانات پروازهای فرست کلس!

تیپ‌های مختلف

هایما S5 در حال حاضر در سه تیپ و دو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری . ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو به فروش می‌رسد. این تیپ‌ها عبارتند از:

Elite Noble Deluxe

تیپ Elite تنها از موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده ولی دو تیپ بعدی با استفاده از موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو، عملکرد و توانایی بسیار بالاتری را نسبت به مدل پایه از خود به نمایش می گذارند.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quick) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

قیمت در بازارهای جهانی

در حال حاضر، هایما S5 توربو با قیمتی در حدود ۸۰.۰۰۰ یوان تا ۱۲۰.۰۰۰ یوان (مابین ۶۲ میلیون تومان تا ۹۳ میلیون تومان) بسته به تیپ و سطح تجهیزات به فروش می‌رسد. در بازارهای کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز مجهزترین مدل این خودرو قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان دارد.

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

قیمت هایما S5 توربو در ایران

با توجه به پیشرانه و تجهیزات اعلام شده، هایما S5 توربو در نظر گرفته شده برای بازار ایران، بالاترین تیپ موجود برای این خودرو بوده که قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان دارد. بر اساس اطلاعات موجود قیمت کارخانه‌ای این خودرو در حدود ۹۰ میلیون تومان و قیمت بازار در حدود ۱۰۴ میلیون تومان بوده که رقمی قابل قبول برای خودرویی با این ابعاد و امکانات و توانایی پیشرانه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: مقایسه قیمت خودروهای موجود در ایران با بازارهای جهانی ؛ لوکس یا ارزان‌قیمت؟

رقبا در بازار ایران

از رقبای اصلی و هم کلاس هایما S5 توربو در بازار ایران می‌توان به نمونه‌های فهرست زیر اشاره کرد:

پژو ۲۰۰۸ با قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان سانگ یانگ تیوولی با قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان جک S۵ با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون تومان هایما S۷ توربو با قیمتی در حدود ۱۰۵ میلیون تومان بی وای دی (BYD) مدل S۶ با قیمتی در حدود ۱۰۵ میلیون تومان چری تیگو ۵ با قیمتی در حدود ۱۰۵ میلیون تومان

سخن آخر

هایما S5 توربو هنوز به صورت عمده وارد خیابان‌های کشور نشده و به همین دلیل نمی‌توان در خصوص سطح امکانات و کیفیت قطعات استفاده شده در آن به قطعیت نظری داد. هرچند عرضه توسط خودروساز حکومتی مانند ایران خودرو، در نگاه اول نوید سهولت در خدمات و قطعات مصرفی را می‌دهد، اما با توجه به سابقه این شرکت در خدمات پس از فروش و لوازم یدکی با بدترین کیفیت ممکن، گارانتی موجود برای این خودرو نیز وضعیتی نا معلوم دارد.

بیشتر بخوانید: آیا حجم موتور ملاک مناسبی برای اعمال تعرفه برای خودروهای وارداتی است؟

البته استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT و عدم تجربه و تخصص صنف تعمیرکاران محترم با این سیستم، هزینه‌های گرافی را در صورت خرابی بر عهده خریداران خواهد گذاشت. اما در مجموع، بر روی کاغذ، هایما S5 توربو هم از لحاظ طراحی ظاهری و هم از لحاظ کابین، قدرت پیشرانه و تجهیزات نمونه‌ای مناسب به نظر آمده که با توجه به قیمت نسبتا پایین و استقبال خریداران از خودروهای شاسی بلند سایز کوچک یا کراس اوور، نمونه‌ای مناسب به نظر می رسد.

اما باید این نکته را در نظر داشت که مشابه با تمامی کراس اوورهای ارزان قیمت موجود در بازار ایران، هایما S5 توربو نیز تنها ماکتی از یک خودروی شاسی بلند بوده و نباید با تکیه بر شکل ظاهری، پا به مسیرهای خاکی و ناهموار گذاشت و پیشرانه موجود، توانایی بیرون کشیدن خودرو از چاله های مسیرهای بیابانی و کوهستانی را نداشته و به دلیل نبود سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ و ارتفاع کم، به هیچ عنوان نمونه ای مناسب برای ماجراجویی به حساب نمی آید.

بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای ارزانقیمت جهان با قیمتی کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان

در اولین فرصت و پس از ورود این خودرو به خیابان ها، به بررسی و مرور مشخصات و ویژگی های نمونه موجود در ایران -که احتمالا به سال ۹۷ موکول می گردد- خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی هایما S5 توربو در یک نگاه

Elite Deluxe
کلاس بدنه کراس اوور کراس اوور
حجم موتور (لیتر) ۱.۶ ۱.۵
تعداد سیلندر ۴ ۴ توربو
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۲۱ ۱۶۱
گشتاور (نیوتون متر) ۱۶۱ ۲۲۳
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۶ دستی CVT اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو
مصرف سوخت (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۵ ۸
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم) ۱۸۰ ۱۹۰
ظرفیت باک (لیتر.) ۶۰ ۶۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۵ ۱۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۶۵ ۱۷۰
طول ﴿میلیمتر﴾ ۴.۳۵۸ ۴.۳۵۸
پهنا ﴿میلیمتر﴾ ۱.۸۲۳ ۱.۸۲۳
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ ۱.۶۳۰ ۱.۶۳۰
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ ۲.۶۳۰ ۲.۶۳۰
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ ۱۶۰ ۱۶۰
وزن ﴿کیلوگرم﴾ ۱.۳ ۱.۴
ابعاد تایر (جلو) ۲۱۵/۶۰/۱۷ ۲۱۵/۶۰/۱۷
ابعاد تایر (عقب) ۲۱۵/۶۰/۱۷ ۲۱۵/۶۰/۱۷
حجم محفظه بار (لیتر.) ۳۲۰ ۳۲۰
ظرفیت سرنشین (نفر.) ۵ ۵
قیمت پایه (میلیون تومان) ۶۲ ۹۳
بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بهترین خودروهای ۲۰۱۸ از نگاه مجله Car and Driver

گالری تصاویر هایما S5 توربو

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی مزدا ۳ مدل ۲۰۱۸ بررسی و مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۱۸ بررسی و مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۱۸ بررسی و مشخصات فنی رنو مگان ۲۰۱۸ بررسی و مشخصات فنی هیوندای النترا ۲۰۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...